با تک‌کرسی شدن حوزه‌های انتخاباتی، جامعه قومی می‌شود

© Sputnik / کسراانتخابات افغانستان
انتخابات افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تک‌کرسی شدن حوزه‌های انتخاباتی منجر به ایجاد تفرقه‌های قومی و سمتی بیشتر خواهد شد.

اسپوتنیک، کابل: شماری از فعالان جامعه مدنی افغانستان، از بی‌توجهی حکومت نسبت به برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای‌ ولسوالی‌ها شدیدا انتقاد کرده می‌گویند که با تک‌کرسی شدن حوزه‌های انتخاباتی، جامعه قومی خواهد شد. این فعالان جامعه مدنی با تک‌کرسی شدن حوزه‌های انتخاباتی شدیدا مخالفت کرده می‌افزایند که طرح تک‌کرسی شدن حوزه‌ها به مفهوم دامن زدن به سیاست‌های تبعیض‌آمیز است.
باقی سمندر از فعالان جامعه مدنی افغانستان، امروز در یک نشست خبری با جمعی از فعالان مدنی دیگر گفت که تک‌کرسی شدن حوزه‌های انتخاباتی منجر به ایجاد تفرقه‌های قومی و سمتی بیشتر خواهد شد. آقای سمندر با انتقاد از این که حق تعیین سرنوشت مردم توسط خود، دسترسی به عدالت، آزادی‌های اجتماعی و حقوق بشر به بازی گرفته شده‌اند گفت: «ارگ و قصر سپیدار عزم خود را جزم کنند و به سوی انتخابات بروند. پیش‌شرط‌هایی که این‌ها برای تک‌کرسی شدن حوزه‌های انتخاباتی گذاشته‌‌اند، ما به هیچ صورتی قابل تایید نمی‌دانیم. سیاست تفرقه بی‌انداز حکومت کن، در وطن دامن زده می‌شود. شف نه شفتالو، کسی که در کارته سه زندگی می‌کند، اجازه ندارد که از قلعه مراد بیگ رای بگیرد، فردی که در پلچرخی زندگی می‌کند، نمی‌تواند از کارته پروان رای بگیرد. این‌ها(حکومت و کمیسیون انتخابات) عمدا جامعه را به کلونی‌ها تقسیم می‌کنند و در این برنامه جامعه آگاهانه، قصدا و عمدا قومی می‌سازند.»
باقی سمندر تاکید کرد در صورتی که در انتخابات پارلمانی آینده از حوزه‌های انتخاباتی تک‌کرسی استفاده شود، در آن صورت نمی‌توان گفت که یک نماینده متعلق به تمام شهروندان افغانستان است.
هم‌چنین نعیم نظری رییس شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر افغانستان نیز، حکومت وحدت ملی و کمیسیون مستقل انتخابات را بدلیل بی‌توجهی‌شان در برگزاری انتخابات پارلمانی آینده شدیدا مورد انتقاد قرار داده می‌گوید که تاکنون اصلاحات لازم در روند انتخابات و گام‌های موثر برای برگزاری آن برداشته نشده است. آقای نظری افزود که پارلمان موجود افغانستان طی دوسال اخیر به صورت غیرقانونی به کارش ادامه داده و کار خلاف اصول قانونی نمی‌تواند اراده مردم را تمثیل کند.
نعیم نظری گفت که دولت افغانستان باید به حق مردم برای تعیین سرنوشت شان احترام بگذارند و هرچه زودتر در زمینه برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها اقدام کند.
هم‌چنین زهرا سپهر از فعالان حقوق زن می‌گوید که با تک‌کرسی شدن حوزه های انتخاباتی زمینه حضور زنان در انتخابات آینده کم رنگ خواهد شد. خانم سپهر با تاکید بر این که شهروندان افغانستان نسبت به آینده‌ی شان ناامید شده‌اند، از حکومت خواست تا با سیاست‌های «تبعیض‌آمیز» زمینه حضور زنان را در انتخابات آینده با تک‌کرسی کردن حوزه‌های انتخاباتی محدود نسازد.
اما سخی‌داد ناصری یک دان می‌گوید نهادهایی که کارشان خلاف دستور قانون ادامه‌ یابد، نمی‌تواند از اراده مردم نمایندگی کنند. او با اشاره به دوام کار پارلمان گفت هرقدری که زمان برگزاری انتخابات پارلمانی به تاخیر بی‌افتد، به همان اندازه به ریشه‌های دموکراسی نوپای افغانستان و دست‌آوردهای شهروندان این کشور آسیب خواهد رسید.
اقدامی تحت فشار
این فعالان جامعه مدنی می‌گویند که برگزاری به موقع انتخابات و انجام اصلاحات، از توافق‌های اصلی حکومت وحدت ملی به شمار می‌رفت. به گفته این فعالان مدنی، رهبران حکومت وحدت ملی تعهد کرده بودند که انتخابات پارلمانی را پس از انجام اصلاحات در نهادهای انتخخاباتی به موقع برگزار می‌کنند، اما نزدیک به دوسال از اجرای این وعده گذشته است.
فعالان مدنی در قطع‌نامه‌ای گفته‌اند که براساس فرمانی که توسط اشرف‌غنی رییس‌جمهور، پس از افزایش‌های داخلی و بین‌المللی از روی مجبوریت و فشار صادر شد، کمیسیون انتخابات قبل از رسیدن سال جدید خورشیدی باید زمان برگزاری انتخابات را اعلام می‌کرد، اما تاکنون هیچ اقدامی در زمینه صورت نگرفته است.
این فعالان مدنی در این قطع‌نامه خود به معایب و نواقض تک‌کرسی شدن حوزه‌های انتخاباتی اشاره کرده می‌گویند: «حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات، با طرح تک‌کرسی سازی و یا تقسیم شهرهای بزرگ به چند حوزه انتخاباتی چالش‌های جدیدی را فرا راه‌اندازی انتخابات ایجاد کرده و به گروگان گیری حق مشارکت سیاسی شهروندان این کشور ادامه می‌دهند. آیا این‌گونه طرح‌ها در کشوری که هنوزهم میزان نفوس و مرزهای نواحی و ولسوالی‌هایش به روشنی معلوم نیست، می‌تواند عادلانه، درخور قبول و قابل عمل باشد؟»
آنان هم‌چنین می‌افزایند: «دولت ادعا دارد که انتخابات بعدی طبق معیارهای جهانی راه‌اندازی خواهد شد. به باور ما، این ادعا گزافه‌یی بیش نیست و بیم آن می‌رود که به قول معروف سنگ کلان برداشتن نشانه نزدن است، می‌باشد.»
چگونگی برگزاری انتخابات از طولانی‌ترین بحث‌هایی در افغانستان است که از دو سال به این طرف تاکنون نتیجه‌ای در قبال نداشته است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала