شماری از زندانیان حزب اسلامی هفته آینده آزاد می‌شوند

© Photo / کسراشماری از زندانیان حزب اسلامی هفته آینده آزاد می‌شوند
شماری از زندانیان حزب اسلامی هفته آینده آزاد می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: دولت افغانستان تصمیم گرفته است تا براساس موافقت‌نامه صلح که چند ماه پیش با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به امضا رساند، هفته آینده شماری از زندانیان این حزب را از زندان‌های خود آزاد کند.

شاه حسین مرتضوی سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان، امروز در یک کنفرانس خبری گفت که حکومت وحدت ملی به اجرای تعهدات خود در قبال موافقت‌نامه صلح پابند است و تا پانزده روز دیگر تمام تعهدات خود در این زمینه را عملی می‌کند. وی گفت: «شما در هفته آینده شاهد خواهید بود که مفاد توافق‌نامه صلح از لحاظ عملی در حال نهایی شدن است و یک بخشی از زندانیان حزب اسلامی براساس توافق‌نامه‌ای که صورت گرفته هفته آینده آزاد می‌شوند. تا پانزده روز دیگر تمام مسوولیت‌هایی که در این توافق‌نامه متوجه حکومت بود از طرف حکومت افغانستان آمادگی اجرای آن وجود دارد.»
شاه حسین مرتضوی در باره این که قرار است چه تعداد از زندانیان حزب اسلامی از زندان‌های دولت آزاد شوند، جزییاتی ارایه نکرد اما گفت که با آزادی این زندانیان راه برای بازگشت گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به کابل هموار می‌شود. او گفت که حکومت افغانستان «تمام آمادگی‌های» خود برای بازگشت گلبدین حکمتیار گرفته است اما حزب اسلامی باید اعلام کند که رهبرش چه زمانی به کابل باز می‌گردد.
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری در این کنفرانس خبری خود در باره این که حزب اسلامی تاکنون چه گام‌هایی در زمینه اجرای مفاد توافق‌نامه صلح برداشته است، جزییاتی ارایه نکرد.
دولت افغانستان در حالی تصمیم به آزادی شماری از زندانیان حزب اسلامی را گرفته است که تغییرات جدیدی در شورای عالی صلح نیز وارد کرده است.
شاه حسین مرتضوی می‌گوید که براساس حکم جدید اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان، اکرام خپلوک مشاور سیاسی رییس‌جمهور با حفظ این مقام خود به عنوان رییس دارالانشای شورای عالی صلح مقرر شده است. آقای مرتضوی گفت که با آمدن اکرم خپلواک به شورای عالی صلح، این شورا جان تازه‌ای خواهد گرفت.
سخنگوی ریاست‌جمهوری هم‌‌چنین ابراز داشت که استراتیژی جدیدی برای چگونگی پیش‌برد کار شورای عالی صلح نیز طرح و آماده شده است. او هرچند در باره استراتیژی جدید شورای عالی صلح جزییاتی ارایه نکرد، اما گفت که این شورا برخلاف گزارش‌های اخیر مبنی‌بر احتمال لغو آن از سوی رییس‌جمهور، به کارش ادامه می‌دهد.
اخیرا برخی از رسانه‌ها گزارش دادند که دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان تصمیم گرفته است تا شورای عالی صلح را منحل کند. اما شاه حسین مرتضوی این گزارش‌ها را رد کرده گفت که بودجه لازم نیز برای پیش‌برد کار این شورا در نظر گرفته شده است.
سفر برای جلب همکاری‌ها
شاه حسین مرتضوی در این کنفرانس خبری خود از اهداف سفر اشرف‌غنی به کشورهای آسترالیا، اندونزیا و سنگاپور نیز گزارش داد. اشرف‌غنی شام روز گذشته در راس یک هیات عالی رتبه دولتی عازم کشورهای آسترالیا، اندونزیا و سنگاپور شد.
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری گفت که آقای غنی ضمن دیدار با مقام‌های ارشد این سه کشور، در باره گسترش همکاری‌ها میان افغانستان و آسترالیا، اندونزیا و سنگاپور در باره گسترش همکاری‌های اقتصادی از جمله جلب توجه سرمایه‌گذاران این کشورها برای سرمایه‌گذاری در سکتورهای معادن، زراعت، آموزش و پرورش افغانستان بحث خواهد کرد.
شاه حسین مرتضوی می‌گوید که سفر جاری اشرف‌غنی به کشورهای آسترالیا، اندونزیا و سنگاپور برمبنای پنج حلقه سیاست خارجی افغانستان که در مراسم تحلیف اشرف‌غنی مطرح شد، صورت می‌گیرد. به گفته او، حکومت وحدت ملی طی بیش از دو سال گذشته در حلقه اول سیاست خارجی خود که شامل کشورهای همسایه و منطقه می‌شوند، دست‌آوردهای خوبی داشته است. او گفت که افغانستان در حلقه اول سیاست خارجی خود، به جز از پاکستان با سایر کشورهای شامل در این حلقه توانسته یک رابطه ی «دولت محور» ایجاد کند. وی گفت: «سفری که رییس جمهور به آسترالیا، اندونزیا و سنگاپور انجام می‌دهد، محور اساسی این سفر همکاری‌های افغانستان با سه کشور یاد شده در بخش انکشاف معادن، توسعه زراعت، آموزش و تحصیلات و هم‌چنین کمک در بخش ارتقای ظرفیت‌ اداره‌های ما خصوص در بخش ملکی است.»
همزمان با سفر اشرف‌غنی به آسترالیا، شماری از پناهجویان افغان در این کشور تصمیم گرفته‌اند تا دست به اعتراض بزنند. این پناهجویان مدعی‌اند که اشرف‌غنی در سفر این کشور، قرار است با دولت آسترالیا توافق‌نامه بازگشت پناهجویان افغان را امضا کند.
اما شاه حسین مرتضوی می‌گوید که آقای غنی در این سفرش هیچ‌گونه توافق‌نامه‌ای در ارتباط به بازگشت اجباری پناهجویان افغان از آسترالیا و دیگر کشورهای اروپایی به امضا نمی‌رساند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала