بهره برداری مجهرترین آزمایشگاه سنجش ارزش سنگ های معدنی افغانستان

© Fotolia / lantapixبهره برداری مجهرترین آزمایشگاه سنجش ارزش سنگ های معدنی افغانستان
بهره برداری مجهرترین آزمایشگاه سنجش ارزش سنگ های معدنی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گفته می‌شود که این مجهز ترین آزمایشگاه ارزیابی سنگ، خاک و مواد ساختمانی در کشور است که با کمک در حدود 300 هزار پوندی بریتانیا ساخته شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، دومنک جرمی سفیر بریتانیا در کابل به روز دوشنبه (14حمل) در مراسم بهره برداری یک آزمایشگاۀ سنجش کیفیت و ارزش سنگ‎های معدنی در کشور، می‎گوید که استخراج معادن در ثبات آیندۀ افغانستان نقش اساسی دارد.

وی با در نظرداشت استخراج غیرقانونی معادن در کشور، می‎گوید که منابع معدنی سرمایه مردم افغانستان است و باید برای ثبات اقتصادی کشور به کار گرفته شود.

گفته می‌شود که این مجهز ترین آزمایشگاه ارزیابی سنگ، خاک و مواد ساختمانی در کشور است که با کمک در حدود 300 هزار پوندی بریتانیا ساخته شده است.

جرمی در ادامه گفت: "داشته‌های معدنی افغانستان سرمایه‌های مردم افغانستان استند و این مربوط به حکومت این کشور است که این منابع را استخراج کند، از همین رو ما امروز به مراسم آغاز بهره برداری از این آزمایشگاه آمده‌ایم تا با کمک آن ارزش سنگ‎های معدنی پیش از استخراج در یافته شود."

ازسویی هم، احمد جاوید سادات، سرپرست وزارت معادن بهره برداری از این آزمایشگاه را برای شناسایی خاک و سنگ‌ها در کشور بسیار اثر گذار می‎داند.

وی می افزاید: "بیش از سی گونه آزمایش‌ها در این لابراتوار انجام می‎شوند و ایجاد این لابراتوار با درنظرداشت اینکه می‎تواند به ساحۀ کار نیز انتقال یابد برای ما بسیار مهم است."

اما شماری از کارمندان فنی این آزمایشگاه کمبود ظرفیت را در کارگیری از این آزمایشگاه یک مشکل اساسی می‌دانند.

مرتضی، مسؤول آزمایشگاه‎های سنجش کیفیت و ارزش سنگ، گفت: "من فکر می‎کنم که مانند این ابزار در کابل نباشند و این‌ها بسیار معیاری هستند، ازهمین رونیاز است که ما آموزش‎های بیشتری برای بکارگیری لازم از این آزمایشگاه ببینیم."

 

از سویی دیگر، نرگس نهان، سرپرست وزارت معادن گفته است که این وزارت برای جلوگیری از استخراج غیرقانونی و قاچاق داشته‎های معدنی کشور دست به کار شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала