نیمی از ادویه مورد ضرورت به قاچاق وارد می شود

© Photo / عکس: وزارت صحتصحت
صحت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: همزمان با آغاز بهره برداری از ساختمان جدید لابراتوار کنترول کیفیت ادویه جات، محصولات صحی و مواد غذایی، وزارت صحت عامه اعلام کرده که تقریبا نیمی از دواهای مورد ضرورت به صورت قاچاق وارد افغانستان می شود.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه در مراسم آغاز بهره برداری از این ساختمان گفت که ادویه قاچاق شده در سال گذشته حدود چهل الی پنجاه درصد مجموع ادویه بازارهای افغانستان را تشکیل می داد اما پس از ایجاد اداره ملی تنظیم ادویه و محصولات صحی، در آن بیست درصد کاهش به وجود آمده است.
او هم چنین نسبت به ایجاد مرکز لابراتوار ادویه و مواد غذایی ابراز خوش بینی کرده گفت: "ایجاد این چنین لابراتوارها نه تنها کیفیت ادویه را قبل از وارد شدن به بازار از لحاظ معیارات و کیفیت تحت بررسی قرار می دهد، بلکه تاجران ملی را تشویق خواهند نمود تا ادویه و محصولات صحی را از مجرای قانونی وارد کشور نمایند و این عمل می تواند جلو فساد اداری، قاچاق و فرار عواید ملی را به بیرون از کشور نیز بگیرد."
عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی نیز، از اعمار این ساختمان به عنوان یکی از دست آوردهای مهم این حکومت در در زمینه تنظیم ادویه و محصولات صحی یک دست آورد خوانده از مسوولان وزارت صحت خواست تا پس از این معیارها در باره کیفیت ادویه و محصولات صحی و همچنین مواد غذایی را در نظر بگیرند.
رییس اجراییه گفت که ادویه بی کیفیت صدمه بزرگی را از الحاظ مادی و معنوی بر مردم وارد کرده و کار داکتران بدلیل پایین بودن کیفیت ادویه جات نتایج مطلوب در قبال نداشته است. او گفت که ایجاد این لابراتوار در بلند بردن کیفیت محصولات صحی کمک خواهد کرد.
همچنان وزیر صحت افزود که اداره ملی تنظیم امور دوایی و محصولات صحی و انسجام ادارات قبلی تا کنون دست آوردهای خوبی در عرصه کاهش قاچاق ادویه بی کیفیت داشته و بیشتر از 90 شرکت وارد کننده ادویه بی کیفیت را سلب صلاحیت نموده است.
این لابراتوار به کمک مالی بانک جهانی و به ارزش 222 میلیون افغانی، در بخش های لابراتوار فزیکو شیمیک ادویه، لابراتوارتحقیق و انکشاف، لابراتوار مایکروبیولوژی، لابراتوار ادویه گیاهی، لابراتوار بیوشیمی، لابراتوار توکسیکولوژی و فارمکودینامی، لابراتوار مواد آرایشی، لابراتوار محصولات طبی، لابراتوار فزیکو شیمیک مواد غذائی، لابراتوار فزیکو شیمیک آب آشامیدنی، لابراتوار مایکروبیولوژیک مواد غذایی و آب آشامیدنی و لابراتوار توکسیکولوژی ساخته شده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала