سفارت روسیه اتهام حمایت از طالبان را کمپاین «روابط عامه سیاه» خواند

© Sputnik / Zuhal Sarhadسفیر روسیه در افغانستان
سفیر روسیه در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسوولان در مورد حضور هیات نظامی روسیه در وزیرستان شمالی، مدعی شده که روسیه از دشمنان مردم افغانستان حمایت می‌کند. سفارت روسیه از گروه طالبان به عنوان «دشمنان» مردم افغانستان یاد کرده است.

اسپوتنیک، کابل: بدنبال مطرح شدن اتهام‌های جدید از سوی برخی از اعضای مجلس نمایندگان و مقام‌های حکومتی مبنی‌بر حمایت تخنیکی و مالی روسیه از گروه طالبان در افغانستان، سفارت روسیه در کابل این اتهام‌ها را شدیدا رد کرده و طرح چنین اتهام‌ها را «مذخرف» و یک کمپاین کارگردانی شده بنام «روابط عامه سیاه» یاد کرده است.
سفارت روسیه در اعلامیه‌ای تاکید کرده که در عقب نشر چنین مفکوره‌های «مذخرف» یک کمپاین‌ کارگردانی شده بنام «روابط عامه سیاه» قرار دارد که به طور بسیار ماهرانه می‌تواند توجه مردم را از ناکامی‌های کارفرمایان به طرف دیگر منحرف ساخته و به سوی یک دشمن «ناموجود» متوجه بسازند. در این اعلامیه در باره «روابط عامه سیاه» توضیحاتی ارایه نشده است.

خشم روسیه از اظهارات فرمانده ناتو در اروپا درباره حمایت روسیه از طالبان - اسپوتنیک افغانستان
خشم روسیه از اظهارات فرمانده ناتو در اروپا درباره حمایت روسیه از طالبان

سفارت روسیه می‌افزاید که اخیرا بازهم اتهام‌های بی اساس به آدرس روسیه در باره حمایت مسکو از گروه طالبان از سوی برخی از اعضای مجلس نمایندگان و مقام‌های امنیتی مطرح شده است. سفارت روسیه این اتهام‌ها را تعجب‌آور توصیف کرده می‌‌گوید که برخی از مقام‌های دولتی، نمایندگان و مسوولان پولیس با استناد به شایعات و خیال‌های خام، بدون ارایه کدام نوع اسناد و مدرک برای مردم، به خود اجازه داده‌ تا با صدای بلند اتهام‌های بی اساس را به آدرس روسیه در باره تمویل و حمایت از تروریزم مطرح کنند.
وزارت دفاع روسیه اتهامات امریکا مبنی بر عرضه سلاح روسیه به طالبان افغان را رد کرد - اسپوتنیک افغانستان
وزارت دفاع روسیه اتهامات امریکا مبنی بر عرضه سلاح روسیه به طالبان افغان را رد کرد

این سفارت به اظهارات اخیر لالی حمیدزی و نادرخان کتوازی اعضای مجلس نمایندگان، فرمانده زون 303 پولیس و والی کندز اشاره کرده گفته که این مسوولان در مورد حضور هیات نظامی روسیه در وزیرستان شمالی، مدعی شده که روسیه از دشمنان مردم افغانستان حمایت می‌کند. سفارت روسیه از گروه طالبان به عنوان «دشمنان» مردم افغانستان یاد کرده است.
سفارت روسیه می‌افزاید: «در اتکا به منابع نامعلوم، مقامات فوق تاکید می‌کردند که هیات ستر درستیز روسیه در مراکز تربیوی طالبان همراه با نظامیان پاکستانی دیده شده‌اند. آقای کتوازی نماینده پارلمان گفت که در این مورد وی از زبان بعضی از اشخاص معلومات بدست آورده، اما به معلومات دقیق دسترسی ندارد‌. چندی قبل آقای صافی والی پیشین ولایت کندز در مورد اکمالات تجهیزات مدرن آپتیک، اسلحه، مهمات، سلاح سقیله به شمول تانک‌های T-62 برای طالبان را از جانب روسیه اعلام داشت. بر علاوه در رسانه‌های گروهی تاکید گردیده است که در آن طرف مرز افغانستان در قلمرو تاجکستان به همکاری روسیه بیزهای خدماتی- ترمیماتی برای وسایط نقلیه و زرهدار طالبان که از طریق دریای پنج توسط بارج‌ها به آنجا انتقال داده می‌شوند، سازماندهی شده است.»
مسکو ادعای امریکا مبنی بر کمک روسیه به طالبان را دروغ خواند - اسپوتنیک افغانستان
مسکو ادعای امریکا مبنی بر کمک روسیه به طالبان را دروغ خواند

با این‌حال، سفارت روسیه می‌افزاید باوجود مطرح شدن چنین اتهاماتی تاکنون هیچ اسناد و شواهدی برای اثبات این اتهام‌ها ارایه نشده است. سفارت روسیه می‌افزاید که نیروهای ایتلاف به ویژه نیروهای امریکایی که از امکانات مدرن و پیشرفته برخوردارند نیز تاکنون هیچ‌گونه اسنادی برای اثبات این ادعاها و اتهام‌ها ارایه نکرده‌اند.
سفارت روسیه در کابل می‌گوید: «با در نظر داشت این‌که ایتلاف امروزی حاضر در افغانستان متشکل از تعداد زیادی کشورها و منجمله همکار اصلی افغانستان، ایالات متحده امریکا که دارای ارگان‌های مخصوص بوده و با مدرن‌ترین تخنیک مجهزند، نتوانسته‌اند حتا یک قطعه عکس، نوار ویدیویی، عکاسی از طریق قمر و یا نتایج عکاسی توسط هوا پیماهای بی‌سرنشین را که در آنها ثبوتی از تحرک وسایط زرهی مانند تانک‌ها عکس‌برداری شده باشد، ارایه نمایند. همان‌گونه که از طریق وزارت امور خارجه روسیه چند بار تاکید براین اصل شده‌ است، در عقب نشر این چنین مفکوره‌های مذخرف واضحا یک کمپاین کارگردانی شده بنام "روابط عامه سیاه" به نظر می‌رسد که به طور بسیار ماهرانه می‌توانند توجه را از ناکامی‌های کارفرمایان خود منحرف ساخته و به طرف دیگری، بسوی یک دشمن نا موجود متوجه سازند.»
با این‌حال، سفارت روسیه تاکید کرده که تمام اتهام‌ها در باره تمویل و کمک مادی-تخنیکی روسیه از گروه طالبان هیچ‌گونه حقیقتی ندارد و طرح چنین اتهاماتی تلاش‌های صلح را متاثر می‌سازد. این سفارت افزوده که فعالیت‌های «روابط عامه سیاه» نمی‌تواند ثمر بخش باشد.
فرمانده نیروهای ناتو در اروپا روسیه را به حمایت از طالبان متهم کرده است - اسپوتنیک افغانستان
فرمانده نیروهای ناتو در اروپا روسیه را به حمایت از طالبان متهم کرده است

سفارت روسیه می‌گوید که مسکو برای کمک به نیروهای امنیتی افغانستان به منظور مبارزه مشترک با تروریزم نقش مهمی ایفا کرده و به کمک‌هایش به نیروهای امنیتی افغانستان برای از بین بردن گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهد. سفارت روسیه به برخی از کمک‌های مسکو به نیروهای امنیتی افغانستان از جمله تجهیز و آموزش این نیروها اشاره کرده می‌افزاید که وزارت داخله روسیه تنها در سال جاری میلادی به تعداد 185 بورسیه تحصیلی در اختیار دولت افغانستان قرار داده که از جمله 56 بورسیه برای آموزش‌های کوتاه مدت و 20 بورسیه دیگر برای تحصیلات عالی می‌باشد. به گفته این سفارت، برنامه‌های برای کمک پولیس مبارزه با مواد مخدر نیز روی دست است.
هم‌چنین طی سال جاری 350 بورسیه تحصیلی برای دانشجویان غیرنظامی نیز از سوی روسیه در اختیار دولت افغانستان قرار داده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала