احمد سعیدی:امریکا در تلاش اخلال(ناکامی)نشست مسکو است

© Photo / کسراروسیه افغانستان
روسیه افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امریکا جا طلبی که دارد میخواهد جهان را رهبری کند. هیچ علاقه و خوش ندارد که کشوری دیگری در قضایای منطقه نقش بازی کند.

احمد سعیدی کارشناس سیاسی افغان در صحبت با سپوتنیک گفت:"امریکا فکر می کند اگر در این نشست اشتراک کند و صلح بدست بیاید و جنگ در افغانستان تمام شود. این همه به نیک نامی فدراتیف روسیه تمام خواهد بناً امریکا کوشش میکند به هرقیمت که باشد میخواهد این نشست را اخلال وناکام کند."

آقای سیعدی به این باور است که امریکا بر حکومت اشرف غنی فشار خواهد آورد، مشکلات ایجاد خواهد کرد که حداقل بتواند این نشست نتیجه مثبت ندهد و آن را به ناکامی مواجه کند عینی عمداً امریکا خواهد خواست تا این نشست ناکام شود.

موصوف به نشست مسکو خوشبین است ولی یک بد بینی دارد و بد بینی اش اینست که در حال حاضر امریکا اماده نیست که بدون خودش بدون عینک خودش هیچ کسی در قضیه افغانستان نقش بازی بکند

بنا قرار است که دومین نشست مسکو در باره صلح افغانستان در آینده نزدیک در عدم حضور امریکا دایر شود.
مسکو، برای دومین بار میزبان نشست شش جانبه در باره افغانستان به ویژه روند گفتگو های صلح خواهد بود.

در همین حال وزارت امور خارجه افغانستان اعلان کرد که دراین نشست نماینده حکومت افغانستان نیز شرکت خواهد کرد و محور اصلی این گفتگو ها معضل افغانستان خواهد بود و تاکید حکومت این است تا رهبری گفتگو های صلح به مالکیت افغان ها به پیش برود.

در این نشست نمایندگان کشورهای روسیه، چین، پاکستان، هند، ایران و افغانستان شرکت خواهند کرد و قرار است محمد اشرف حیدری رئیس استراتیژی و پالیسی وزارت امور خارجه به نمایندگی از افغانستان در این نشست حضور یابد.

شماری از آگاهان سیاسی افغان به این باورند."اگر کشور های که در نشست مسکو شرکت میکنند به گونه صادقانه برای روند گفتگو های صلح تلاش کنند، نتیجه مثبت خواهد داشت و اگر این کشور ها تنها برای منافع خود شان تلاش نمایند نتیجه مطلوب به افغانستان نخواهد داشت."

اما آقای احمد سعیدی آگاه سیاسی افغان در صحبت با سپوتنیک تاکید کرد گفت:"آنچه را که من باور دارم جنگ افغانستان،جنگ افغانی، جنگ منطقه یی و جنگ فرا منطقه یی است. کشور های آسیایی میانه بخصوص هندوستان چین ایران پاکستان و فدراتیف روسیه که در این نشست شرکت می کنند نقش خیلی موثر دارند."

آقای سعیدی افزود تا زمانیکه کشور های منطقه در سرنوشت به افغانستان کمک نکنند کشور های فرا منطقه مانند انگلیس وامریکا نمی توانند گام های موثر را بردارند.

برخی به این باورند که هراس افگنی پدیده منطقه یی و جهانی که افغانستان از چند سال با آن به نماینده گی از دیگر کشور ها مبارزه میکند و اگر کشور های منطقه و جهان برای ریشه کن کردن هراس افگنی با افغانستان همکاری نکنند، ریشه های هراس افگنی دامن گیر کشور های خود شان نیز خواهند شد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала