41 میلیارد افغانی در دوازده سال آتش زده شده است

© Photo / بانک مرکزیپول
پول - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: مسوولان بانک مرکزی افغانستان می‌گویند که از سال 1384 خورشیدی به این طرف، حدود چهل و یک میلیارد افغانی بانک‌‌نوت‌های مندرس و غیرقابل استفاده آتش زده شده است.

قسیم رحیمی معاون دوم بانک مرکزی می‌گوید که سالانه نزدیک به 3.4 میلیارد افغانی آتش زده می‌شود. آقای رحیمی که امروز در برنامه آتش زدن 360 میلیون افغانی بانک‌نوت‌های مندرس و غیرقابل استفاده صحبت می‌کرد، افزود که این اقدام به منظور جلوگیری از نشر دوباره بانک‌نوت‌های مندرس در بازار صورت گرفته است. قسیم رحیمی گفت: «بانک‌‌نوت‌هایی که ما از سال 1384 تا امسال حریق کرده‌ایم، تقریبا چهل و یک میلیارد افغانی می‌شود. اگر ما اوسط این را بگیریم، هرساله 3.4 میلیارد افغانی را به حریق می‌رسانیم.»
معاون بانک‌ مرکزی افغانستان گفت که بانک‌های افغانی از بالاترین کیفیت برخوردار است اما بدلیل استفاده نقدی از آن، بیش از سه تا پنج سال دوام نمی‌آورد. وی افزود که چاپ هر قطعه بانک‌نوت، سه افغانی هزینه می‌بردارد. آقای رحیمی گفت که 360 میلیون افغانی بانک‌نوت‌های مندرس که امروز حریق شد، نزدیک به بیست و چهار میلیون افغانی هزینه چاپ و نشر آن شده است.
محمدقسیم رحیمی ابراز داشت که در حال حاضر 229 میلیارد افغانی در بازارهای افغانستان در گردش است. او گفت که پس از ماه اسد امسال بانک‌نوت‌های نامناسب نیز از گردش بازمانده و بی‌ارزش می‌شود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала