واکنش نهادهای مدافع رسانه ها از برخورد ارگ در برابر خبرنگاران

© Sputnik / Zuhal Sarhad /  مراجعه به بانک تصاویر واکنش نهادهای مدافع رسانه ها از برخورد ارگ در برابر خبرنگاران
واکنش نهادهای مدافع رسانه ها از برخورد ارگ در برابر خبرنگاران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نهادهای مدافع رسانه ها، برخورد دیروز ارگ را در برابر خبرنگاران، به دور از هر معیار می گویند و این برخورد را، ضربه یی بر آزادی بیان می دانند.

به گزارش طلوع نیوز، رییس‌جمهور اشرف غنی روز گذشته در یک نشست خبری، پرسش های شماری از خبرنگاران را بی پاسخ گذاشت و بعدش هم یکی از سخن‌گویان ارگ، در رسانه ها و در صفحه فس بوکش، از راه یافتن «کچالو فروشان» به صف خبرنگاران سخن گفت!
در همین حال، ریاست جمهوری در خبرنامه یی، بر تعهد حکومت وحدت ملی در برابر آزادی بیان تأکید می ورزد و از کارکردهای حکومت در این بخش یاد می کند.
در نشست خبری روز یک شنبه رییس جمهور، افزون بر بی پاسخ ماندن پرسش برخی خبرنگاران در مورد حاکمیت قانون ، یک خبرنگار دیگر با برخورد نادرست نگهبانان رییس جمهور نیز روبرو شدند.
به گفته باعث حیات ، خبرنگار افغان " می خواستیم ارگ را ترک کنیم که یکی از محافظان رییس جمهور آمد و به ما گفت که این بار لحاظ تان را کردیم، شما برخورد و شیوه رفتار در ارگ را نمی فهمید، شما ارگ را ندیده اید و نمی دانید که این جا چگونه باید برخورد کنید."
نهادهای مدافع رسانه ها و برخی از نهادهای دیگر، از جمله پرس کلب، مرکز خبرنگاران افغانستان و روند سه، این برخورد ارگ را سخت نکوهش می کنند.
احمد قریشی — رییس مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است:" این حرکت رییس جمهور می تواند به یک قانون نانوشته تبدیل شود و متاسفانه در افغانستان، قانون های نانوشته، خریدار زیاد دارند.»
فهیم دشتی، رییس اتحادیه ژورنالیستان افغانستان گفته است:" اصل مساله همین است که شیوه برخورد فرق می کند؛ که با چه شیوه شما به یک خبرنگار می گویید که این پرسش تان اینجا پاسخ داده نمی شود و در جای دیگری پاسخ داده خواهد شد."
در این میان، نهادهای مدافع رسانه ها بدین باورند که با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، وضع آزادی بیان بدتر شده است.
مرکز خبرنگاران افغانستان، از نود و پنج رویداد خشونت بار در برابر خبرنگاران، در سال هزار و سه صد و نود و پنج گزارش داده است و در همین سال، هفت خبرنگار هم در این رویدادها جان باخته اند.
نی یا دیده بان رسانه ها، نیز سال دوهزار و شانزده میلادی را، سالی خون بار برای خبرنگاران گفته است.
در گزارش وزارت خارجه ایالات متحده امریکا، در باره وضع حقوق بشر در سال دوهزار و شانزده، نیز از چهارصد و سی و دو قضیه خشونت آمیز در برابر خبرنگاران یاد شده است که از سوی حکومت افغانستان بررسی نشده اند.
در این گزارش وزارت خارجه ایالات متحد امریکا، از بازداشت، تهدید و آزار خبرنگاران، از سوی مقام های سیاسی و امنیتی افغانستان نیز یاد شده است.
صدیق الله توحیدی ، رییس دیده بان رسانه ها گفته است:" در شهر بامیان، یازده خبرنگار، از سوی محافظان رییس جمهور مورد خشونت قرار گرفتند و در دو سه مورد دیگر در کابل، همچنان اتفاقاتی افتاد که در حدود پانزده، شانزده خبرنگار، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، مورد خشونت منسوبان امنیتی رییس جمهور قرار گرفتند.»
افزون بر این، پیوند رییس جمهور غنی با رسانه ها و خبرنگاران، نیز خوب ارزیابی نمی شود.
رییس جمهور، از آغاز کار حکومت وحدت ملی تاکنون، در بیش از ده نشست خبری یی که باید در آن ها به پرسش های خبرنگاران پاسخ بدهد، حضور نیافت و این نشست ها هم بیشتر به خاطر سفرهای مقام های خارجی به کابل، برگذار شده بودند.
به همین گونه، در بیشتر سفرهای رییس جمهور به بیرون از کشور، خبرنگاری از رسانه های داخلی دیده نمی شود و از این میان، می توان از سفرهای رییس جمهور به
قطر، امارات متحد عرب، آلمان، ازبیکستان، ترکیه و سفر اخیرش به استرالیا، اندونیزیا و سنگاپور یاد کرد.
با این حال، ارگ، در خبرنامه یی که امروز به رسانه ها فرستاده است، بر تعهد حکومت وحدت ملی، در برابر آزادی بیان تأکید می ورزد و از کارکردهای حکومت در این بخش یاد می کند.
شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر رسانه های ریاست جمهوری گفته است:" رییس جمهور در نخستین اقدام، قانون دسترسی به اطلاعات را توشیح کرد و در سال گذشته، طرزالعمل مسوولیت خبرنگاران نهایی شد و سفیر حمایت برای آزادی بیان هم، از سوی رییس جمهور تعیین گردید."
بر بنیاد قانون حق دسترسی به اطلاعات، نهادهای دولتی باید در سه روز، اطلاعاتی را که رسانه ها از آنان می خواهند، در اختیار خبرنگاران قرار بدهند؛ اما دیده شده است که افزون بر ارگ، نهادهای دیگر دولتی هم، به همکاری با رسانه ها، کم تر تن داده اند.
چنان که پیش از این، طلوع نیوز به چند اداره دولتی، نامه های رسمیی را با برگه قانون حق دسترسی به اطلاعات فرستاده است و از این نهادها خواسته است که اطلاعاتی را در باره برخی از گزارش های خبری، به خبرنگاران این رسانه بدهند.
اما با گذشت هفته ها و گاه حتا ماه ها، این نهادهای دولتی، به این نامه ها و برگه های قانون حق دسترسی به اطلاعات، هیچ ارج و بهایی نگذاشته اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала