اکثریت ساکنان کابل از آب بهداشتی محروم هستند

© Sputnik / Zuhal Sarhadاکثریت ساکنان کابل از آب بهداشتی محروم هستند
اکثریت ساکنان کابل از آب بهداشتی محروم هستند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت انرژی و آب می گوید که تنها ۲۵ درصد مردم شهر کابل به صورت سیستماتیک به آب آشامیدنی دسترسی دارند و ۷۵ درصد دیگر شهروندان از همان چاه های غیر مجاز استفاده می کنند که این خودش اثرات منفی دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل خبرگزای صدای افغان (آوا)، عبدالبصیر عظیمی، سخنگوی وزارت انرژی و آب که با آوا صحبت می کرد، کم شدن حجم آب های زیر زمینی در کابل را تأیید کرده گفت: از نظر کمّی، بیلانس آب های زیر زمینی در شهر کابل منفی است و در حدود ۲.۷ میلیون متر مکعب آب در سال، از این آب ها برداشت می شود.
به گفته عظیمی، پیرامون بحران در آب های زیر زمینی کابل، رشد جمعیت شهر یک عامل اساسی است. او می گوید که در شهر کابل تعداد زیادی از مردم زندگی می کنند و اکثر آنها در خانه های شان، چاه حفر کرده اند و از آب های زیرزمینی استفاده می کنند.
سخنگوی وزارت انرژی و آب ادامه داد: از نظر کیفی نیز آب های زیرزمینی در شهر کابل با بحران مواجه شده است. به گفته وی، مردم به صورت درست از آب های زیرزمینی استفاده نمی کنند، صرفه جویی وجود ندارد و مصرف را بیش از حد و غیرمعقول از آب استفاده می کنند. 
او اظهارداشت: شهر کابل سیستم کانالیزاسیون و آب آشامیدنی ندارد؛ این سیستم در سطح شهر به صورت درست کار نشده و تنها ۲۵ درصد مردم کابل به صورت سیستماتیک به آب آشامیدنی دسترسی دارند.
در یک بعد دیگر بحران در آب های زیرزمینی کابل، عظیمی بیان داشت: در یک اندازه بسیار زیاد، چاه های فاضل‌آب معیاری در خانه های کابل وجود ندارد؛ بر این اساس آب های فاضل آب به آب های زیر زمینی نفوذ می کند و تاثیرات منفی را به دنبال دارد.
به گفته وی، فعالیت پمب استیشن های غیر استاندارد نیز بالای آب های زیر زمینی تأثیر منفی وارد می کند.
سخنگوی وزارت انرژی و آب افزود: دریای کابل هم که باید مظهر طراوت و پاکی باشد، امروز به جای کثافات تبدیل شده است. وی ادامه داد، آب این دریا نیز به زیر زمین نفوذ می کند و آب های زیرزمینی را آلوده می سازد.
عظمیی تأکید می کند که تمام شهروندان کابل مسئول هستند و باید در آلوده نکردن آب های زیر زمینی جداً اقدام کنند.
برای حل این مشکلات آب های زیرزمینی کابل، وزارت انرژی و اب می گوید که یک قرارداد را با بخش انکشاف آسیایی امضا کرده اند و می خواهند آب های زیر زمینی کابل از نظر تخنیکی مطالعات شود و روش هایی روی گرفته شود تا این آب ها به صورت مصنوعی تغذیه گردند. به گفته سخنگوی وزارت انرژی و آب، این پروسه زمان زیادی را دربرمی گیرد و باعث خواهد شد مردم کابل بتوانند از آب تصفیه شده استفاده کنند.
در همین حال پوهاند لطف الله صافی، استاد دانشکده زمین شناسی دانشگاه کابل در مورد مشکلات آب های زیرزمینی در کابل می گوید، آب هایی که در خانه ها مصرف می شود، بیش از اندازه زیاد است و هیچ صرفه جویی در این زمینه صورت نمی گیرد. 
به گفته وی، این کار باعث شده تا آب های زیرزمینی کاهش یابد و اگر آب خیلی کم شد، می شود ما می توانیم از آب های پنجشیر استفاده کنیم و یا باید راه های بدیل دیگر جستجو شود.
استاد صافی اشاره کرد: منابع محدود و استفاده بیشتر آب و همچنین نفوذ آب های کثیف در زیر زمین، باعث آلوده شدن آب می شود. به گفته وی، برای کثافاتی که از خانه ها بیرون می شود، کدام کانالی وجود ندارد و این آب ها، جذب زمین شده و آب های زیرزمینی را آلوده می کنند.
در همین حال، سید هاشم یکی از باشندگان شهر کابل در مورد کاهش آب های زیرزمینی در این شهر و آلوده بودن آن، می گوید که سطح آب های زیرزمینی در شهر کابل ۲۵ متر پایین تر رفته و علت آن مصرف بیشتر و افزایش تعداد جمعیت کابل است. به گفته این شهروند، دولت هم در این زمینه کاری به صورت درست انجام نداده تا از کاهش آب های زیر زمینی جلوگیری شود.
سید هاشم خاطرنشان می کند که دولت باید از آب پنجشیر به صورت درست استفاده کند؛ باید بندهایی بسازند که بتواند آب سطح شهر کابل را کنترول کند.
به گفته وی، همچنین آب شهر کابل آلوده است و مردم به بیماری های مختلف دچار می شوند. یک علت این بیماری ها، همان چاه های فاضل آب و همچنان کثافاتی است که از سطح شهر جمع آوری می شود. این شهروند کابل می گوید که کثافات جمع آوری شده از کابل، در یک جای درست که مخصوص باشد، دفن نمی شود به همین دلیل، این آب ها به زمین نفوذ می کند و آب های زیر زمینی را آلوده می کند.
سید هاشم در پایان می گوید، وظیفه شهروندان نیز است که مصرف آب شان را کاهش دهند، چون ما در حالتی نیستیم که آب بیشتر مصرف کنیم. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала