تروریزم بهانه برای حضور امریکا در افغانستان است

© AFP 2023 / BEHROUZ MEHRIAn Iranian woman walks with her daughter past an abandoned boat in Sikh Sar village at Hamoon wetland near the Zabol town, in southeastern province of Sistan-Baluchistan bordering Afghanistan on February 2, 2015.
An Iranian woman walks with her daughter past an abandoned boat in Sikh Sar village at Hamoon wetland near the Zabol town, in southeastern province of Sistan-Baluchistan bordering Afghanistan on February 2, 2015. - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حضور امریکایی در افغانستان به خاطر مبارزه با تروریزم نیست،ببرای رقابت‌های جهانی و کنترول کشورهای آسیای‌میانه است.

برخی از اگاهان می گویتد که امریکا به بهانه مبارزه با هراس افگنی و تروریزم به هدف برآورده شدن برنامه‌های خود در خاک افغانستان حضور دارند.
داکتر فیض‌فرهمند استاد پوهنتون و آگاه مسایل سیاسی می گوید که:"نظامیان خارجی در جریان سال‌های نیز گذشته بارها بم‌ها و سلاح‌های سنگین را در خاک افغانستان به هدف آماده‌گی برای رقابت‌های بزرگ جهانی آزمایش کرده اند اما استعمال بزرگترین بم غیرهسته‌ای که روز گذشته توسط ماموریت حمایت قاطع ناتو صورت گرفت تنها موردی است که رسانه‌ای شده و با شهروندان افغان شریک ساخته شده است".
فرهمند در پاسخ به این پرسش که آیا آخرین گزینه ماموریت حمایت قاطع ناتو برای مبارزه با داعش در ولایت ننگرهار تنها استعمال بم "جی بی یو"۴۳ بوده است و نیز پیامد استفاده این بم بالای گروه‌های مخالف مسلح دولت افغانستان به ویژه داعش چی خواهد بود؟ می گوید:" استفاده‌ای این نوع بم‌ها بالای گروه‌های مخالف مسلح دولت تاثیر گذاری چندانی ندارد و این به نحوی قدرت نمایی امریکا در برابر رقبای جهانی اش است".
این در حالیست که ساعت هفت وسی شام پنجشنبه نیروهای ماموریت حمایت قاطع ناتو بم"جی. بی. یو۴۳ " را که بزرگترین بم غیرهسته‌ای دنیا است و به نام مادر بم‌های غیر هسته‌ای یاد می شود بالای ولسوالی اچین ننگرهار پرتاب کردند.
گفته شده در این رویداد به داعشیان تلفات سنگین وارد شده است اما شمار دقیق کشته وزخمیان جنگجویان داعش روشن نیست.
مقام‌های نظامی افغانستان تاکید کرده اند بالای منطقه‌ای که این بم پرتاب شده است داعشیان تونل‌های طولانی حفر کرده بودند و از این مکان حمله بالای بخش‌های دیگردر ننگرهار را طرح‌ریزی و رهبری می کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала