بهترین رابطه بین ورزش و کاهش وزن

© Fotolia / Head78بهترین رابطه بین ورزش و کاهش وزن
بهترین رابطه بین ورزش و کاهش وزن - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اگر چه برای دستیابی به یک اندام موزون، تغذیه متعادل و متنوع لازم است ولی کافی نیست؛ چرا که تغذیه متعادل یک روی سکه بوده و روی دیگر این سکه تحرک و فعالیت بدنی منظم و مداوم است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، شاید بهتر باشد به خاطرات و تجربه‌های شخصی خود رجوع کنید. آیا تاکنون برای شما اتفاق افتاده که به علت عدم خروج به موقع از منزل جهت رسیدن به موقع سر کار، صنف درس، رسیدن به وسیله نقلیه‌ای که چند لحظه دیگر از دسترس شما خارج خواهد شد، چند قدمی دویده یا به سرعت قدم‌های خود افزوده باشید ولی به علت نداشتن سرعت لازم و کافی نه تنها به موتر و بس را از دست داده‌اید، بلکه نفس در سینه‌تان گره خورده و صدای ضربان‌های شتاب زده قلب خود را با گوش شنیده و درد ناشناخته‌ای در قفسه سینه احساس کرده و جهت به دست آوردن آرامش و تنفس راحت‌تر به گوشه‌ای خزیده باشید! و یا برای استفاده از هوا و فضای دل‌انگیز هنگام گردش به راهپیمایی و کوهنوردی پرداخته‌اید ولی هنوز مدتی نگذشته که برای تامین اکسیژن مورد نیاز با عجله نفس کشیده و رنگ رخسار کبود گردیده و ده‌ها مثال دیگر از این قبیل که هشدار جدی در این زمینه است که عملکرد قلب و ریه تحت تاثیر عوامل مختلف با مشکل مواجه شده است.
در این خصوص می‌توان به این مطلب پی برد که تحرک بدنی باید در برنامه روزانه حتما گنجانیده شود.
نکات قابل توجه جهت ورزش با هدف کاهش وزن:
۱- در افراد بالای ۳۵ سال بهتر است قبل از شروع تمرینات ورزشی تست ورزش انجام گیرد.
۲- بهترین شدت ورزش، سطحی از فعالیت ورزشی است که ضربان قلب را به ۸۰ — ۷۰ درصد حداکثر ضربان قلب برساند.
۳- انجام ورزش‌های استقامتی و آیروبیک (Aerobic) با کاهش ذخایر گلیکوژن، استفاده از ذخایر چربی را برای سوخت افزایش می‌دهد.
۴- در شروع هرگونه فعالیت ورزشی، توده عضلانی افزایش می‌یابد و تغییری در وزن بدن روی نمی‌دهد و تقریبا ۲ ماه طول می‌کشد تا ذخایر چربی به عنوان یک منبع سوخت در طی ورزش مورد استفاده قرار گیرند.
۵- توصیه ورزشی متخصصان در زمینه کاهش وزن با فعالیت‌های ورزشی، فعالیت ورزشی سبک تا متوسط به مدت ۳۰ دقیقه در تمامی روزهای هفته است.
۶- بر خلاف آن چه تصور می‌شود، ورزش باعث کوچک شدن قسمت‌های خاصی از بدن نمی‌شود، بلکه چربی از قسمت‌هایی از بدن که ذخایر بیشتری از چربی دارند، سوخته می‌شود.
۷- اغلب افرادی که هم‌اندازه هستند در طی یک ساعت پیاده‌روی با سرعت معمولی ۳۰۰ — ۲۵۰ کیلوکالری انرژی مصرف می‌کنند ولی در حال استراحت تقریبا ۶۰ = ۶۰ × ۱ کیلوکالری انرژی به ازای هر ساعت مصرف می‌نمایند. بدین ترتیب ملاحظه می‌شود که بین مقدار انرژی مصرفی در پیاده‌روی و حالت استراحت ۲۴۰ = ۶۰ — ۳۰۰ کیلوکالری اختلاف است.
۸- جهت کاهش وزن از ورزش‌های هوازی بهره ببرید مثل پیاده‌روی، دویدن، شنا، بایسکل سواری و غیره.
۹- یوگا از جمله فعالیت‌هایی است که هم ذهن فرد را جهت کاهش وزن آماده می‌کند و هم در درمان مشکلات هورمونی بسیار سودمند است.
۱۰- افراد چاق برای به حرکت درآوردن وزن سنگین خود به مقدار انرژی بیشتری نسبت به دیگران نیاز دارند.
۱۱- ورزش می‌تواند سرگرمی مناسبی برای افراد کم‌تحرک بوده و از وسوسه شدن آنها برای نشستن در یک جا و مصرف زیاد غذا جلوگیری کند.
۱۲. ورزش در افراد چاق به احتمال زیاد موجب کاهش اشتها می‌شود.
۱۳. بعد از فعالیت ورزشی ممکن است میزان متابولیسم پایه برای چندین ساعت افزایش یابد.
۱۴. هنگامی که فعالیت ورزشی بعد از صرف غذا انجام می‌شود، اثر ویژه گرمازایی غذا افزایش یافته و در نتیجه انرژی کمتری برای بدن باقی می‌ماند.
۱۵. در افراد مسن یا خیلی چاق توصیه می‌شود به ازای هر ۱۰ — ۵ دقیقه فعالیت ورزشی یک دقیقه استراحت داشته باشند.
۱۶. متابولیسم پایه افرادی که به صورت منظم ورزش می‌کنند حتی در زمان استراحت و خواب از اشخاص کم‌تحرک بیشتر است و در مجموع مانع از تجمع چربی در بافت‌ها می‌شود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала