ویدئوی قتل نوجوان به اتهام کفر گویی در پاکستان

© Sputnik / Pakhomov /  مراجعه به بانک تصاویر Riot police guards a mourning procession in memory of Shi'ite Imam Husain
Riot police guards a mourning procession in memory of Shi'ite Imam Husain - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ویدئوی چگونگی قتل محصل پاکستانی که به اتهام کفرگویی بدست محصلین دیگر وحشیانه کشته شد +18

پنجشنبه سیزدهم اپریل، مشعل خان محصل 23 ساله دانشگاهی درشهر مردان پاکستان در میان فریاد الله اکبر صدها محصل اسلامگرای افراطی متعصب به اتهام کفرگویی توسط آنان بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در نهایت بر اثر جراحات وارده جان داد.

نیاز سعید، یکی از مقامات پولیس محلی، به خبرگزاری فرانسه گفت: «او از فاصله نزدیک هدف گلوله قرار گرفت و سپس به شدت شکنجه شد…او را با چوبدستی، آجر و مشت کوبیدند».

او و یک محصل دیگر متهم شده بودند که در فیس‌بوک به دین اسلام اهانت کرده اند. گفته می شود فرد دوم نیز به شدت زخمی شده است.

مقامات پولیس پاکستان می گویند که صدها نفر در این واقعه شرکت داشته اند و پولیس تا کنون 20 نفر را در ارتباط با این قتل بازداشت و دانشگاه را به طور موقت تعطیل کرده است.

اسپئتنیک به نقل از خبرگزاری رویترز، مهاجمان در حالی که الله اکبر می گفتند قربانی را برهنه کرده و مورد ضرب و جرح شدید قرار دادند و ظاهراً قصد داشتند جسد را هم به آتش بکشند.

پلیس این کشور همچنین اعلام کرده که هیچ مدرکی مبنی بر اثبات اتهام کفرگویی و توهین به مقدسات توسط این محصل پیدا نکرده اند.

یکی از استادان مشعل خان گفته است که او محصل با استعداد و کنجکاو بود و به سیستم سیاسی کشور انتقاد داشت اما هیچگاه حرفی توهین آمیز نسبت به مقدسات از او نشنیده است.

کفرگویی و توهین به مقدسات در پاکستان موضوعی بسیار حساس و گسترده است. تا جائیکه در ماه های اخیر دستور حذف مطالب کفرآمیز از شبکه های اجتماعی توسط نواز شریف، صدراعظم این کشور صادر شد. وی گفته بود که ارسال کنندگان این مطالب با سخت ترین مجازات در چهارچوب قانون روبرو خواهند شد.

سلمان تاثیر، والی ایالت پنجاب یکی از قربانیان حساسیت به موضوع اهانت به مقدسات بود. او در سال 2011 بدلیل مخالفت با قانون «تکفیر» و درخواست اصلاح آن، به دست محافظ خود کشته شد. قاتل او پس از اعدام در میان تندروهای مذهبی کشور با عنوان «شهید راه اسلام» خوانده می شود.

اوایل ماه جنوری، پنج فعال مدافع حقوق بشر که در شبکه های اجتماعی اسلامگرایان را به دلیل عدم بردباری به شدت مورد انتقاد قرار می دادند، در پاکستان ناپدید شدند. آنها متهم به توهین به مقدسات شده بودند.

در سال 2011 میلادی شهباز باتی، وزیر امور اقلیت‌های مذهبی وقت پاکستان در حمله مردان مسلح به موتر او در اسلام آباد، پایتخت این کشور، کشته شد.

آقای باتی مصرانه خواستار اصلاح قوانین ضد کفرگویی در کشورش شده بود.

پاکستان دارای قوانین سختگیرانه‌ای برای مجازات اهانت کنندگان به اسلام است و در گذشته، گاه متهمانی هم که در محکمه تبرئه و آزاد شده بودند به دست گروه‌های متعصب به قتل رسیده اند.

یکی از چهار نفر فعال پس از پیدا شدن ادعا کرد که توسط سازمانهای اطلاعاتی پاکستان ربوده شده و مورد بازجویی قرار گرفته بود. ارتش پاکستان دست داشتن در ناپدید شدن این افراد را رد کرده است.

تکفیر و ارتداد، از جمله اتهامی استند که در پاکستان، می‌تواند به قیمت جان شهروندان متهم به خروج از اسلام یا بی‌دینی تمام شود.

پاینوشت:  می توانیم به یاد مشعل خان به صفحه فیسبوک این جوان 23 ساله کشته شده توسط اسلامگرایان افراطی قاتل برویم و مطالبش را به صفحات فیسبوکی خود شر کنیم.

یادش گرامی باد

فیسبوک در بالای صفحه مشعل خان نوشته است:

به یاد مشعل خان؛ ما امیدواریم مردمى که مشعل را دوست دارند به راحتى بتونند پروفایلش را مطالعه کننئ تا از زندگى وی یاداورى کرده باشند.

Remembering Mashal Khan

We hope people who love Mashal will find comfort in visiting his profile to remember and celebrate his life

مشعل خان که در  پست 25 مارچ خودش در فیسبوک می نویسد: مردى که هیچکس بود. مردى که بى نام بود.

The man is no one. The man has no name

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала