کرزی بازی ضد امریکا را براه انداخته است

© Sputnik / Evgeniy Odinkov /  مراجعه به بانک تصاویر کرزی
کرزی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه ماندگار، حامدکرزی رییس‌جمهور پیشین، پس از بمباران اچین با بزرگترین بم غیر هسته‌یی، دولت افغانستان را در حالی متهم به خیانت ملی کرد؛ دولتی که در واقع محصول و نتیجۀ تقلب او است.

آیا کرزی به عنوان رییس‌جمهور در انتخابات سال ۱۳۹۳ مسوولیت و وظیفۀ برگزاری انتخابات شفاف، سالم و عادلانه را نداشت؟ آیا رییسان و کمیشنران کمیسیون انتخابات، که انتخابات مغشوش و پُر از تقلب را برگزار کردند، در ریاست‌جمهوری کرزی و توسط او بر گزیده نشده بودند؟ آقای یوسف نورستانی رییس کمیسیون انتخابات و ضیاالحق امرخیل را غیر از کرزی چه کسی در مسند رهبری و مدیریت انتخابات تعیین کرده بود؟ آیا حامد کرزی که اکنون به بیرون ساختن امریکایی‌ها از افغانستان تاکید می‌کند، در ۲۰۰۱ با هلیکوپتر امریکایی و میان تفنگ‌داران ویژۀ امریکا به ارزگان و سپس به قندهار و بعد کابل آورده نشد؟ آیا حامد کرزی پس از احراز قدرت خواستار افزایش قوای امریکایی و غربی و گسترش آن به بیرون از پایتخت نگردید؟ آیا حامد کرزی در نخستین ماه‌های زمام‌داری‌اش به جای قطعۀ کماندو از نیروهای مقاومت که همۀ شان مجاهدان مربوط به شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور بودند که در حفاظت از کرزی گماشته شده بودند، تفنگ‌داران امریکایی را با دیگاردان و محافظان جان خود قرار نداد؟ آیا حامد کرزی تمام سال‌های زمام‌داری خود را در چتر حمایت نظامی و مالی امریکا سپری نکرد؟ آیا حامد کرزی بارها به سینۀ رییس‌جمهور بوش و فرماندهان و جنرالان امریکایی عالی‌ترین مدال‌ها و نشانه‌های رسمی و دولت افغانستان را به دستان خودش نیاویخت؟ آیا حامد کرزی به زبان و اعتراف خودش، بار بار پول‌های اوپراتیفی و بی حساب و کتاب سازمان جاسوسی امریکا، سی‌آی‌اِی را نگرفت؟ اما این کرزی که با قوای امریکا آورده شد، با بادیگاردان امریکایی زمام‌داری را تمرین کرد، با پول‌های اوپراتیفی سی‌آی‌اِی نفوذش را گسترش داد، با تانک و طیارۀ امریکا سیزده سال به حکومت پرداخت، چرا حالا و در دوران بیکاری و بازنشسته‌گی فریاد مقاومت در برابر امریکا سر می‌دهد و از راندن امریکایی‌ها سخن می‌گوید؟ کرزی چه پیامی را می‌خواهد ابلاغ کند و چه برنامه و هدفی را دنبال می‌کند؟ اما مردم افغانستان پاسخ همه این پرسش‌ها را می‌دانند و باور دارند که کرزی یک ضد امریکایی نیست. زیرا او با این همه پیشینۀ امریکایی‌گری‌اش نمی‌تواند یک ضد امریکایی باشد. آقای کرزی شاید فکر کند که مردم نمی‌دانند، اما مردم امروز بیدارتر از دیروز اند و درک می‌کنند که این سیاست‌گر چه نیتی در سر دارد. امروزه تحلیل مردم این است که کرزی خود با شعار ضد امریکایی در واقع میدان بازی امریکا را به هدف گول زدن رقبای آن کشور گرم نگه‌داشته است و در این بازی ممکن است که اهدافی مثل تحریک دیگران در برابر امریکا در منطقه نیز مدنظر باشد. مردم باور دارند که کوتاه‌ترین و عادی‌ترین منفعت اظهارات ضد امریکایی آقای کرزی این می‌تواند باشد که از شکل‌گیری یک جبهه و قدر برافراشتن یک چهرۀ سیاسی که به راستی در برابر امریکا قرار گیرد، خودداری شود.
بنابراین، این بازی یک بازی مدیریت شده به نظر می‌رسد. حالا اینکه ضدیت با امریکا چه پیمانه سود و زیان‌هایی دارد یک بحث است، اما اگر هر کسی دیگری که ضد امریکایی باشد باور کردنی است، اما آقای حامدکرزی هر گز یک ضد امریکایی نیست. او فقط مردم را با این احساسات عوام فریبانه‌اش می‌خواهد فریب دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала