ولسی جرگه وظایف پنج تن از وکلای غیرحاضر را به تعلیق درآورد

© AP Photo / Rahmat Gul, Poolولسی جرگه وظایف پنج تن از وکلای غیرحاضر را به تعلیق درآورد
ولسی جرگه وظایف پنج تن از وکلای غیرحاضر را به تعلیق درآورد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هیات مجلس نمایندگان در ادامه تصمیم خود در برخورد جدی با غیر حاضران، اعلام کرد که معاشات و امتیازات پنج نماینده دیگر هم به دلیل غیابت بیش از ۲۰ روز قطع و وظایف آنان تعلیق شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری جمهور، عزت الله عاطف، امالله گذر، پیر بخش گردیوال، علم خان آزادی و اسحاق رهگذر پنج نماینده ای هستند که به دلیل غیر حاضری مسلسل در نشست‌های عمومی و نشست کمیسیون‌ها، وظایف شان تعلیق شد.
عبدالقادر زازی هنگام اعلام نام این نمایندگان گفت که هیات اداری پس از بررسی حاضری این پنج نفر را مستحق برخورد انظباطی دانسته است.
این نمایندگان بر اساس فقره دوم ماده ۷۳ اصول وظایف داخلی مجلس قطع معاش و تعلیق شده اند.
در فقره دوم ماده ۷۳ اصول وظایف داخلی در مورد تدابیر انظباطی مجلس آمده است: "عضو که طی یک اجلاس ۲۰ روز غیر حاضری مسلسل داشته باشد، از تمام امتیازات محروم و حق اشتراک در جلسات همان اجلاس را ندارد".
هفته گذشته نیز بر اساس تصمیم هیات اداری، وظایف احمد بهزاد، بشیر احمد ته‌ینج، فرشته انوری و پروین درانی چهار عضو مجلس به دلیل غیر حاضری دوامدار به تعلیق درآمد و معاشات و امتیازات شان قطع شد.
در همین حال، شماری از اعضای هیات اداری می گویند که فقره دوم ماده ۷۳ در مورد برخورد انظباطی با غیر حاضران مجلس مبهم و قابل ملاحظه است.
همایون همایون معاون اول مجلس گفت که تفسیرهای مختلف در مورد غیر حاضری بیش از ۲۰ روز اعضای مجلس وجود دارد.
به گفته وی، برداشت برخی اعضا از ماده ۷۳ این است: نمایندگانی بیش از ۲۰ روز غیر حاضری مسلسل داشته باشند قطع معاش می شوند ولی برداشت برخی اعضا این است که اینگونه غیرحاضران هم قطع معاش می شوند و هم از شرکت در نشست های مجلس محروم می شوند.
آقای همایون گفت که هیات اداری با سایر اعضای مجلس در حال بررسی و تفسیر این ماده است تا تصمیم درستی مطابق به اصول وظایف داخلی مجلس در مورد غیر حاضران گرفته شود.
او تصریح کرد که تعلیق وظایف چهار نماینده ای که هفته گذشته اعلام شد نیز در حال بررسی است و پس از تفسیر ماده ۷۳ اصول وظایف داخلی، آنان هم تنها قطع معاش خواهند شد.
هفته گذشته رییس مجلس اعلام کرد که این چهار نفر در نشست های اجلاس جاری مجلس شرکت نمی توانند.
غیر حاضری نمایندگان، همواره نشست های عمومی و نشست کمیسیون های مجلس را به چالش می کشد و در بسیاری موارد نشست های مجلس بدون نتیجه پایان می یابد.
هیات اداری مجلس به پیشنهاد برخی نمایندگان برای جلوگیری از غیرحاضری نمایندگان به برخورد اصولی با غیر حاضران مجلس تعهد کرده اند.
تعهد هیات اداری در برخورد اصولی با غیر حاضران با استقبال اعضای مجلس مواجه شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала