درحمله برقول اردوی شاهین بیش از 130 سرباز شهید شده اند

© AP Photo / Rahmat Gulدرحمله برقول اردوی شاهین بیش از 130۱۳۰ سرباز شهید شده اند
درحمله برقول اردوی شاهین بیش از 130۱۳۰ سرباز شهید شده اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک مقام که خواست نامش گرفته نشود روز شنبه (2ثور) مطایق 22 اپریل به طلوع‌نیوز گفته است که در حمله مهاجمان بالای قول اردوی 209 شاهین در ولایت بلخ بیش از 135 سرباز جان باخته اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، وزارت دفاع و حکومت گفته اند که دراین رویداد 11 سرباز جان باخته اند و دیگر هیچ جزئیات حمله را با رسانه ها شریک نه ساخته اند.
منبع می گوید که دراین رویداد دست کم 60 سرباز دیگر زخم برداشته اند و شماری هم حالت شان وخیم است.
درهمین حال خبرگزرای رویترز از جان باختن 140 تن گزارش داده است.
یک مقام امریکایی به خبر گزاری رویترز گفته است که دراین حمله دها تن کشته شده اند، اما وزارت دفاع گفته است که دراین حمله 11 تن کشته شده اند.
جان توماس، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده به رویترز گفت: «ما احتمال می‌دهیم که بیشتر از 50 تن در این حمله کشته شدند.»
وی افزود: «در قول اردو یک مسجد و یک صالون غذا خوری وجود دارد و نظر به گزارش‌های ما، احتمال می‌رود که دشمن از این ساحه حمله کرده باشد.»
در همین حال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی می‌گوید مهاجمانی که لباس ارتش به تن داشتند در جریان نماز جمعه بالای قول اردوی شاهین حمله کردند.
به گفته وزیری مهاجمان با استفاده از یک موتر رنجر نیروهای نظامی وارد پایگاه نظامی شدند و بر عساکری که در مسجد مصروف نماز جمعه بودند، گلوله باری کردند.
سخنگوی قول اردوی 209 شاهین گفته است که این حمله از سوی شش مهاجم راه اندازی شده بود، درحال که منابع شمار مهاجمان را 10 تن می گویند.
حسین، یک سرباز زخمی که در شفاخانه مزارشریف تحت تداوی قرار دارد به طلوع نیوز از تدابیر سخت امنیتی درپایگاه شاهین سخن می گوید.
وی گفته است که سربازان بدون شناخت کارت نمی توانند وارد پایگاه شوند.
وی می گوید فکر می کنم که مهاجمان از داخل پایگاه همکاری شده باشند.
میرویس ربیع، رییس صحت عامه مزار شریف گفته است که هشت زخمی در وضعیت بدصحی قرار دارند که از میان آن شش تن شان درحال بهتر شدن اند و اما دو تن دیگر شان هنوز هم حالت شان وخیم است.
یک منبع به طلوع نیوز گفته است که یک شفاخانه در داخل پایگاه وجود دارد که بیشتر زخمیان رویداد در همان شفاخانه تحت تداوی قرار دارند.
این حمله در حالی رخ می‌دهد که دو روز پیش تاج محمد جاهد، وزیر امور در داخله در سفرش به ولایت بلخ از این قول اردوی بازدید کرده بود.
آقای جاهد در دیدارش از قول اردو گفت که هیچ هراس افگن خوب و یا بد وجود ندارد، بلکه هر کسی که برعلیه نیروهای امنیتی و بی‌ثبات سازی کشور بجنگد، دشمن مردم افغانستان محسوب می‌شود.
وی گفت: «حکومت در مقابل هراس افگنان موقف مستحکم دارد. راه حل حکومت پشتیبانی از نیروهای امنیتی است و خواست حکومت آوردن صلح و ثبات در کشور است.»
عطا محمد نور، والی بلخ نیز گفت که وی از افزایش ناامنی در شمال کشور نگران است و اگر نیروهای امنیتی عملیات نظامی برعلیه هراس افگنان راه اندازی نکند، ناامنی‌ها افزایش خواهد یافت.
وی گفت:« به هراس افگنان اجازه ندهیم که قوی شوند و برای ما مشکل ایجاد کنند. اگر ما به آن‌ها اجازه بدهیم که عشر جمع آوری کنند، تریاک کشت کنند و قاچاق نمایند، آن‌ها پول و تجهیزات بیشتر بدست خواهند. آن وقت جنگ‌های بیشتری را برعلیه نیروهای امنیتی به پیش خواهند برد.»
حمله بر قول اردوی شاهین دومین حمله بزرگ بر پایگاه نظامی در چند ماه اخیر می‌باشد.
دو ماه پیش هراس افگنان بر شفاخانه سردار محمد داود در کابل حمله کردند که در آن حد اقل 50 تن جان‌های شان را از دست دادند.
این حمله با واکنش‌های شدید مردم افغانستان و مجلس نماینده‌گان رو به رو شد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала