رمضان بشر دوست: ادامه جنگ در افغانستان به نفع برخی افراد و کشورها می باشد

© AP Photo / Marco Di Lauroرمضان بشر دوست: ادامه جنگ در افغانستان به نفع برخی افراد و کشورها می باشد
رمضان بشر دوست: ادامه جنگ در افغانستان به نفع برخی افراد و کشورها می باشد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حمله گروه طالبان بر قول اردوی 209 شاهین در بلخ بیش از 150 نظامی کشته و بیش از صد تن دیگر زخمی شدند. اما وزارت دفاع ملی با نشر خبرنامه ای تعداد قربانیان این حمله را 100 تن اعلام کرد.

 

به گفته این وزارت 10 مهاجم مسلح بر قول اردوی 209 شاهین حمله کردند که هفت تن آنها کشته و دو نفر شان که با مواد منفجره مهجز بودند، خود را انتحار کرده و یک طالب دیگر دستگیر شده است.
عبد الرئوف محتاج رئیس ارکان قول اردوی 209 شاهین پس از این حمله وحشیانه طالبان گفت: دشمن با مهارت خاص توسط رینجر پولیس به بهانه انتقال مریض از فاریاب این فاجعه را خلق کرد. به گفته وی هراس افگنان با کارت هویت از قرول ها عبور کرده اما در قرول 3 وقتی ثبت و راجستر می شدند در حین خلع سلام درگیری صورت گرفته و نظامیان را که در مسجد در حال ادای نماز جمعه بودند، مورد هدف قرار دادند. 
استعفای وزیر دفاع ملی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
استعفای وزیر دفاع ملی افغانستان
اما شاهدان عینی و زخمیان این رویداد در گفتگو با رسانه ها گفتند که کسانی بودن که مهاجمان را در این حمله بر قول اردو کمک کردند. 
پس از وقوع این حادثه رئیس جمهور غنی به منظور بررسی اوضاع این قول اردو به شهر مزار شریف سفر کرد. سرپرست دفتر مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری اعلام کرد که هدف اصلی سفر رئیس جمهور به بلخ بررسی وضعیت از نزدیک می باشد. 
روز گذشته مقامات امنیتی کشور از جمله عبدالله حبیبی وزیر دفاع ملی کشور در صفحه اجتماعی شان در " فیس بوک" از استعفای شان خبر دادند، اما برخی رسانه ها گزارش دادند که رئیس جمهور غنی این مقامات امنیتی را از سمت شان برکنار کرده است. 
حمید الله محب سفیر افغانستان در ایالات متحده امریکا در مورد استعفای این افراد گفت: استعفای وزیر دفاع افغانستان آغاز یک اصلاحات در دولت اشرف غنی محسوب می شود و این 
یک برنامه اصلاحاتی در دولت غنی است. به گفته وی، وقایع حمله طالبان به قول اردوی شاهین باعث شده که به برخی از اقدامات اصلاحی سرعت ببخشد که از قبل تصمیم گرفته شده بود، اما این آخرین اقدام اصلاحات نیست این تنها آغاز اصلاحات می باشد. 
اما داکتر رمضان بشر دوست وکیل پارلمان در مصاحبه ای با اسپوتنیک نیوز در مورد استعفای وزیر دفاع ملی و مقامات امنیتی دیگر و چگونگی وقوع این حادثه غمناک چنین گفت: 

 

این حادثه تلخ در حالی اتفاق می افتد که هراس افگنان همواره از ضعف نیروهای امنیتی به خصوص در عرصه کشف و استخبارات استفاده کرده و مراکز مهم و استراتژیک نظامی و دفاع را مورد حملات قرار میدهند. به گفته آقای بشردوست این گونه حوادث ناشی از ضعف مدیریت امنیتی است، چرا که اشخاصی که در این سمت مهم مقرر می شود، واجد شرایط نمی باشد. به گفته وی، طبق ماده 72 قانون اساسی که شرایط نامزد وزیر واضح و روشن معرفی کرده که باید تجربه کاری، تخصص داشته باشد و در جنایت های جنگی محکوم نشده باشد، تابعیت افغانستان را دارا و شهرت نیک داشته باشد. اما طی 12 سال اخیر نامزد وزرایی که معرفی شدند هیچ کدام آنها این شرایط را دارا نمی باشند.

 

احمد دانا یک تن از شهروندان کابل در مورد استعفای وزیر دفاع ملی به اسپوتینک گفت: برکناری آنها هیچ تاثیر بر امنیت کشور نمی گذارد، چرا که: 
به گفته احمد سیر نیکزاد فعال جامعه مدنی کابل ، رئیس جمهور پس از هر حادثه تلخ و طاقت فرسا با بیان چند سخن احساساتی و نهایتا اعلام عزای عمومی قضیه را مختومه اعلام می کند، در حالیکه عمق فاجعه در کشور خارج از تصور است. 
ساکنان کابل به این باور اند، اگر مردم افغانستان یکدست به صورت متحدانه از نظام حمایت می کردند و به گروه طالبان و سایر تروریستان اجازه نمیداند که مراکز امنی برای خود درست کنند، امروز وضعیت این گونه نمی بود. 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала