حزب سلامی افغانستان خلع سلاح می شود

© Photo / کسراحزب سلامی افغانستان خلع سلاح می شود
حزب سلامی افغانستان خلع سلاح می شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد پس از ورود گلبدین حکمتیار به کابل روند خلع سلاح حزب اسلامی آغاز می‌شود و جنگجویان این حزب نیز جذب نیروهای امنیتی افغان خواهند شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، «دواخان مینه‌پال» معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان گفت: بر اساس توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی تشکیلات نظامی این حزب باید منحل شود.
وی افزود: جنگجویان حزب اسلامی حکمتیار پس از خلع سلاح بر اساس معیارهای مشخصی جذب نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان خواهند شد.
«حشمت‌الله ارشد» سخنگوی حزب اسلامی نیز در واکنش به اظهارات معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که این حزب به تعهداتی که سپرده پایبند است.
از سوی دیگر، برخی کارشناسان افغان پیش از این نیز با انتقاد از توافق‌نامه صلح با حکمتیار گفته بودند که در این توافق‌نامه هیچ اشاره‌ای به تحویل سلاح‌های این حزب به دولت افغانستان نشده است.
نمایندگان سنای افغانستان چندی قبل از دولت افغانستان خواسته بودند که با پیوستن حکمتیار به روند صلح هرچه سریعتر روند خلع سلاح و ادغام تشکیلات نظامی این حزب آغاز شود.
با این حال، «عطامحمد نور» والی بلخ و رئیس اجرایی حزب جمیعت اسلامی نیز روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که دولت کابل جنگجویان حزب اسلامی را تجهیز می‌کند.
عطا محمد نور با انتقاد از اینکه چرا حزب اسلامی هنوز تسلیحات خود را به دولت افغانستان تحویل نداده از حکومت و حزب اسلامی خواست به دنبال ایجاد اعتماد و تحکیم صلح باشند.
با وجود اینکه حزب اسلامی که از احزاب عمده مخالف ائتلاف شمال در دوران شوروی سابق در افغانستان محسوب می‌شد و درگیری‌های سنگینی را با حزب جمیعت اسلامی داشت اما حکمتیار در سخنرانی خود گفته بود که گذشته باید فراموش شود و او دست دوستی به سوی همه دارز کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала