سی ان ان: قرار نیست نظامیان امریکایی هلمند را نجات بدهند

© Flickr / DVIDSHUBهلمند
هلمند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شبکه تلویزیونی سی ان ان در پی بازگشت 300 تفنگدار نیروی دریایی امریکا پس ازگذشت سه سال به ولایت هلمند افغانستان در پی حضور گسترده گروه طالبان درا ین ولایت گزارش داد: قرار نیست نیروهای نظامی امریکا، این ولایت را نجات دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، سی ان ان روز دوشنبه دراین باره با 'سون اِنگل راسموسن' (Sune Engel Rasmussen) خبرنگار نشریه انگلیسی 'گاردین' در کابل به گفت و گو نشست و از وی پرسید: تفنگداران نیروی دریایی امریکا سه سال پیش ولایت هلمند را ترک کردند و حال با 300 نیرو به این منطقه که تحت کنترل شدید طالبان است، بازگشته اند، این بار چه تفاوتی با گذشته دارد؟
خبرنگار گاردین در پاسخ گفت: این امر نشان دهنده درجه نگرانی کننده از امنیت ولایت هلمند برای امریکا است و آیا اعزام این شمار از نظامیان امریکایی به ا ین ولایت به معنی دفاع از آن است، چیزی است که ما هنوز نمی دانیم.

اختلاس ده‌ها میلیون دالری نظامیان ارشد امریکایی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
اختلاس ده‌ها میلیون دالری نظامیان ارشد امریکایی در افغانستان

خبرنگار گاردین افزود: به نظر وظیفه این نیروها مشاوره و آموزش نیروهای نظامی و پولیس افغانستان باشد، مشاوره با همتایان نظامی افغان خود در صحنه نبرد.
وی درادامه گفت: 300 نیرو چیزی را تغییر نمی دهد و شاید امریکا با این اقدام می خواهد میزان تعهد خود به امنیت افغانستان را به دولت این کشور نشان دهد.
سی ان ان در بخش دیگری از خبرنگار گاردین در کابل پرسید:اما مشکل اینجا است که وضعیت نسبت به چند سال گذشته در ولایت هلمند بدتر شده است ، بنابراین چالش های بیشتری پیش روی نیروهای امریکایی دراین بخش از افغانستان قرار دارد.
خبرنگار گاردین ضمن تصدیق این امر گفت: بله! پنج تا شش سال پیش که نیروهای امریکایی دراین منطقه حضور داشتند شما می توانستید به خیلی از مکان ها رفت و آمد کنید، اما اکنون با حضور طالبان بسیاری از مناطق حتی برای نیروهای امنیتی افغانستان نیز قابل دسترسی و میسر نیست.
خبرنگار گاردین به سی ان ان گفت: از 14 بخش ولایت هلمند تنها دو بخش درکنترل دولت قرار دارد و همچنین در بهار و یا تابستان انتظار حمله به 'لشگرگاه' مرکز این ولایت (ازسوی طالبان) می رود.
وی افزود: امریکا تاکید دارد که این نیروها قرار نیست این ولایت را نجات دهند و تنها امید دفاع از این ولایت را درمیان نیروهای دولتی افغانستان بالا می برد.
سی ان ان گزارش داد میزان امنیت در افغانستان در یک روند تدریجی از سال 2015تا 2016میلادی روبه کاهش نهاده است.

برگشتن 300 نیروی دریایی امریکا به هلمند - اسپوتنیک افغانستان
برگشتن 300 نیروی دریایی امریکا به هلمند

سی ان ان در یک نمودار تصویری گزارش داد: دولت افغانستان در نوامبر 2015 میلادی کنترل 72درصد از کشور را دراختیار داشت که این میزان در نومبر 2016میلادی به 57 درصد رسیده است.
به گزارش ایرنا از کابل؛ وزارت دفاع امریکا روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد، که بزودی یکهزارو 700 نظامی را برای آموزش های نظامی و مشورت به نظامیان افغان، به افغانستان اعزام خواهد کرد.
بنابراین گزارش 'جان نیکلسون' فرمانده امریکائی نیروهای ناتو در افغانستان گفته است که احتمال دارد راهبرد جدید واشنگتن در افغانستان تا یک ماه آینده نهائی شود.
امریکا در زمان حاضر 9 هزار و 800 نیروی نظامی در افغانستان دارد و نیکلسون اوائل سال میلادی 2017 طرح افزایش 5 هزار نظامی جدید امریکا در افغانستان را به کاخ سفید ارائه کرده است.
خبرگزاری فرانسه نیز شنبه گذشته برابر با نهم ثور گزارش داد که 300 تفنگدار امریکائی به ولایت هلمند افغانستان اعزام شده اند. منابع امریکائی در این باره واکنشی نشان نداده اند، اما پیشتر فرمانده نظامیان امریکائی در افغانستان گفته بود که بسیاری از این اعزام ها برای جایگزینی نیروهای موجود صورت می گیرد.
سال گذشته پس از شدت یافتن جنگ در هلمند، امریکا و انگلیس صدها نظامی تازه نفس به این منطقه اعزام کردند تا از سقوط هلمند به دست گروه طالبان جلوگیری به عمل آورند، با این حال، این گروه بخش های زیادی از این استان را در کنترل خود دارد.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала