آمریکا امسال کار داعش را در افغانستان یکسره می‌کند

© AP Photoآمریکا امسال کار داعش را در افغانستان یکسره می‌کند
آمریکا امسال کار داعش را در افغانستان یکسره می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ارتش آمریکا بعد از استفاده از قدرتمندترین بمب‌های غیرهسته‌ای در افغانستان و انجام عملیات اخیرش برای از بین بردن رهبر داعش، درصدد تمام کردن کار داعش در افغانستان پیش از پیوستن تروریست‌های جدید از سوریه و عراق است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، در حالی که نیروهای دولتی کابل و نظامیان آمریکایی در افغانستان از سال ۲۰۰۱ تاکنون مشغول جنگیدن با شبه‌نظامیان طالبان بوده‌اند شاخه گروه تروریستی داعش مشهور به "گروه خراسان" در سال‌های اخیر توانسته جای پایی برای خود در شرق افغانستان محکم کند.
این شاخه که نخستین بار در سال ۲۰۱۵ سربرآورد توانست مناطق وسیعی از ولایات "ننگرهار و کنر" در نزدیکی مرز افغانستان با پاکستان را تصرف کند اما با این وجود نقش آنها در درگیری‌های افغانستان تحت الشعاع عملیات‌های مربوط به طالبان قرار داشت.
بسیاری از آمریکایی‌ها نخستین بار نام داعش افغانستان را ماه گذشته میلادی زمانی که آمریکا "مادر همه بمب‌ها" را به روی یک مخفی گاه این تروریست‌ها در استان ننگرهار انداخت شنیدند.
بعد از این اقدام نیروهای آمریکایی و ارتش افغانستان چند روز پیش به یک ساختمان در نزدیکی محل انداختن این بمب حمله کردند و پنتاگون اعلام کرد که معتقد است رهبر شاخه داعش در افغانستان به نام "عبدالحسیب" در جریان این عملیات کشته شده است.
بیل سالوین، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت: تعداد نیروهای شاخه داعش در افغانستان در بیشترین حالت به ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر می‌رسید اما روند جدا شدن نیروهای این گروه و شکست‌هایش در میدان جنگ تعداد آنها را به حداکثر ۸۰۰ نفر کاهش داده است.
به گفته سالوین، ما موقعیت بسیار خوبی برای نابود کردن آنها در سال ۲۰۱۷ داریم و که نابود شدن آنها در افغانستان به آنها این پیام را می‌دهد که افغانستان جایی برای توطئه‌های حمله‌های شما نیست.
در عین حال شبه‌نظامیان مورد حمایت آمریکا در سوریه و عراق نیز شدیدا داعش را در این دو کشور تحت فشار قرار داده‌اند با این حال تحلیلگران و کارشناسان نظامی تایید می‌کنند که خطر سرازیر شدن شبه‌نظامیان داعش از عراق و سوریه به افغانستان وجود دارد.
مایکل اوهانلون، یک کارشناس سیاست خارجه در اندیشکده بروکینگز گفت: با وجود آنکه داعش نهایتا باید در افغانستان شکست داده شود اما چارچوب زمانی که پنتاگون برای این شکست ارائه داده بیش از قبل خوشبینانه است.
او اظهار داشت: شکست کامل داعش در افغانستان به احتمال زیاد زمان زیادی به طول می‌انجامد که بخشی از علت آن نزدیکی به کشوری مثل پاکستان و همچنین سرازیر شدن دیگر شبه‌نظامیان از خاورمیانه به سمت افغانستان با از بین رفتن پایگاه‌های داعش در کشورهای این منطقه است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала