اختلاف داخلی میان اقوام در افغانستان

© Zuhal Sarhadاشرف غنی
اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بسیاری از جنگ‌های گذشته‌های دور در افغانستان با توجه بر این که بر اساس نگرش قوم‌گرایانه صورت گرفته است، اکنون نیز برای برخی این پرسش مطرح می‌شود که آیا اختلافات سیاسی در دولت اشرف غنی این نگرش‌ها را بار دیگر تشدید کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، اگر بخواهیم گذری کوتاه به گذشته تاریخی کشور افغانستان داشته باشیم به جرات می‌توان گفت که این سرزمین از زمان تشکیل حکومت «ابدالیان» در خراسان بزرگ توسط شاهزادگان «ابدالی» و بعد از آن شاهزادگان «محمد زایی» درگیر جنگ‌های داخلی با اندیشه و نگرش قوم گرایی بوده است.
ردپای این نگرش را می‌توان به طور شفاف‌تر در هشت ثور 1371 با ورود مجاهدین به کابل و آغاز چهار سال جنگ‌های داخلی دانست.
پرسش اینجاست که آیا اختلافات سیاسی در دولت اشرف غنی میان سران حکومت وحدت ملی، نگرش قوم‌گرایی را که در گذشته افغانستان کاملا خودنمایی می‌کند دوباره تشدید کرده است.
اختلافات سیاسی از زمان تشکیل حکومت وحدت ملی در جریان تشکیل این حکومت، میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله وجود داشته و همچنان بر قوت خود باقیست. به نظر می‌رسد این اختلافات دامنه خود را گسترده‌تر کرده و دیگر سران این کشور را نیز در این گستردگی جای داده است.
در جریان تشکیل حکومت وحدت ملی بسیاری از رهبران سیاسی از این نوع اختلافات دور نماندند و به نوعی در میان اقوام خود با تنش روبرو شدند.
در این تنش‌های قومیتی می‌توان در اولین گام به جنبش روشنایی پس از نیمه جان شدن حکومت وحدت ملی اشاره نمود که به نوعی رهبران سیاسی را در مقابل مردم قرار داد.
از طرفی دیگر می توان به اختلافات میان عطا محمد نور و عبدالله عبدالله در جریان برکناری احتمالی عطا از ولایت بلخ نیز اشاره کرد که تا حدودی در مناطق شمال تنش‌هایی را ایجاد کرد.
به نظر می‌رسد یکی دیگر از سران حکومتی که این روزها دامنگیر این نوع اختلافات سیاسی شده است، ژنرال دوستم معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان باشد، ژنرال دوستم از اوایل اسفند سال گذشته در پی اختلافات با رئیس جمهور افغانستان در حبس خانگی به سر می‌برد.
به نظر می‌رسد فشارها برای استعفای ژنرال دوستم و سفرش به ترکیه افزایش یافته است.
این در حالیست که ژنرال دوستم پس از برکناری احمد ضیا مسعود، حکومت وحدت ملی را به قوم گرایی متهم کرد.
وی اعلام کرد حکومت وحدت ملی در ظاهر وحدت ملی است، اما در واقع دیکتاتورانه به پیش می‌رود و سیاست حذف را در پیش گرفته است.
از سوی دیگرسناتوران افغان در واکنش به برکناری احمدضیا مسعود، علت این برکناری را برخوردهای قومیتی اشرف‌غنی اعلام کردند.
آیا اشرف غنی از سیاست اختلافات داخلی اقوام به نفع خود استفاده می‌کند ؟
با این وجود اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در بیست و پنجمین روز گرامیداشت هشت ثور اظهار داشت: ما تنها در شرایطی آسیب پذیر خواهیم بودکه وحدت داخلی ما متزلزل شود، اعتماد ما به یکدیگر دچار سستی شود و زمزمه‌های اختلافات قومی، زبانی، مذهبی، و گروهی گوش جامعه و مردم ما را بیازارد.
رئیس جمهور افغانستان هشدار داد هر سخن نسنجیده، موضع‌گیری احساسی، اقدام غیر مسئولانه و رفتار مغایر منافع ملی به دشمنان مردم افغانستان فرصت پیاده کردن اهداف شوم و زمینه به دست گرفتن ابتکار عمل را فراهم می‌کند.
همچنین در بیست و پنجمین سالگرد هشت ثور و گرامیداشت از ورود مجاهدین به افغانستان رهبر حزب اسلامی حکمتیار بعد از ماه‌ها گفت‌وگو و قرارداد صلح در یک نشست خبری در لغمان سخنرانی کرد و اظهار داشت: ما با پیام صلح آمده‌ایم، با پیام برادری و اخوت برای تامین ثبات دائمی و مطمئن در این کشور و همه را به صلح دعوت می‌کنیم.
وی افزود: دست برادری را دراز می‌کنیم و به همه می‌گوییم که باب تازه‌ای از دوستی و برادری را باز کرده‌ایم.گذشته را به فراموشی سپرده و همه را از رقابت‌های منفی که پیش از این آزموده‌ایم، منع می کنیم. به دنبال قدرت و سهم‌خواهی نیز نیستیم. ما خواستار یک حکومت مرکزی قوی هستیم و همچنین خواستار یک پارلمانی قدرتمند با حضور عادلانه همه اقوام هستیم.
هر چند زمان بیشتری نیاز است تا رهبر حزب اسلامی از برنامه‌ها و اهداف ورودش به افغانستان به صورت عملی پرده بردارد، اما نکته مهمی که حکمتیار در سخنرانی خود در ولایت ننگرهار به آن اشاره کرد، اختلافات رهبران حکومت وحدت ملی است.
وی اظهار داشت:رهبران حکومت وحدت ملی باید بدانند که مردم در مورد حکومت آنها چه می‌گویند و به همین منظور باید به اختلافات خود پایان دهند.
حکمتیار خطاب به «غنی» و «عبدالله»گفت: اگر رهبران حکومت وحدت ملی نمی‌توانند با هم کار کنند، یکی از آنها باید برود و اجازه دهد دیگری به کار ادامه دهد.
با در نظر گرفتن دیدگاه بعضی رهبران سیاسی در برخورد با سیاست‌های رئیس جمهور افغانستان و متهم کردن اشرف غنی به دیدگاه‌های قومیتی در سیاست داخلی، احتمالا سخنرانی حکمتیار در ننگرهار و اشاره به اختلافات غنی و عبدالله این نگرش را بیشتر تقویت می‌کند.
شاید بتوان گفت که رئیس جمهور افغانستان در جریان صلح با رهبر حزب اسلامی، به دنبال تقویت هر چه بیشتر دیدگاه پشتون گرایی است، دیدگاهی که همواره در گذشته تاریخی این سرزمین در دستور کار قدرتمندان سیاسی این قوم بوده است.
این نظر در حالی گفته می شود که گفته‌های رئیس جمهور افغانستان با عملکرد وی در ساختار سیاسی دولت هماهنگی ندارد و روشن نیست که اشرف غنی به دنبال برطرف کردن اتهامات بعضی رهبران سیاسی از حکومت وحدت ملی است یا اتهامات بر روند قوم گرایی از جانب حکومت وحدت ملی را تشدید می‌کند.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала