جهاد تنها جنگ نیست، مبارزه با افکار غلط نیز است

© AFP 2023 / Farshad Usyanجهاد تنها جنگ نیست، مبارزه با افکار غلط نیز است
جهاد تنها جنگ نیست، مبارزه با افکار غلط نیز است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته، به امامت آیت الله ساجدی در مسجد جامع محمدرسول الله(ص) یولمربِ شهر مزارشریف با اشتراک صدها تن نمازگزار اقامه گردید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری "آوا"، آیت الله ساجدی، در خطبه اول نماز جمعه این هفته، با بیان فراز دعای روز اول ماه شعبان در خصوص اتفاق و اتحاد در بین مسلمانها، به تقوا و پرهیزکاری سفارش نموده گفت: تقوا از دو طریق امکان پذیر است، کسی که واجبات را انجام بدهد و محرمات را ترک کند، این فرد چه مرد باشد چه زن دارای تقوا است.
امام جمعه موقت مزارشریف گفت: وقتی انسان آیات قرآن می خواند و به آیات آن مراجعه می کند، آن وقت متوجه می شود که این صفت "تقوا" چقدر ارزش و اهمیت دارد. تقوا یکی واجبات خطبه های نماز جمعه است، باید امام جمعه در خطبه اول خود بحث از تقوا داشته باشد و مردم را با تقوا آشنا سازد.
آیت الله ساجدی تصریح کرد، در حدیث آمده است؛ اهل ایمان باید از امر خدا سرپیچی نکند، مبادا کار و زندگی شما مخالف دستورات خدا باشد.

او با طرح این سئوال که فایده تقوا چیست؟ علاوه کرد، دقت کنید انسان باید سخن بگوید، خدا و قرآن نگفته که حرف نگویید، در نزد خدا کدام سخن ارزش دارد؟ در قرآن اجازه می دهد که مسلمانان محکم، درست و خدا پسند سخن بگویند، اما نه اینکه غیبت دیگران  را بکنند.
آقای ساجدی افزود، یکی از خواست های مهم اسلام؛ اتحاد و اتفاق است. به گفته قرآن، این اتفاق و اتحاد دو جنبه دارد، یکی جنبه تقویتی، که فرد فرد مسلمان وظیفه دارند تا این را حفظ کنند. کاری که باعث تفرقه و جدایی در بین مسلمان ها می شود، از آن پرهیز کنید، بنده تاجایی که مطالعه دارم، به این برداشت رسیدم؛ هر چیزی که اتفاق مسلمان ها را خدشه دار بسازد، قرآن سخت با آن مبارزه کرده است.
به گفته این عالم برجسته کشور، یکی از گناهانی که مسلمان ها از آن نهی شده است، غیبت است، زیرا ریشه های اتفاق و اتحاد را قطع می کند. 
آیت الله ساجدی تصریح کرد، اسلام با این خط زشت، عجیب مبارزه ای کرده است، وقتی قرآن را بخوانید نتیجه غیبت را می بینید، خدا شاهد است اگر انسان در این دنیا واقعا به دستورات الهی هم توجه و هم عمل کند، زندگی در این دنیا یک افتخار است.

این استاد حوزه گفت: قرآن نهی می کند که هیچ یکی از شما غیبت نکنید. زیرا غیبت همانند آن است که کسی گوشت برادر مرده اش را با چاقو ببرد و بپزد.
آقای ساجدی تأکید کرد: خداوند(ج) در قرآن می فرماید چنگ بزنید به ریسمان خدا، و از دین، قرآن و اهلبیت جدا نشوید، تفرقه نداشته باشید.
خداوند دستور می دهد اگر می خواهید این سخن در بین شما بماند راهش این است باید امر به معروف و نهی از منکر کنید.

آیت الله ساجدی علاوه کرد در این روزها شاهد تجلیل از 8 ثور سالروز پیروزی جهاد افغانستان هستیم، کاری که مردم افغانستان کردند در هیچ کشور اسلامی انجام نشده است، مردم فلسطین با سالها مبارزه، تاکنون نتوانسته اند یک وجب خاک خود را از دست اشغال گران آزاد کنند، اما  مردم  افغانستان چنان شوروی را ضربه زدند که از صفحه تاریخ و جغرافیای سیاسی محو شد.

آیت الله ساجدی در خطبه دوم نماز، درباره حادثه قول اردوی ۲۰۹ شاهین گفت: "حادثه قول اردو یک فاجعه بزرگ است، خداوند این شهدا را که در وقت عبادت، به سوی او شتافتند را با اولیای خودش مشهور بگرداند و  برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجرجزیل و برای مجروحین این حادثه شفای عاجل خواهانم."
امام جمعه موقت مزارشریف خطاب به نمازگزاران گفت: خوب دقت کنید این ظلم بزرگ را خداوند هرگز نمی بخشد؛ کسی که یک برادر مسلمان خود را بکشد جزایش آتش جهنم است، آن هم قتل و کشتار در ماه رجب که حرام است.
این استاد حوزه علمیه در خطبه دوم  نماز جمعه گفت: باید از سالروز پیروزی مجاهدین در مقابل شوروی سابق، خیلی باشکوهتر تجلیل می شد. این مردم افغانستان بودند که شوروی سابق را از صفحه تاریخ محو ساختند.
آقای ساجدی، علاوه کرد وقتی ما اتفاق و اتحاد را حفظ کنیم، خدا با ماست. در قرآن خداوند وعده داده، اگر شما دین خدا را یاری کردید، خدا شما را یاری می کند.

به گفته وی، جوانان افغانستان فقط بخاطر رضای خدا جهاد کردند. مردم افغانستان بدون هیچ ترسی مبارزه کردند و سرانجام پیروز شدند. کسانی که ترسو و بزدل بودند می گفتند که افغانستان دیگر تمام شد، اما ملت با عزت افغانستان نه تنها در مبارزه با ظلم مبارزه نترسیدند بلکه ابرقدرت شرق را از پای درآوردند.
آقای ساجدی تأکید کرد: امروز هم جهاد تمام نشده است، اما شیوه جهاد تغییر کرده است. جهاد جنگ نیست، بلکه بالاترین جهاد مبارزه با افکار غلط است.

این کارشناس علوم اسلامی عنوان کرد: متأسفانه امروزه کتاب های که بر ضد اسلام چاپ می شود در اختیار جوانان قرار می دهد، جهاد با اینها لازم است.

به باور وی، در افغانستان جهاد تغییر کرده است. بسیاری از تلویزیون ها فیلم ها و برنامه های ضد اسلامی را نشر و پخش می کنند که اخلاق جامعه اسلامی را ازبین برده است. این رسانه هادست نشانده ی غرب و شرق هستند. امریکا برای ما دلسوز نیست، باید خود ما توجه کنیم، بیدار باشیم و ترس را از خود دور کنیم، مسلمان فقط از خدا بترسد والسلام.
به گفته امام جمعه موقت مزارشریف، خداوند در یکی از سوره های قرآن کریم به پیامبر خود خطاب کرده است که  استقامت کن و در سوره دیگر فرموده؛ نه تنها خودت، بلکه امت خودت نیز باید استقامت کند.

همچنین در دیگر سوره قرآن کریم، آمده است که ای مسلمان ها، مبادا در مقابل ظالم تعظیم کنید، اگر دست ظالم را فشار دادید، حرف ظالم را تایید کردید، همانقدر ظالم عذاب می بیند، همان قدر آن نفر نیز  عذاب می بیند، در آنجا کسی نیست غیر از خدا تا شما را یاری کند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала