هوش مصنوعی قوی ترین شطرنج باز تاریخ را «برگزید»

© Flickr / nicolas stefanniChess
Chess - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هوش مصنوعی (AI) از میان 100 شطرنج باز قوی مگنوس کارلسن قهرمان جهان را بهترین بازیکن تاریخ شطرنج شناخت و ولادیمیر کرامنیک را نزدیک ترین رقیب او به شمار آورد. نتیجه بازی ها در دنیای مجازی بین قهرمانان در مجله IOS منتشر شده است.

ژان مارک الو از دانشگاه تولوز فرانسه گفت:- "تا سال 1970 و تا درست شدن سیستم ریتینگ الو، فدراسیون شطرنج برای ارزیابی توانایی بازیکنان شطرنج روش های دقیقی نداشت. این سیستم دارای کمبودی های است — این سیستم می تواند پیروزی شطرنج باز را از بردهای پیش اش حدس بزند، اما کیفیت بازی بازیکن را حدس زده نمی تواند".
مسئله کیفیت نظر به سخنان دانشمندان، هرسال به لطف کمپیوتر و رقابت در حال رشد است و در بیشتر مسابقات قهرمانی شطرنج بازان به جای خوب بازی کردن و یا دور زدن حریف رو به ریاضی و استراتژی سلطه می آورند. بسیاری از دوستداران شطرنج می خواهد به سبک بازی ماگنوس کارلسین، ولادیمیر کاریاکین و قهرمان بزرگ و با ذکاوت گذشته مانند، الکساندر الیخین و یا خوزه رائول کاپلانکا بازی کنند.
ریتینگ الو این رویا را تحقق بخشید، این سیستم با برگزاری و مقایسه شطرنج بازان 100- 125 سال آخر از نخستین قهرمان جهان ویلگیم استینتس آغاز و با مگنوس کارلسن آخرین قهرمان جهان «لیگ فوق قهرمانان لیگ» را برگزار کرد. در این لیست شطرنج بازان مشهور روسیه و اتحاد جماهیر شوروی — الکسی الیخین، میخائیل بوتوینیک، واسیلی اسمیسلوف، میخائیل تال، تیگران پتروسیان، بوریس اسپاسکی، آناتولی کارپوف، گری کاسپاروف، الکساندر خالیفمن و ولادیمیر کرامنیک نیز شامل هستند.
این برنامه بیش از 26 هزار بازی را که این استادان بزرگ برگزار کرده بودند، نه تنها با توجه به پیروزی و قهرمانی، بلکه از نگاه شاخص های کیفیت نیز مورد تحلیل قرار داده است. به عنوان نمونه، شمارش ترکیب از نگاه ژرفا، چرخش های غیر منتظره و بهینگی زمان در نظر گرفته شده است.
طوری که در این تخمین نشان داده شده است، سطح شطرنج در قرن گذشته واقعا به طور چشمگیری رشد کرده است — مگنوس کارلسن در چنین مسابقاتی با سه امتیاز بیشتر کرامنیک را می برد و با 32 امتیاز از اشتاینیتز هموطن و قهرمان غیر رسمی جهان سال 1886 پیشی می گیرد. مقام سوم را در این دور مسابقات بابی فیشر یکی از بنیانگذاران واقعی شیوه های مدرن در شطرنج از آن خود می کرد و پس از آن کاسپاروف، آناند، خلیفمن، اسمیسلوف، پتروسیان و کارپوف از آن خود می کرد.
برخی از بازیکنان با وجود عملکرد متوسط در مسابقات «عمومی» همچنان خود را افراد منحصر به فرد در بازی نشان دادند. به عنوان نمونه، بوتوینیک و کاپابلانکا بهترین استادان بازی موضعی بودند، و کاپابلانکا در 63 درصد اتفاقات بازی فوق العاده از خود نشان داد، در واقع او آن چیزی را انجام داد که ابر کمپیوتر اگر به جای او می بود، انجام می داد. و جالب اینجا است که مگنوس کارلسن نقش خود را حتی سه چهارم از حرکت دلخواه هوش مصنوعی دقیق تر اجرا می کند.
آیا حالا انجام این همه مسابقات شطرنج اکنون لازم نیست، برای این که کمپیوتر نتایج را پیش بینی خواهد کرد؟ ریتینگ الو می گوید: همینطوری که دستگاه از انسان فرق دارد و گاهی اشتباه می کند و بسیاری از نتایج مسابقات قهرمانی در گذشته را که پیش بینی کرده بود کاملا در جهت مخالف اتفاق افتاد. از سوی دیگر، سیستم های هوش مصنوعی می تواند به شکل عمیق تر نیروهای را که بازیکنان استفاده می کنند ارزیابی کند، آیا نمی شود آمار ساده شکست ها و پیروزی ها را توسط ریتینگ الو انجام داد.
دانشمند چنین نتیجه گیری می کند:- "از این نتیجه انتظار احتمال این می رود — که مگنوس کارلسن در سال 1990 متولد شده، و این بدین معنی است که در تمام زندگی او کمپیوتر بوده، که نظر به هر مربی و یا بازیکنی دیگری بهترین بازی شطرنج را انجام می دهد و نتیجه تمام حرکت های قبلی را می داند. در نتیجه سطح بازی شطرنج بالا رفت و علت اینکه این بازی خسته کن شد، اینست که امروز یک حرکت اشتباه منجر به شکست می شود. بازی زیبای میشی تالیا به احتمال زیاد یک اکو گذشته خواهد شد. از سوی دیگر نتایج بابی فیشر احترام را از بین می برد — نه از کمپیوتر را بلکه پایین تر از بازی جام قهرمانی دنیای مدرن است".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала