رزمایش سه گانه امریکا، اردن و انگلیس طعم جنگ می دهد

© Photo / PixabayUS flag
US flag - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بسیاری از کارشناسان رزمایش سالانه نظامی امریکایی – اردنی که امسال با حضور تمام عیار انگلیس همراه شده است را فراتر از یک تمرین نظامی بلکه آن را رزمایشی با طعم جنگ و اشغال می دانند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، انیس النقاش مسئول مرکز پژوهش ها و تحقیقات راهبردی در لبنان و یکی از کارشناسان برجسته سیاسی در منطقه شب گذشته /دوشنبه/ در یک میزگرد با شبکه خبری 'المیادین'، تصریح کرد که این رزمایش بوی جنگ و دخالت نظامی در جنوب سوریه را می دهد.
او همچنین خاطر نشان کرد که کل این تحرکات نظامی به دور از طرح خاورمیانه جدید که امریکا در جریان اشغال عراق در دهه 90 قرن گذشته مطرح کرده بود، نیست و بخشی مهم این طرح، در این برهه جدا کردن بخشی از اراضی جنوبی سوریه است.

Portraits of Kim Il-sung and Kim Jong-il at a ceremony to open a new residential area on Ryomyong Street in Pyongyang. - اسپوتنیک افغانستان
وزیر دفاع کوریای شمالی امریکا را رسما تهدید کرد

طبق اطلاعات ویژه ای که شبکه المیادین به دست آورده و منتشر کرده است، تجمع قابل ملاحظه ای از نیروهای امریکایی — اردنی و انگلیسی در مرزهای جنوبی سوریه در جوار دو استان 'السویدا' و 'درعا' شکل گرفته است.
براساس این گزارش، این تجمع نیرو از نقطه مرزی اردن با سوریه در 'تل شهاب' از توابع استان درعا آغاز و تا نقطه صفر مرزی مشترک اردن و سوریه در 'خربه عواد' در استان السویدای سوریه امتداد دارد.
طبق این گزارش بیش از هفت هزار و 400 نیرو در این رزمایش شرکت کرده اند که در مقایسه با سال قبل که فقط 6 هزار نیرو بوده اند، رقم قابل ملاحظه ای است.
مشارکت 4 هزار نیروی مسلح ضد دولت سوریه که در اردن آموزش دیده و هم اکنون در منطقه 
'التنف' سوریه مستقر هستند، در این رزمایش، تردیدها را در خصوص اهداف پشت پرده این تمرین نظامی بیشتر کرده است.
گرچه گفته شده که بیش از 20 کشور در این رزمایش حضور دارند و حتی نام کشورهای کویت، بحرین، قطر، عربستان، مصر، عراق، امارات، لبنان، فرانسه، کنیا، پاکستان، ایتالیا، بلژیک، لهستان، هلند، استرالیا، یونان، جاپان و نمایندگانی از ناتو ذکر شده، اما گزارش ها حاکی است که حضور این کشورها، فقط نمایشی است و قوام اصلی این رزمایش را سه کشورهای امریکا، اردن و انگلستان تشکیل می دهند.
انگلستان در این رزمایش از تانک های پیشرفته 'چلنجر' بهره برده در حالی که امریکا از بالگردهای 'کبرا' و 'بلک هاوک' و برای اولین بار از دو فروند بمب افکن 'BB1' استفاده کرده است.
همچنین در این رزمایش طبق گزارش های ویژه المیادین، پایگاه های آتش در جوار مرزهای سوریه احداث شده که هدف آن پشتیبانی آتش از نیروهایی است که در این رزمایش، مسئولیت حمله به صحاری اردن را در منطقه بر عهده دارند.
با وجود نگرانی های جدی از این رزمایش نظامی و احتمال ورود نیروها به داخل اراضی سوریه که حتی 'ولید المعلم' وزیر خارجه سوریه در کنفرانس خبری دیروز دوشنبه نسبت به آن هشدار داد اما برخی کارشناسان، پاره ای تحرکات در مرزهای غربی عراق و شمال سوریه و تهدیدهای اخیر ریاض علیه ایران را بی ارتباط با این رزمایش نمی دانند.
کارشناسان در داخل عراق، تلاش ها و فشارهای اردن برای تسریع در گشودن جاده راهبردی امان — بغداد را در ارتباط مستقیم با تحرکات نظامی امریکایی — اردنی در منطقه می دانند و یکی از علل اعتراضات گسترده در داخل عراق به حضور یک شرکت امنیتی معروف امریکایی در مرز 'طریبیل' (تنها مرز زمینی اردن با عراق) را ناشی از این مسئله است.
 یک شرکت امنیتی معروف امریکایی به تامین امنیت این جاده راهبردی که هنوز بطور مشخص معلوم نیست که آیا دولت عراق طبق آنچه در رسانه ها گفته می شود، با آن قرارداد امضا کرده یا اینکه واشنگتن آن را بر عراق تحمیل کرده است، دیروز دوشنبه نیروها و ابزارآلات خود را برای شروع کار در مرز طریبیل پیاده کرد.
این باور از آنجا نشات می گیرد که طبق گزارش ها ، دولت اردن به شدت علیه مشرکت نیروهای الحشد الشعبی در تامین مرز طریبیل و جاده بغداد- امان، وتو گذاشته است و همین امر ابهامات را در خصوص ارتباط ماهوی بین این تحرکات در غرب عراق با آنچه در جنوب و شمال مرزهای سوریه اتفاق می افتد، تقویت می کند.
همزمان تحرکات ارتش امریکا در مرزهای شمالی سوریه که به عنوان حائل بین یگان های حمایت از کردهای سوریه با ارتش ترکیه قرار گرفته، سیاست خاورمیانه جدید را که به گفته انیس النقاش، آمریکا همچنان آن را دنبال می کند، مفهوم پذیر کرده است.
'جوزف دانفورد' رییس ستاد ارتش امریکا نیز دو هفته قبل از سفر دونالد ترامپ به اسراییل، امروز سه شنبه وارد 'تل اویو' شد، و مذاکرات محرمانه ای با مقامات اسراییلی آغاز کرد که به نوشته رسانه های منطقه بی ارتباط با رزمایش جاری در اردن تحت عنوان 'شیر آماده' نیست.
اعتقاد بر این است که تمامی این تحرکات که بطور مشخص در حال حاضر در اراضی سوریه، جریان دارد، بطور ویژه محور مقاومت را هدف قرار داده و بر همین اساس، برخی بطور قطع و یقین از جنگ احتمالی سخن گفته اند که در حال حاضر سوریه و لبنان نامزدهای این جنگ معرفی شده اند.
رجزخوانی عربستان سعودی که همسو با محور آمریکایی — اسراییلی — انگلیسی حرکت می کند، علیه ایران را می توان در این چارچوب قرار داد و نشان می دهد که منطقه آبستن حوادث خطرناکی است که کارشناسان، از آن بوی باروت استشمام کرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала