کنفرانس "تحقق صلح در افغانستان" در اسلام آباد آغاز شد

© AP Photo / Anjum Naveedکنفرانس "تحقق صلح در افغانستان" در اسلام آباد آغاز شد
کنفرانس تحقق صلح در افغانستان در اسلام آباد آغاز شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امروز پاکستان در حالی میزبان کنفرانس بین المللی "تحقق صلح در افغانستان" بود که چند روز پیش نیروهای مسلح دو کشور تبادل آتش سنگینی بین هم داشتند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل خبرگزاری جمهور، امروز چهارشنبه (۲۰ ثور) در اسلام آباد پایتخت پاکستان کنفرانس بین المللی "تحقق صلح در افغانستان" برگزار شد و در آن شخصیت های مهم سیاسی و علمی از افغانستان، امریکا، بریتانیا، چین، ایران و روسیه شرکت کرده بودند.
این کنفرانس قرار است به مدت دو روز در این کشور پیگیری شود.
مبارزه مشترک با تروریسم، حل مشکلات سیاسی و اقتصادی بین دو کشور، بررسی مسایل منطقه ای، حفظ روابط دوستانه از راه تفاهم و گفتگو، محور بحث روز اول این نشست بین المللی بود.
در طول دو روز این نشست، بسیاری از چهره های مطرح علمی و دانشگاهی، مقالاتی را پیرامون آجندای این کنفرانس ارایه کرده و خواهند نمود.
سرتاج عزیز مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در آغاز این نشست گفت که سرنوشت منطقه در گرو افغانستان آرام و با ثبات است و پاکستان خود را متعهد می داند که در این عرصه با افغانستان همکاری های لازم را انجام دهد.
آقای عزیز یکبار دیگر داستان تکراری دولت مداران پاکستان را عنوان کرده و از افغانستان خواست تا جلو فعالیت تروریستانی که از خاک افغانستان این کشور را هدف قرار می دهند بگیرد و بر ضد گروههای چون "تحریک طالبان پاکستانی" و "جماعت الاحرار" وارد عمل شود.
وی گفت که بزرگترین موانع پیشرفت صلح و ثبات در افغانستان تولید و قاچاق مواد مخدر، ظهور داعش و عدم تمایل طالبان به صلح در این کشور است.
سخنرانان دیگری نیز از مقامات دو کشور در نشست امروز که روز اول آن بود صحبت کردند و هر کدام بحثی پیرامون این مساله را بیان نمودند.
انعام الحق که در گذشته پست وزارت خارجه پاکستان را به عهده داشت به طالبان توصیه کرد که برای مبارزه با داعش بهتر است با دولت افغانستان صلح کند؛ چرا این گروه نمی تواند همزمان در دو جبهه بجنگد و این مساله می تواند به نابودی کامل این گروه بیانجامد.
چین، روسیه و امریکا به عنوان اعضای مهم شورای امنیت سازمان ملل در این نشست خطاب قرار داده شد و از آنها خواسته شد تا در زمینه صلح افغانستان سهم قوی بگیرند. بنا به گفته برخی از دیپلومات های حاضر در این نشست، سازمان ملل نیز باید برای کنترل جنگ افغانستان تدابیری را روی دست گیرد.
گفته می شود که قرار است عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت و حامد کرزی رییس جمهور سابق و شماری از مقامات عالی رتبه نظامی و امنیتی افغانستان در ماه سرطان سال جاری به پاکستان سفر کنند.
تقویت روابط بین دو کشور و کاهش تنش های موجود و بحث پیرامون صلح در افغانستان، محوریت سفر این مقامات را تشکیل خواهد داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала