بنگلادش تحت تاثیرعربستان

© AFP 2023 / HASAN RAJAبنگلادش
بنگلادش - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عربستان به قیمت یک ملیارد دالر در بنگلادش مساجد میسازد

واشنگتن تایمز نوشت کمک یک میلیارد دالری عربستان به پروژه ساخت مساجد در بنگلادش، باعث افزایش نگرانیها و گسترش وهابیت در منطقه شده است.

اسپونیک به نقل از العالم، به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، این روزنامه امریکایی در گزارشی به قلم داگلاس ارنست نوشت عربستان، بودجه یک میلیارد دالری برای احداث 560 مسجد در بنگلادش را تأمین میکند. اقلیتهای مذهبی در بنگلادش از آن نگران هستند که پروژه دولتی (احداث مساجد) این کشور که اواخر ماه اپریل اعلام شد، تاثیر خطرناکی داشته باشد. بنیاد اسلامی دولت بنگلادش نیز قرار است بر احداث صدها مسجد نظارت داشته باشد که به گفته کارشناسان و مورخین، باعث ترویج وهابیت خواهد شد.

دنیل پایپس Daniel Pipes مورخ و بنیانگذار اندیشکده انجمن شرق میانه گفت تأمین مالیِ پروژه از طرف عربستان، تلاش استرتیژی طویل المدت برای ایجاد تحول در فرهنگ های دنیا است. پایپس دیروز (چهارشنبه) در گفتگو با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: عربستان روی سازمانها، رسانه ها و مردم سرمایه گذاری کرده است. پس از خرج صدها میلیارد دالر دیگر، وهابیت نیز یک نیروی قدرتمندِ جهانی خواهد شد. هم اکنون نیز می توان در مناطق بسیاری از امریکا گرفته تا شبه جزیره بالکان، پاکستان و اندونزیا، اثر این تلاش دهها ساله را دید. سعودی ها در کشورهای مختلف، منابع عظیمی را صرف احداث زیرساختهایِ بیشتر برای وهابیت میکنند.

عبدالرشید، رئیس انستیتوت مطالعات اسلامی در دانشگاه داکا نیز اخیراً در مصاحبه ای گفت: تجربه نشان میدهد ایدالوژی وهابیتِ عربستان، افراد را علیه دیگر ادیان تحریک میکند. مردم بنگلادش به همه ادیان احترام گذاشته و در صلح زندگی میکنند. دولت (بنگلادش) باید مراقب باشد که وهابیت گسترش پیدا نکند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала