تأکید چین بر گسترش همکاری‎های بازرگانی و اقتصادی با افغانستان

© Photo / وزارت خارجهتأکید چین بر گسترش همکاری‎های بازرگانی و اقتصادی با افغانستان
تأکید چین بر گسترش همکاری‎های بازرگانی و اقتصادی با افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پروژۀ یک کمربند یک‎ راه ساخت راه ابریشم جدید است که چین تنها در گام نخست عملی شدن آن ۴۰ میلیارد دالر تخصیص داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، ریاست اجراییه می‎گوید که در دیدار شماری از نمایندگان اکادمی علوم اجتماعی چین، روی گسترش همکاری‎های بازرگانی و اقتصادی این کشور با افغانستان و نیز عملی شدن پروژه یک کمربند یک‎ راه تأکید شده‌است.

هیئت اکادمی علوم اجتماعی چین، چهار روزپیش به کابل آمد و با رییس اجراییه و شماری دیگر ازمقام‎‏های حکومت افغانستان دیدار داشت.

امید میثم، معاون سخن‎گوی ریاست اجراییه روز پنج‎شنبه (۲۱ ثور) دراین باره به طلوع‎نیوز گفت: «این راه یک راه تاریخی است و قدامت بسیار زیادی درافغانستان دارد؛ حکومت وحدت ملی تلاش می‏کند تا این راه دوباره احیاء شود و بدون شک افغانستان در احیاء دوباره این راه منافع خودش را دارد.»

از سویی دیگر، اتاق تجارت و صنایع می‎گوید هرچند حکومت توانسته‎است برخلاف طرح نخستین این پروژه، برای افغانستان سهم بیشتری دراین پروژه به‏دست آورد، اما برای بهره گیری از این پروژه، باید راهبرد نیز داشته باشد. 

صیام پسرلی، سخن‏گوی اتاق تجارت و صنایع بیان داشت:«هرگاه این فرصت را ما از دست بدهیم، مطمئین باشید که دیگر نخواهیم توانست در پروژه‎های بزرگ منطقوی سهم بگیریم؛ این پروژه برای ما بسیار مهم است.»

هرچند تاجیکستان توانسته است هم اکنون سرمایه گذاری‎های شرکت‎های چینی را در مسیر این راه جذب کند، اما حکومت افغانستان تا هنوز برای این‎کار برنامه‎ی مشخصی ندارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала