آمریکا از وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان هشدار داد

© AFP 2023 / Bryan R. Smithآمریکا از وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان هشدار داد
آمریکا از وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان هشدار داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا به کمیته اطلاعاتی سنای این کشور هشدار داد که با وجود حمایت جامعه جهانی از افغانستان به دلیل ضعف سیاسی حکومت، دخالت‌های خارجی و تلفات بالای نیروهای امنیتی افغان بحران ناامنی در این کشور تشدید می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم «دانیل کوتس» رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا به کمیته امور اطلاعاتی سنای این کشور هشدار داد که وضعیت افغانستان رو به وخامت خواهد بود.
رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا گفت: شکنندگی سیاسی حکومت، تلفات بالای نیروهای امنیتی افغان، مداخلات کشورهای منطقه، فعالیت طالبان و مدیریت ضعیف سبب به وجود آمدن بن‌بست و عدم پیشرفت در وضعیت افغانستان شده است.
وی تاکید کرد افغانستان هنوز نیاز به کمک‌های گسترده‌ نظامی آمریکا دارد که در صورت عدم تجهیز و حمایت نیروهای امنیتی و دفاعی افغان وضعیت این کشور وخیم‌تر خواهد شد.
دانیل کوتس مدعی شد گروه‌های تروریستی در پاکستان تهدید جدی برای امنیت آمریکا محسوب نمی‌شوند، اما اهداف و منافع آمریکا در افغانستان و هند را تهدید می‌کنند.
از سویی هم جنرال «ونسنت ستوارت» رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نیز در سنای این کشور بر لزوم حمایت و تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی افغان تاکید کرد.
وی افزود: نیروهای امنیتی افغان برای مقابله و مهار ناامنی در این کشور نیاز به دسترسی به اطلاعات مشاوره و آموزش دارند.
این جنرال ارشد آمریکایی تاکید کرده است که در صورت عدم تجهیز و حمایت از نیروهای امنیتی افغان مخالفان مسلح دولت در موقعیت بهتری قرار خواهند گرفت.
ستوارت با قدردانی از عملکرد نیروهای امنیتی افغان گفت: به دلیل مشکلات تجهیزاتی، عملیاتی، سوء مدیریت و فساد، این نیروها در دستیابی به برخی از اهداف ناکام مانده‌اند.
وی افزود با وجود همه مشکلاتی که نیروهای امنیتی افغان با آن روبرو هستند توانسته‌اند تا مانع دستیابی طالبان به اهداف استراتژیک‌شان شوند.
این در حالی است که ریاست‌جمهوری افغانستان در واکنش به طرح پیشنهادی جنرال‌های نظامی آمریکا برای شکستن بن‌بست در افغانستان اعلام کرده است که در استراتژی جدید آمریکا باید تجهیز نیروهای امنیتی افغان و سرکوب پناهگاه‌های گروه‌های تروریستی در خارج از خاک افغانستان به طور جدی دنبال شود.
اما به نظر می‌رسد طرح پیشنهادی جنرال‌های نظامی آمریکا که «استراتژی جنگ مک‌ماستر» نام گرفته بیشتر بر افزایش سربازان آمریکایی و تشدید بمباران‌های هوایی در این کشور تاکید دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала