جابجایی هواپیماهای آواکس پکن در جزایر مورد مناقشه بحر چین

© Flickr / Airman Magazineجابجایی هواپیماهای آواکس پکن در جزایر مورد مناقشه بحر چین
جابجایی هواپیماهای آواکس پکن در جزایر مورد مناقشه بحر چین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک وب سایت آمریکایی گزارش داد که چین اقدام به استقرار هواپیماهای آواکس خود در جزایر مورد مناقشه در بحر چین نموده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم به نقل از پرس‌تی‌وی، پایگاه خبری دیفنس نیوز آمریکا با استناد به تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرد ارتش چین هواپیماهای «کنترل و هشدار زودهنگام هوابرد» با نام اختصاری «آواکس» را در پایگاهی هوایی در نزدیک جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی چین مستقر کرده است.
بر اساس این گزارش، تصاویر ارائه‌شده توسط شرکت «دیجیتال گلوب» نشان می‌دهد ارتش چین تعدادی هواپیمای آواکس از نوع شاآنشی KJ-500 و KJ-200 را در پایگاه هوایی جیالایشی در بخش شمالی جزیره هاینان چین مستقر کرده است.
این اولین بار است که چین هواپیمای KJ-500 را در هاینان مستقر می‌کند. رادار فوق‌العاده قوی این هواپیما قادر است در عملیات فرماندهی و مدیریت میدان جنگ هرگونه شیء پرنده، کشتی‌ و دیگر وسایل نقلیه را از مسافت‌های بسیار دور شناسایی کند.
این اقدام پکن در حالی است که از زمان روی کار آمدن ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا تنش در دریای جنوبی چین بالا گرفته است.
چین در این دریا با ژاپن، ویتنام، فیلیپین و چند کشور دیگر مناقشات ارضی دارد و امریکا از رقبای پکن هواداری می‌کند.
اگر چه پکن حضور نظامی خود را در دریای جنوبی چین افزایش داده، اما آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن نیز به‌طور منظم در منطقه رزمایش برگزار می‌کنند و گشتزنی می‌کنند.
گشتزنی ناوگروه‌های هواپیمابر امریکا در حالی است که چین به واشنگتن هشدار داده است از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز در «به چالش کشیدن حاکمیت» پکن در آب‌های مورد مناقشه بپرهیزد.
چین بخش اعظم بحر جنوبی چین را از آنِ خود می‌داند درحالی‌که برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام هر کدام ادعای حق حاکمیت بر بخش‌هایی از این بحر را دارند.
پکن واشنگتن را به دخالت در مسائل منطقه‌ای و تنش‌زایی در دریای جنوبی چین متهم می‎کند و در مقابل امریکا مدعی است چین با ساخت جزایر مصنوعی در مناطق مورد مناقشه درصدد تسلط بیشتر بر منطقه است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала