مسلمانان خواهان لغو" سه طلاقه کردن" شده اند

© AP Photo / Manish SwarupIndian women protesters from the Indian state fill their bottles with drinking water as they participate in a rally in New Delhi, India, Tuesday, Dec. 2, 2014
Indian women protesters from the Indian state fill their bottles with drinking water as they participate in a rally in New Delhi, India, Tuesday, Dec. 2, 2014 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محکمه عالی هند رسیدگی به دادخواست‌های متعدد برای غیر مجاز اعلام کردن سه طلاقه کردن زنان در میان مسلمانان آن کشور را آغاز کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل ازروزنامه های هند ،یک مرد مسلمان طبق رسوم برای سه طلاقه کردن زنان اجازه دارد با سه بار تکرار لفظ "طلاق" یا سه بار خواندن صیغه طلاق در یک مرحله، زن خود را طلاق دهد. برخی از مردان مسلمان هندی با استفاده از این رسم، از طریق نامه، تماس تلفنی و اخیرا پیام‌رسان‌ها، همسرانشان را طلاق داده‌اند.
منتقدان این رسم، به خصوص سازمان‌های مدافع حقوق زنان، معتقدند که سه طلاقه کردن باعث تبعیض و حتی ستم آشکار به زنان می‌شود و شواهدی وجود دارد که مردان با توسل به تهدید به سه طلاقه کردن همسرشان، مانع از اظهار نظر و اعتراض آنان نسبت به رفتار ناخوشایند و حتی خیانت خود می‌شوند. آنان وجود چنین حقی برای مردان را عاملی در تضعیف نهاد خانواده و تزلزل در روابط زناشویی می‌دانند.
در مقابل، برخی از تشکل‌های اسلامی با هرگونه دخالت دولت یا نهادهای دولتی در این موضوع مخالفت کرده و آن را ناقض اصل آزادی مذهب و سنت حقوقی هند دانسته‌اند.
در حال حاضر که ملی گرایان هندو به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر، قدرت را در دست دارند، مسلمانان نسبت به هرگونه شائبه مداخله دولتی در امور دینی خود حساسیت بیشتری نشان می دهند.
زمانی که هند مستعمره بریتانیا بود، تشکیلات حکومت استعماری در این سرزمین قانونی را تصویب کرد که به پیروان مذاهب مختلف در هند اجازه می‌داد تا در "احوال شخصیه" طبق قوانین و مقررات دینی خود عمل کنند.
به این ترتیب، مسلمانان هم مجاز بودند تا در مورد مسایلی مانند ازدواج و طلاق، تابع قوانین شرعی باشند و این سنت قانونی پس از استقلال هند نیز ادامه داشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала