شاعر تاجیک: در بخش واژه سازی ایران، تاجیکستان و افغانستان باید باهم همکاری کنند

© Sputnikشب شعر و ادبیات فارسی در مسکو
شب شعر و ادبیات فارسی در مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شاعر اهل تاجیکستان، پیشنهاد کرد؛ در واژه ‌سازی از ظرفیت‌های سه گویش فارسی در ایران، تاجیکستان و افغانستان بهره‌برداری شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، فردوس اعظم، برای اهل ادب در ایران و افغانستان نامی آشنا است. کتاب 'یک بغل غزل' از او در سال 1393 در تهران منتشر شد و تازه‌ترین مجموعۀ شعرهایش با نام 'آیین آیینه' نیز به‌زودی در دسترس علاقه‌مندانِ ایرانی و افغانستانی خواهد بود.
اعظم که به مناسبت روز زبان فارسی و گرامیداشت فردوسی با ایرنا گفت‌وگو می‌کرد، درباره تجربۀ واژه‌سازی در تاجیکستان گفت: چنین تلاش‌هایی از زمان شوروی آغاز شده بود و بنیاد زبان فارسیِ تاجیکی که ریاست آن را زنده‌یاد 'لایق شیرعلی' بر عهده داشت، این کارِ وزین را انجام می‌داد. برای مثال، او برای نخستین بار، به جای واژۀ پروسترویکای گورباچف، واژۀ بازسازی و به جای هلیکوپتر، واژه بالگرد را به کار برد.
به گفتۀ فردوس اعظم، این بنیاد اکنون هم برای پویایی زبان تلاش می‌کند، اما به نظر می‌رسد که 'بهتر است دانشنامه‌ای تالیف کنیم که برگرفته از واژگان هر سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان باشد و از هر گویش، بهترین واژه‌ها را انتخاب کنیم.'

بسته کتاب ها - اسپوتنیک افغانستان
معرفی 10 شاعر برتر زبان فارسی افغانستان در سال 1395

وی با اشاره به اینکه پانزدهم می در تاجیکستان نیز روز حکیم فردوسی است، گفت: نه تنها شاهنامه در مدارس و دانشگاه‌های تاجیکستان تدریس می‌شود، بلکه کتابخانه ملی تاجیکستان و بسیاری از اماکن فرهنگی، ورزشی و خیابان‌های این کشور نیز به نام فردوسی نام‌گذاری شده‌اند. همچنین مجسمۀ بزرگ فردوسی در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، نصب شده است.
عضو کانون روزنامه‌نگارانِ تاجیکستان، در پاسخ به این سوال که فردوسی چه جایگاهی در زبان فارسی دارد؟ گفت: حکیم توس، زنده‌کنندۀ زبان و فرهنگ و تمدنِ ایران‌زمین بوده است. 
'او بود که چراغ زبان پارسی را روشن نگاه داشت و تا امروز رساند و به لطف شاهنامه، این چراغ تا ابد روشن خواهد ماند.'
فردوس اعظم تاکید کرد: تاریخ، هیچ شاعری را نمی‌تواند نام ببرد که در راستای وطن‌دوستی و هویت و دفاع از فرهنگ و ارزش‌های ملی، جایگاهی مانند فردوسی داشته باشد. 
وی همچنین تصویرسازی را یکی از بارزترین جنبه‌های شعرِ فردوسی دانست و گفت: به عنوان مثال، حکیم توس در داستان‌های مختلف، منظرۀ طلوع خورشید را شاید با 200 صورت و آرایه‌های ادبی متفاوت، به تصویر کشیده باشد. چنانکه در جایی می‌گوید:
چو برداشت پرده ز پیش آفتاب 
سپیده برآمد، بپالود خواب 
چو برزد سر از کوه، خورشید شید 
برآمد سرِ تاجِ روزِ سفید 
ز دریای جوشان چو خور بردمید 
شد آن چادرِ قیرگون ناپدید
فردوس اعظم، سال 1363 خوردشیدی در شهرستان مستچاه از توابع شهر خجند در تاجیکستان زاده شد. او دانش‌آموخته دانشگاه دولتی خجند و فعلا مقیم کشور آلمان است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала