فاصله بین الگوی دموکراسی ایران و کشور های عربی

© Photo / Saudi Press Agencyفاصله بین الگوی دموکراسی ایران و کشور های عربی
فاصله بین الگوی دموکراسی ایران و کشور های عربی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک کارشناس مسائل استراتژیک جهان عرب در مصاحبه ‌ای گفت که بیشتر کشورهای عربی همچنان در شرایط قرون وسطی زندگی می‌کنند و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا این کشورها به دموکراسی شبیه دموکراسی ایران برسند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، آقای "وفیق ابراهیم" کارشناس مسائل استراتژیک در مصاحبه با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم به بررسی دموکراسی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و مقایسه آن با دموکراسی در ایران پرداخت.
بیشتر کشورهای عربی همچنان در شرایط قرون وسطایی قرار دارند
وی در این مصاحبه گفت: دموکراسی حاصل تحولات اجتماعی در میان مدت و طولانی مدت بوده و این تحولات در پی گذار مردم از دوران قرون وسطی به دورن تحول و پیشرفت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بوده است. دموکراسی انواع مختلفی دارد که بر اساس آن از استقرار اجتماعی محافظت می شود. در اکثر کشورهای عربی هیچ نوعی از دموکراسی وجود ندارد. در این کشورها پادشاهی وجود دارد که مالک تمامی چیزها در کشور بوده و وی درباره همه چیز تصمیم گیری می کند. بیشتر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس همچنان در شرایط قرون وسطایی قرار دارند و این شرایط به ایجاد دیکتاتوری در این کشورها منجر شده است. این کشورها همانند شرکت های بخش خصوصی اداره شده و قدرت از پدر به فرزند و از آنجا به نوه منتقل می شود. خاندان‌های حاکم بر این کشورها به هیچ وجه ایجاد دموکراسی در کشورهایشان را در راستای منافع خود نمیبینند. چون دموکراسی به معنای اعطای حق انتخاب به مردم برای برگزیدن کسانی است که قرار است اداره امور مردم را در دست بگیرند و این موضوعی است که در بیشتر کشورهای عربی مردود است. در این کشورها می‌بینیم که فردی ناتوان و معلول پادشاهی کشور را در دست دارد اما اجازه داده نمی شود فرد دیگری جایگزین وی شود.
دموکراسی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بسیار دور است
وی اضافه کرد: شرایط در ایران کاملا متفاوت  است. ایران شاهد تحولات و پیشرفت های اجتماعی متعددی بوده است.مردم این کشور تاج و تخت شاه، که فردی دیکتاتور و سرکوبگر بود را سرنگون کردند و آن را با جمهوری اسلامی مبادله کردند. در این نظام مردم هستند که خواسته های خود را بیان میکنند. اما در جهان عرب این چنین چیزی وجود ندارد. در این کشورها فردی بر اساس وابستگی به خاندان حاکم میتواند فقیر یا غنی گردد این در حالی است که چنین رویدادی در کشورهای دیگر که دارای دموکراسی هستند روی نمی دهد. در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس چیزی به نام احزاب و آزادی بیان وجود ندارد. رسانه ها در این کشورها فقط در راستای خواسته های پادشاه قلم میزنند. دموکراسی  از این کشورها بسیار دور است این در حالی است که دموکراسی در این کشورها باید ناشی از شورای اسلامی باشد چیزی که در ایران به خوبی انجام می شود. در این کشور حتی ولی فقیه نیز به صورت غیر مستقیم انتخاب میشود.
دموکراسی ایران الگویی است که مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا کشورهای عربی به آن برسند
وی اضافه کرد: در ایران دموکراسی وجود دارد چون مردم هستند که رئیس جمهور و نمایندگان مجلس خود را انتخاب می کنند و حتی ولی فقیه نیز به صورت غیر مستقیم از سوی مجلس خبرگان که مردم آنها را برمیگزینند، انتخاب می شود. اما در کشورهای عربی هیچگونه از انواع دموکراسی در آن دیده نمی شود. حتی اگر انتخاباتی در این کشورها برگزار شود، نمادین بوده و در راستای خواسته مقامات حاکم در این کشورها است و کسی جز آنکه مورد تایید رئیس جمهور یا پادشاه یا رهبر آن کشور نباشد انتخاب نمی شود. امروزه انتخابات ریاست جمهوری در ایران نمونه بارزی از انتخابات پاک می باشد. انتخابات در ایران شباهت فراوانی به انتخابات در کشورهای غربی دارد اما تفاوت بارز انتخابات در ایران، این است که در این انتخابات پایبندی به ارزش ها بیشتر است. انتخابات و دموکراسی ایران الگویی است که مدت زمان زیادی طول می کشد تا کشورهای عربی به این الگو برسند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала