افغانستان در کجای پروژه بزرگ «راه ابریشم» قرار دارد؟

© AP Photo / GREG BAKERافغانستان در کجای پروژه بزرگ «راه ابریشم» قرار دارد؟
افغانستان در کجای پروژه بزرگ «راه ابریشم» قرار دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نام رسمی این پروژه «یک کمربند یک راه» می باشد و قرار است آسیا، آفریقا و اروپا را به هم وصل کند.

بتاریخ (24 ثور/اردیبهشت) نشست بین المللی راه ابریشم با سخنرانی «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین آغاز شد و وی تعهد سرمایه گذاری 124 میلیارد دالری این کشور در پروژه راه ابریشم را اعلام کرد.
رئیس جمهور چین در این سخنرانی خواستار ترک مدل های کهنه در تجارت شد و بازار کنونی جهانی را حاصل رقابت های و بازی های دیپلماتیک خواند.
پروژه بزرگ راه ابریشم، پروژه ای بلند پروازانه و فرا قاره ای است که دستکم نیمی از جمعیت جهان (حدود 60 کشور) را در بر می گیرد و می تواند تاثیرات شگرفی بر تجارت جهانی بر جای بگذارد.
پروژه راه ابریشم از همین آغاز با واکنش های مختلفی رو به رو شده است؛ از میان کشورهای منطقه، پاکستان از این پروژه حمایت کرده و هند به عنوان یکی از رقبای اقتصادی چین، دیدگاه مثبتی در خصوص آن ندارد.
اما افغانستان در این پروژه چه حایگاهی خواهد داشت؟
بر اساس گزارشات، چین به منظور اهداف بلند مدت خود برای گسترش نفوذ در شرق میانه این پروژه را به افغانستان نیز امتداد داده است و قرار است دو خط آهن یکی از لندی کوتل تا جلال آباد و دیگر از چمن تا سپین بولدک در افغانستان احداث گردد. همچنین ساخت دو بزرگراه از پشاور تا کابل و از قندوز تا آسیای مرکزی نیز در چشم انداز این پروژه قرار دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала