حاکم واقعی در عربستان سعودی کیست؟

© YouTube / WSTمحمد بن سلمان بن عبد العزيز آل سعود
محمد بن سلمان بن عبد العزيز آل سعود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ملک سلمان حاکم 81 ساله عربستان، به دلیل سن بالا ناتوان است و در واقع این جانشین 31 ساله ولیعهد است که حاکم بالفعل عربستان بوده است.

اسپوتنیک به نقل از روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در مقاله ای نوشت: این پادشاه عربستان نیست که بر این کشور حکومت می کند بلکه جانشین ولیعهد، محمد بن سلمان است که فردی خشن و با قضاوت های ضعیفش دو نیم سال حاکم بالفعل عربستان بوده است. پاتریک کاکبورن نویسنده این یامقاله تصریح کرده است محمد بن سلمان معاون ولیعهد پادشاه عربستان کسی است که با قضاوت های ضعیف، خشونت و واکنش هایی بدون دوراندیشی طی دو سال و نیم گذشته قدرت را در عربستان در دست داشته است.
در تائید این یادداشت روزنامه انگلیسی باید گفت محمد بن سلمان، که در طی دوران اخیر سعی کرده است حضور فعال تری در صحنه سیاسی داشته باشد، هم اکنون به عنوان جوان‌ترین وزیر دفاع جهان، بر نیروهای مسلح سعودی تسلط دارد و یکی از بزرگ‌ترین بودجه‌ها را نیز در این پادشاهی توزیع می‌کند. از طرفی ریاست محمد بن سلمان بر دیوان سلطنتی که با ریاست کارکنان کاخ سفید در آمریکا برابری ‌می‌کند، موقعیت وی را ارتقاء داده است. هم‌چنین او تصمیم می‌گیرد چه کسی با پدرش دیدار کند و چه کسی دیدار نکند و به دلیل ریاست بر کمیته اقتصادی و توسعه‌ی کشور نیز، وظیفه هماهنگی سیاست‌های اقتصادی این پادشاهی با وی است.
شواهد نشان می‌دهد در حال حاضر تصمیم‌گیری‌های سیاسی چه در حوزه‌ی داخلی و چه در حوزه‌ی سیاست خارجی بر عهده محمد ‌بن سلمان است. از جمله این تصمیم‌ها، طرح تحول اقتصادی یا چشم‌انداز 2030 یا در حوزه‌ی سیاست خارجی است که در مقایسه با دوره‌های پادشاهی پیشین، یک سیاست خارجی تهاجمی و تقابلی است. نمونه بارز آن تهاجم نظامی عربستان سعودی علیه مردم مظلوم یمن است. همچنانکه وی نقش عربستان را در سوریه تشدید کرد و در حمایت از معارضان مسلح سوریه اقدام کرد.
در شرایط کنونی، از آن‌ جا كه محمد بن سلمان نقش بسزایی در تحولات و تصمیم‌های سیاسی عربستان سعودی داشته است، به نظر می‌رسد ملک سلمان به فكر انتقال قدرت به پسرش محمد‌ بن سلمان است. همچنانکه وی همواره سعی کرده است تا زمینه های به قدرت رسیدن پسرش را فراهم نماید. در همین راستا نیز وی چندین دستور پادشاهی صادر کرد که بر اساس آن دستورها و ساختار هیئت وزیران را به نفع تحکیم قدرت وی تغییر داد. برهمین اساس نیز بسیاری از کارشناسان و تحلیگران معتقدند که احتمالا محمد بن سلمان به عنوان هشتمین پادشاه این كشور به قدرت برسد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала