ایشچی: دوستم تبعید شده است

© Photo / دفتر مطبوعاتی معاون اولایشچی: دوستم تبعید شده است
ایشچی: دوستم تبعید شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخن‎گوی معاون نخست ریاست‏ جمهوری این ادعاها را رد می‎کند و تأکید می‎ورزد که جنرال دوستم تا سه هفتۀ آینده به کشور بر خواهد گشت.

شام روز جمعه(۲۹ ثور) جنرال عبدالرشید دوستم، معاون نخست ریاست جمهوری در یک سفر از پیش اعلام ناشده به ترکیه رفت.

پیش از این، منابع گفته‎اند که حکومت از ترکیه خواسته است تا جنرال دوستم را در این کشور جا بدهد و در برابر این کار، حکومت افغانستان ادارۀ مکتب‏های افغان ترک را به حکومت ترکیه خواهد سپرد.

اما احمد ایشچی، فردی که ادعا دارد توسط جنرال دوستم و محافظان وی مورد اذیت وآزارجنسی قرار گرفته است ادعا دارد آقای دوستم تبعید سیاسی شده و درهمکاری با حلقات حکومتی فرار کرده است.

وی دراین باره افرود: «دولت هم، با درنظرداشت ملاحظاتی که بوده؛ خدای نخواسته حادثه و چالشی رخ نداده باشه، و این پرونده به صورت نورمال و درستش بررسی شوه و عدالت تأمین شوه، ایره (جنرال دوستم را) یعنی غیر رسمی تبعید شده است.»

از سویی هم، آقای ایشچی تأکید می‎ورزد که لوی سارنوالی دوسیۀ اتهام وی بالای معان نخست ریاست جمهوری را تکمیل کرده و قرار است هفتۀ پیش رو، دادگاه عالی برای پی گیری این قضیه محکمه‏یی را برگزار کند.

بشیر احمد ته‏ینج، سخن‏گوی جنرال عبدالرشید دوستم اظهار داشت: «برای مردم افغانستان، این اطمینان را می‎دهم که هیچ‏گونه نگرانی را در این خصوص نداشته باشند؛ معاون صاحب کما فی السابق منحیث معاون منتخب جمهوری اسلامی افغانستان درهفته‏های آینده در افغانستان و در خدمت مردم افغانستان خواهد بود.»

در حالی که از چند ماه بدینسو آقای دوستم در بیشتر نشست‎های ارگ حضور نداشته است وپس ازقضیۀ اتهام اذیت و آزار احمد ایشچی بر وی و محافظانش، گزارش‏های تأیید ناشده از تعلیق وظیفۀ وی نیز به نشررسید؛ اما اکنون ریاست جمهوری می‎گوید که روابط رییس جمهور با رهبران حکومت وحدت ملی دوستانه و نیک است و جنرال دوستم هم برای تداوی به ترکیه رفته است.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفترسخن‎گوی ریاست جمهوری روز شنبه(۳۰ ثور) در یک نشست خبری گفت که معاون نخست ریاست جمهوری بعد از تداوی به افغانستان بر خواهد گشت.

وی افزود: «معاون اول ریاست جمهوری، درجریان استید که یک دوسیه هم دربخش عدلی و قضایی دارد و ما امیدواریم که این هم سر نوشتش مشخص شود، و حالا چون برای تداوی به ترکیه رفته و همه ما و شما برای صحت‎مندی‎اش دعا می‎کنیم، امیدوارم که به زودی به وطن برگردد.»

 

خواستیم در پیوند به چه گونه‏گی پروندۀ اتهام اذیت وآزار احمد ایشچی توسط معاون نخست ریاست جمهوری و محافظانش نظر لوی سارنوالی را نیز داشته باشیم، اما سخن‌گوی این نهاد حاضر به گفت‎وگو نشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала