سناتور امریکایی: فروش تسلیحات به عربستان به معنی ادامه کشتار غیر نظامیان است

© Flickr / Brookings Institutionسناتور امریکایی: فروش تسلیحات به عربستان به معنی ادامه کشتار غیر نظامیان است
سناتور امریکایی: فروش تسلیحات به عربستان به معنی ادامه کشتار غیر نظامیان است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک دموکرات امریکایی در انتقاد از توافق تسلیحاتی جدید با ریاض، نوشت ترامپ برای برقراری امنیت در خاورمیانه، روی عربستانی حساب کرده است که وخیم‌ترین وضعیت حقوق بشر را دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، «کریس مورفی» سناتور دموکرات امریکایی روز گذشته (شنبه) در مقاله ای در روزنامه آمریکای «هافینگتون پست»، از قرارداد دفاعی 110 میلیارد دلاری که در سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی به امضا رسیده است، انتقاد کرد و ضمن اینکه این قرارداد را یک ایده وحشتناک توصیف کرد، گفت آمریکا برای برقراری صلح و امنیت در خاورمیانه، در حال تکیه کردن بر کشوری است که وخیم ترین وضعیت حقوق بشر را در منطقه دارد.
مورفی از اعضای کمیته روابط خارجی سنای امریکا در ادامه مقاله خود با اشاره به حملات صورت گرفته به یمن، نوشت که اوباما از ارائه مهمات هدایت شونده دقیق به عربستان خودداری کرد زیرا پادشاهی عربستان سعودی مکررا از تسلیحاتی که توسط آمریکا برایش مهیا شده است، برای هدف گیری غیرنظامیان در منطقه استفاده کرده است.
مورفی در ادامه انتقادات خود نوشت: با فروش هر چه بیشتر این تسلیحات هدایت شونده دقیق به سعودی ها، و نه کمتر، غیرنظامیان کشته خواهند شد زیرا استراتژی عربستان سعودی این است که یمنی ها را بکشد تا فشار و نفوذ خود را در پای میز مذاکره افزایش دهند و آنها (سعودی ها) نمی توانند بدون تسلیحاتی که ما در حال فروش به آنها هستیم، این کار را انجام دهند.
این سناتور دموکرات امریکایی همچنین تاکید کرد که عربستان سعودی از این تسلیحات در جنگ علیه اهداف در نظر گرفته شده ای مانند داعش در سوریه و عراق و یا القاعده استفاده نخواهد کرد.
مورفی نوشت که حتی اگر ترامپ برای تحت فشار قرار دادن سعودی ها تلاش کند، آنها (سعودی ها) احتمالا تسلیم نخواهند شد زیرا پیشتر هر چیزی که می توانستند از نظر نظامی از آمریکا بگیرند را گرفته اند.
این سناتور امریکایی با اشاره به اینکه قرارداد تسلیحاتی اخیر بین واشنگتن و ریاض جنگ نیابتی در منطقه را تشدید می کند، نوشت 110 میلیارد دلاری که برای توافق تسلیحاتی اخیر هزینه شده است را می توان در عوض برای اجرای یک استراتژی با هدف امنیت جهانی به کار گرفت.
مورفی نوشت: بله، این پول عربستان است اما ما نباید صرفا تصور کنیم که مسیر رسیدن به امنیت جهانی، گسترش هر چه بیشتر و بیشتر تسلیحات است.این سناتور آمریکایی نوشت که «جرد کوشنر» داماد ترامپ درباره این قرارداد دفاعی جدید بین واشنگتن و ریاض مذاکره کرده بود و این در حالیست که سابقه کوشنر در روابط خارجی به طول کلی و یا به طور خاص در زمینه فروش تسلیحات به سعودی ها، صفر است.
این خبر در شرایطی منتشر می شود که ترامپ روز گذشته قرارداد دفاعی بین امریکا و عربستان سعودی را مورد تقدیر قرار داد و مدعی شد که این توافق تسلیحاتی به رشد اشتغال زایی کمک می کند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала