Agencia de noticias Sputnik - اسپوتنیک افغانستان
چندرسانه ای
چندرسانه ای - گزارش تصویری، کاریکاتور و داده نمای در موضوعات مختلف را در بخش چندرسانه ای خبرگزاری اسپوتنیک مولتی میدیا ببینید

آغازفعالیت شبکه تلویزیونی اختصاصی زنان در افغانستان

عضو شوید
یک شبکه تلویزیونی جدید اختصاصی زنان در افغانستان، کشوری که رسانه‌ها نیز مثل بخش‌های دیگر صنعتی، تحت سلطه مردان قرار دارند، به فعالیت آغاز می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، قرار است شبکه تلویزیونی زن (زن تی‌وی) که تقریباً تمام برنامه‌های آن در محور موضوعات زنان می‌چرخد و اکثریت کارمندان آن را زن‌ها تشکیل می‌دهند، روز یکشنبه نشرات آزمایشی اش را آغاز کند.

ما شاهد حضور خبرنگاران و گویندگان زن در شبکه های تلویزیونی افغانستان بوده ایم، اما راه اندازی یک شبکه تلویزیونی مخصوص زنان یک نوآوری می‌باشد.

خاطره احمدی که 20 سال سن دارد و یکی از تهیه‌کنندگان این شبکه تلویزیونی است، گفت: "من خیلی خرسندم که این شبکه تلویزیونی برای زنان ایجاد شد، زیرا در جامعه ما زنانی وجود دارند که از حقوق شان آگاه نیستند". وی افزود: "این تلویزیون بازتاب دهنده زنان و حقوق آنها خواهد بود، ما برای بلند کردن صدای زنان و دفاع از حقوق آنها کار خواهیم کرد".

قابل یادآوریست که دفاع از حقوق زنان و آموزش زنان همانند آزادی رسانه‌ها یکی از بزرگ‌ترین دست‌آوردهای حکومت و سازمان‌های کمک‌کننده خارجی در افغانستان، پس از سرنگون شدن رژیم طالبان در سال 2001، شمرده می‌شود.

حمید سمر، بنیانگذار تلویزیون زن می‌گوید: "بحث‌های زیادی درمورد حقوق زن و حقوق رسانه‌ها برگزار شده است، اما ما هیچگاه یک چیز مخصوص برای زنان را ندیده ایم، به همین دلیل دست به این کار زدیم".

 تلویزیون زن با استفاده از تجهیزات کم مصرف در یک استدیوی اساسی در کابل آغاز به فعالیت می‌کند. این تلویزیون بالای برنامه‌های بحث و گفتگو و همچنان برنامه‌های صحت و موسیقی تمرکز خواهد داشت.

تیم کاری این تلویزیون از زنان جوان که اکثریت آنها مصروف تحصیل نیز می‌باشند، تشکیل شده است.

حدود 16 کارمند تخنیکی این شبکه تلویزیونی مردانی اند که در عقب پرده مصروف فلمبرداری، ویرایش و کارهای گرافیک می‌باشند، این مردان همچنان همکاران زن شان را که دسترسی کم به کارهای رسانه‌یی دارند، آموزش می‌دهند.

بعضی از کارمندان این شبکه تلویزیونی مانند خاطره احمدی برای رسیدن به اهداف رسانه‌یی شان با مخالفت اعضای خانواده شان روبرو بوده اند.

خاطره گفت: "من برای شریک ساختن تجارب ام با همکاران‌م آمده ام، و من از کار کردن با دختران واقعاً خرسندم". 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала