هشدار تحلیلگران بین المللی به سخنان تفرقه انگیز ترامپ در ریاض

© REUTERS / Jonathan Ernstهشدار تحلیلگران بین المللی به سخنان تفرقه انگیز ترامپ در ریاض
هشدار تحلیلگران بین المللی به سخنان تفرقه انگیز ترامپ در ریاض - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنرانی رئیس‌جمهور امریکا در نشست ضد ایرانی ریاض، علی‌رغم رو به رو شدن با استقبال سران کشورهای عربی با واکنش‌های منفی کاربران فضای مجازی و کارشناسان رو به رو شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در نشست ضد ایرانی ریاض، علی‌رغم رو به رو شدن با استقبال سران کشورهای عربی با واکنش‌های منفی کاربران فضای مجازی و کارشناسان رو به رو شده است.

دقایقی بعد از اتمام سخنرانی ترامپ در ریاض، پایتخت عربستان، سران کشورهای عربی از اظهارات او علیه ایران به وجد آمدند؛ «انور قرقاش»، وزیر مشاور در امور خارجی امارات بلافاصله توئیت کرد: «براوو، رئیس‌جمهور ترامپ.» او همچنین سخنرانی ترامپ را «اثرگذار و تاریخی» توصیف کرد.

رئیس امنیت عمومی دبی، «ضاحی خلفان تمیم» که قبلاً هم با حمایت از طرح ترامپ برای منع ورود اتباع کشورهای مسلمان به خاک امریکا خبرساز شده بود، با بیان اظهاراتی مشابه «قرقاش» به استقبال اظهارات ترامپ رفت.

«تمیم» در توئیتر نوشت: «ایران  در نشست ریاض از ماتریس جهان اسلام کنار گذاشته شده است… وقتی کسی خود را از جهان منزوی کند، منزوی خواهد شد.»

اما بسیاری از مردم استقبالی از اظهارات تند ترامپ علیه ایران نکردند.

«حسین سلامه»، یک امدادگر 29 ساله در مصر از اینکه ترامپ در سخنرانی‌اش اشاره‌ای به نقش عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر 2001 به آمریکا نکرده، انتقاد کرد.

«سلامه» در مصاحبه‌ای با روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گفت: «مشکل این رویکرد این است که کلاً این حقیقت که عربستان سعودی زیرساخت ایدئولوژی این سازمان‌های تروریستی را می‌سازد را نادیده می‌گیرد.»

این شهروند مصری همچنین تأکید کرد که آمریکا در حالی خواستار ایفای نقش عربستان سعودی برای حل و فصل مسائل مربوط به افراط‌گرایی و تروریسم است که این کشور خود یکی از عوامل ایجاد این مشکلات بوده است.

گروه حماس در فلسطین هم اظهارات ترامپ را محکوم کرد. «فوزی برهوم»، یک سخنگوی این جنبش، سخنان رئیس‌جمهور امریکا را «توهینی به مقاومت مردم فلسطین خواند.»

رئیس‌جمهور امریکا در نشست ریاض از جنبش مقاومت مردم فلسطین، حماس در کنار گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده نام برد.

«برهوم» ترامپ را بابت حمایت از اشغالگری رژیم صهیونیستی مورد سرزنش قرار داد و تأکید کرد که حماس یک جنبش ملی برای آزادسازی فلسطین است.

در یمن، کشوری که هدف حملات مرگبار و بدون مجوز ائتلافی از کشورهای عربی به رهبری عربستان قرار گرفته هزاران نفر در صنعا علیه سفر ترامپ به ریاض تظاهرات کردند.

«فارس سعید»، یک رزونامه‌نگار روزنامه یمنی «الیوم» در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «متمایزترین بخش کل این سخنرانی این است که ترامپ اقدامات عربستان در یمن را مورد تحسین قرار می‌دهد؛ جنگی که به کشته شدن هزاران نفر منجر شده است.»

«گانضی امین»، یک حقوقدان در اردن، در مطلبی در صبحه فیسبوکش نوشت بخشی از پول‌های هزینه‌شده در این سفر را می‌شد برای درمان وبایی که در یمن شایع شده هزینه کرد.

گروه‌های مسلمان در آمریکا نیز از سخنرانی ترامپ انتقاد کردند.

سخنگوی «جامعه مسلمانان احمدیه» در یک گفت‌وگوی تلفنی با رسانه‌های آمریکا به توافق تسلیحاتی گران‌قیمت آمریکا با عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: «از لحاظ تاریخی، تجارت سلاح به معنی درگیری‌ها، جنگ‌ها و افراط‌گرایی بیشتر است.»

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از کارشناسان درباره رویکرد جانبدارانه ترامپ در رقابت منطقه‌ای بین ایران و عربستان هشدار داده است.

«فردریک وهری» از اعضای ارشد اندیشکده کارنگی گفت: «ما داریم در یک رقابت ژئوپولتیک جانب یک طرف را می‌گیریم. فرقه‌گرایی از آثار جانبی این رقابت ژئوپولتیک است و ما داریم سهواً در این رقابت فرقه‌ای، جانب یک طرف را می‌گیریم.»

وی همچنین گفت: «آیا ایران منشأ تمام مشکلات در منطقه است؟ خیر.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала