وزیر خارجه آمریکا : به روزنامه نگاران نیاز ندارم

© AFP 2023 / Mandel NganГоссекретарь США Рекс Тиллерсон на пресс-конференции
Госсекретарь США Рекс Тиллерсон на пресс-конференции - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دسترسی از راه دور : ریکس تیلرسن در کنفرانس مطبوعاتی الریاض از رسانه های امریکایی دعوت نکرد .

درین مورد روزنامه ای The Hill گزارش داده است. کانال های تلویزیونی عربستان جریان این کنفرانس را به نشر سپردند ، اما وزارت امور خارجه تنها با نشر متن بحث اکتفا نمود.
رییس سابق کمپنی ExxonMobil زمانیکه به پست سرپرست وزارت امور خارجه ایالات متحده انتخاب گردید، با پیروی از ترامپ ، که در جریان مبارزات انتخاباتی اش مبارزه با رسانه ها را براه انداخته بود گفت که به ژورنالستان نیازی ندارد.
The Hill قسمتی از مصاحبه تیلرسن را نقل میکند. تیلرسن گفته بود: من شخصا به انها نیازی ندارم. زمانی که ما اماده بحث در مورد کار های خود شدیم من امکان انرا خواهم داشت که با مردم صحبت نمایم. مگر دسترسی روزانه به مطبوعات را نخواهم داد. من اصلا علاقمند این کار نمیباشم. هنگامی کدام مسله ای مهم برایم پیش اید من شخص مورد نظر را برای دادن اطلاعات به مردم پیدا خواهم کرد.

Шеф нафтне компаније Exxon Mobil Рекс Тилерсон - اسپوتنیک افغانستان
با انتخاب ریکس تیلرسن جهان غرب زنگ خطر را به صدا درآورد
  
تیلرسن تاکید نمودکه وی بار ها سفر های خارج از کشور را بدون روزنامه نگاران سپری نموده است. بطور مثال از سفر های اسیایی خود نامبرد که اورا تنها یک نماینده از روزنامه مستقل اندیپندنت همراهی میکرد.
روزنامه نگاران امریکایی با ر ها اداره ای تیلرسن را به خاطر پایان دادن به جلسات خبرنگاران که برای اداره اوباما یک امر عادی بود ، مورد انتقاد گرفته اند.
سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایالات متحده — هایزر نویرت اکنون کنفرانس های مطبوعاتی منظم براه نمی اندازد. وی برای روزنامه نگاران جلسات موضوعی را تنظیم مینماید. اما بحث روی مسایل مهم در قالب سوال _ پاسخ دیگر مطرح نیست.
چنین روابط سرد در مقابل قدرت چهارم کاخ سفید بلافاصله پس از مراسم تحلیف رییس جمهور کشور روی کار امد. اولین رسوایی بزرگ از عدم پذیرش نمایندگان رسانه ها در ماه فبروری سال روان زمانی بوقوع پیوست که ژورنالستان کانال CNN, روزنامه لوس انجلس تایمز و نیویارک تایمز و همچنان خبرنگار پارتال Politico در کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید بذیرفته نشدند.
انوقت سکرتر مطبوعاتی _ شون سپایسر در گفتگو با ژورنالیستان که دعوت نامه رسمی دریافت نموده بودند پیشنهاد نمود که برای دریافت متن باید صبر نمایند. بسیاری ژورنالیستان پس ازین ملاقات اشاره نمودند که تعداد زیاد از روزنامه نگارانی که در جریان مسابقات انتخاباتی 2015 ترامپ را مورد انتقاد قرار داده بودند درین جلسه دعوت نشدند.  

نگرانی امریکا از کمبود کارمندان در وزارت امور خارجه - اسپوتنیک افغانستان
نگرانی امریکا از کمبود کارمندان در وزارت امور خارجه

رسوایی بزرگ شامل محدویت دسترسی رسانه ها ی امریکایی به اداره ریاست جمهوری بعد از گفتگوی ترامپ با سرگی، لاوروف وزیر امورخارجه روسیه درگرفت.انوقت رسانه های امریکایی علاقمند محتوای گفتگوی دو سیاستمدار نه ، بلکی عدم موجودیت عکاسان امریکایی شدند.
برخی از شبکه های تلویزیونی با انتشار یک عکس بطور جداگانه اشاره نمودند که این عکس را که روسیه فراهم نموده است و Fox News حتا از نشر این عکس هم خود داری کرد
گمان میرود که وضیعت بوجود امده با بررسی اتهام ارتباط ترامپ با روسیه مربوط میگردد. کاخ سفید اگرچه بعدا اشاره نمود که در نشست عکاسان از هر دو کشور حضور داشتند. سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ای روسیه — ماریا زاخارووا واکنش رسانه های غربی را " عذاب فکری " نامید.
عکاس خبری اژانس تاس — الکساندر شیرباک که در نشست متذکره حضورداشت به اظهارات مطرح شده توسط رسانه های ایالات متحده بدون عکس العمل باقی نماند.
شیرباکوف در صفحه ای فیسبوک خود نوشت: من به روزنامه نگاران امریکایی توصیه میکنم تا احساس حرفوی خود را از دست نه دهند و شکست خود را در تنظیم و سازماندهی ثبت گزارشات به افراد دیگر مرتبط نسازند. مدتی زیادی است که من به حیث عکاس خبری ایفای وظیفه مینمایم و اعتراف میکنم که بار اول است که با چنین اتهامات بوچ و بی اساس روبرو میگردم.
به توجه به گفته های شیرباکوف این وضیعت برای او مزخرف است. وی تاکید نمود که جریان عکاسی در هماهنگی با تمام قوانین و مقررات ژورنالیستی تنظیم گردیده بود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала