حمایت همپیمانان ناتو از مأموریت پشتیبانی قاطع در افغانستان

© AFP 2023 / Paul J. Richardsحمایت همپیمانان ناتو از مأموریت پشتیبانی قاطع در افغانستان
حمایت همپیمانان ناتو از مأموریت پشتیبانی قاطع در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دبیرکل ناتو در یک نشست خبری پس از نشست سران این سازمان، گفت که شمار زیاد کشورهای عضو ناتو برای فرستادن سربازان بیشتر به افغانستان تعهد کرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو، روز پنجشنبه در یک نشست خبری پس از نشست سران این سازمان در شهر بروکسل در بلجیم، گفت که تا کنون در بارۀ بیشتر ساختن شمار نیروهای خارجی در افغانستان برای سال ۲۰۱۸ میلادی تصمیمی گرفته نشده است؛ اما، تمام همپیمانان ناتو از مأموریت پشتیبانی قاطع در افغانستان حمایت کرده اند.

او گفت: «ما مأموریت آموزشی خود را در افغانستان بررسی کردیم و بر بنیاد آن توافق کردیم که به مأمورینت خود ادامه می‌دهیم. من از این که شمار زیاد هم‌پیمانان ناتو در بارۀ ازدیاد سربازان حاضر به همکاری شدند قدردانی می‌کنم. و بر بنیاد این بررسی ما، ما در این باره تصمیم‌های بعدی را در هفته‌های آینده خواهیم گرفت.»

او یک بار دیگر گفت که افغانستان یک چالش بزرگ است؛ اما، او اظهار داشت که ناتو به این باور است که پیشرفت‌هایی نیز در افغانستان شده است. 

او از مسلکی بودن و توانایی‌های نیروهای افغان در گرفتن مسؤولیت امنیت کشور شان یاد آوری کرد و از آن قدردانی کرد.

این در حالی است که سران ناتو روز پنجشنبه در مقر جدید ناتو با هم دیدار کردند و در بارۀ موضوعات گوناگون از جمله مبارزۀ جهانی با هراس افگنی و همچنان مصارف دفاعی ناتو گفت‌وگو کردند.

به گفتۀ آقای استولتنبرگ، در این نشست، سران ناتو به توافق رسیدند که بر یک برنامۀ عملیاتی نیاز است تا در مبارزه با هراس افگنی کارهای بیشتری انجام دهند.

او اعلام کرد که ناتو عضو دائمی ائتلاف جهانی مبارزه با داعش خواهد شد و اما او گفت که عضویت ناتو در این ائتلاف به معنای نقش جنگی برای ناتو نیست. 

او اظهار داشت: «ناتو یک عضو دائمی ائتلاف جهانی (مبارزه با داعش) خواهد شد که در این ائتلاف تا کنون ۲۸ کشور هم پیمان ناتو سهم گرفته اند.»

او گفت که این کار ناتو را کمک خواهد کرد که در بخش بررسی های سیاسی به شمول بررسی ها در بارۀ هماهنگی در آموزش و ظرفیت سازی سهم بگیرد.

ناتو همچنان پشتیبانی‌اش را از ائتلاف جهانی مبارزه با دعش از راه همکاری‌های نظارتی بیشتر خواهد ساخت.

آقای استولتنبرگ افزود: «ما همچنان تصمیم گرفتیم که یک مرکز استخباراتی هراس افگنی در تشکیل بخش استخبارات جدید ما ایجاد کنیم. این مرکز ما را در شریک سازی معلومات میان هم پیمانان ما کمک خواهد کرد.»

سران ناتو همچنان توافق کردند که در شریک ساختن بار مصرف دفاعی این سازمان همکاری کنند.

دبیرکل ناتو در این باره گفت: «امروز ما تصمیم گرفتیم که برنامه‌های ملی سالانۀ خود را انکشاف دهیم و بر بنیاد آن به تعهد هم‌پیمانان ما در سال ۲۰۱۴ میلادی در بارۀ مصارف دفاعی یکجا رسیده‌گی کنیم.»

به گفتۀ او، سران ناتو همچنان تعهد کردند که در نشست دیگری در سال آیندۀ میلادی اشتراک کرده و باهم دیدار کنند.

دونالد ترمپ، رییس‌جمهور امریکا، نیز در این نشست اشتراک کرد. این نخستین سفر آقای ترمپ به سازمان ناتو خواهد بود. 

پیش از این نشست، آقای ستولتنبرگ گفت که مأموریت ناتو در افغانستان در یک نشست سه ساعته پس از چاشت روز پنجشنبه بررسی خواهد شد.

قرار است ناتو یک هزار و ۵۰۰ سرباز به علاوۀ سه هزار سرباز امریکایی به افغانستان بفرستد. افزودن در شمار نیروهای ناتو، درخواستی بود که از سوی جنرال جان نیکولسن، فرماندۀ مأموریت پشتیبانی قاطع و نیروهای امریکایی در افغانستان، در آغاز سال روان میلادی صورت گرفت.

اما، این تصمیم زمانی به تأخیر روبه‌رو شد که شماری از کشورها و برخی از مقام‌های ارشد ناتو مؤثریت ازدیاد سربازان در تغییر مسیر جنگ در افغانستان را زیر پرسش قرار داده اند.

ناتو در حال حاضر تلاش می‌کند که هم پیمانانش را قانع کند که ازدیاد چندهزار سرباز آنان را در افغانستان کمک خواهد کرد.

قرار است سران دفاعی ناتو در یک نشست در ماه آینده گرد هم آیند و تعهد سربازان در افغانستان را نهایی کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала