مروری بر اختلافات اخیر جمعیتی‌ها در افغانستان و چرایی حذف «عبدالله»

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر مروری بر اختلافات اخیر جمعیتی‌ها در افغانستان و چرایی حذف «عبدالله»
مروری بر اختلافات اخیر جمعیتی‌ها در افغانستان و چرایی حذف «عبدالله» - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از نشست سران حزب جمعیت به رهبری «صلاح‌الدین ربانی» رهبر این حزب و تشکیل «شورای رهبری موقت» ده‌ها تن از اعضای ارشد این حزب با برگزاری نشست دیگری تحت عنوان «انسجام جمعیت» مخالفت خود را با تشکیل این شورا اعلام کردند.

به گزارش سپوتنیک به نقل از تسنیم، چند روز قبل «صلاح‌الدین ربانی» رهبر حزب جمعیت اسلامی پس از نشست سران این حزب فهرست 64 نفره از اعضای حزب جمعیت را به عنوان «شورای رهبری موقت» این حزب اعلام کرد که وی همچنان در راس این شورا قرار داشت.

در فهرستی که از سوی ربانی اعلام شده است، «عبدالله عبدالله» رئیس‌اجرایی حکومت وحدت ملی و «امرالله صالح» وزیر دولت در امور اصلاحات امنیتی که از چهره‌های مشهور حزب جمعیت اسلامی محسوب می‌شوند، حضور ندارند.

این در حالیست که عبدالله چندین بار شاهد انتقادات صریح «عطا محمدنور» رئیس‌اجرایی حزب جمعیت قرار گرفته که به نظر می‌رسد تنش‌ها میان این دو طرف زمینه‌ساز اختلافات بین اعضای حزب جمعیت اسلامی شده است.

تعدادی از اعضای حزب جمعیت اسلامی با برگزاری نشستی با عنوان «شورای انسجام جمعیت» مخالفت خود را با فهرست ارائه شده از سوی ربانی رهبر این حزب اعلام کرده‌اند.

این نشست که با حضور اعضای ارشد حزب جمعیت در کابل برگزار شده بود، روند انتخاب اعضای "شورای رهبری موقت" را زیر سوال برده‌اند.

در جریان این نشست اعضای مخالف، روند انتخاب «شورای رهبری موقت» را سلیقه‌ای عنوان کرده و بیرون از حیطه اختیارات رهبر این حزب دانسته‌اند.

اعضای معترض حزب جمعیت اسلامی اعلام کردند که هرگونه گزینش اعضای شورای رهبری موقت باید در روندی فراگیر و با رضایت اعضای این حزب صورت بگیرد.

«‌راز محمد» یک تن از اعضای معترض جمعیت گفت: این فهرست بدون مشاوره با اعضای ارشد این حزب تهیه شده که قابل قبول نیست.

«عبدالودود صامت» عضو دیگر این حزب گفته است که «موضوع سرنوشت یک حزب 60 ساله و یک حزب 70 ساله مردم افغانستان مطرح است که نباید در معرض خواسته‎ها و اهداف شخصی افراد قرار بگیرد.»

در حالیکه «جاوید فیصل» معاون سخنگوی ریاست‌اجرایی در واکنش به حذف عبدالله از «شورای رهبری موقت» حزب جمعیت اسلامی اعلام کرد سمت سیاسی و مشغولیت‌های کاری دلیل عدم حضور وی در این فهرست است و وی همچنان عضو جمعیت است اما به نظر می‌رسد که ربانی رهبر این حزب با حذف عبدالله از فهرست شورای رهبری موقت حمایت خود از عطا محمد نور والی بلخ را نشان داده است.

این در حالی صورت می‌گیرد که در ماه‌های گذشته عبدالله و عطا محمد نور  بر سر مذاکرات از سوی جمعیت با هم اختلاف داشتند زیرا عبدالله در حالی مذاکرات عطا محمد نور با اشرف‌غنی را شخصی خوانده بود که عطا محمد نور ادعای مذاکره از سوی حزب جمعیت با ریاست‌جمهوری را داشت.

گر چه ریاست‌اجرایی در واکنش به تشکیل شورای موقت رهبری با تلاش برای حفظ ظاهری اتحاد و کتمان اختلافات اعتراض نکرده است اما می‌توان نشست اعتراضی «شورای انسجام جمعیت» را واکنش حامیان عبدالله دانست.

با وجود نگرانی‌های حزب جمعیت از حضور دوباره رهبر حزب اسلامی در کابل که رقیب سنتی این حزب محسوب می‌شود ولی به نظر می‌رسد که رهبران حزب جمعیت نتوانسته‌اند برای مقابله با قدرت گرفتن دوباره حکمتیار باهم دیگر متحد شوند.

با در نظرداشتن اینکه شاخه انشعابی حزب اسلامی به رهبری «ارغندیوال» از گذشته در کابل فعالیت داشته و انتظار می‌رفت که با حضور دوباره حکمتیار در کابل بر سر رهبری حزب اسلامی اختلافاتی به وجود بیاید اما به نظر می‌رسد که حزب اسلامی برخلاف رقیب سیاسی خود توانسته است انسجام و اتحاد خود را حفظ کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала