ناتو در افغانستان باقی می ماند

© REUTERS / Francois Lenoirناتو در افغانستان باقی می‌یابد
ناتو در افغانستان باقی می‌یابد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دبیرکل ناتو با بیان اینکه شواهدی مبنی بر حمایت روسیه از طالبان ندیده است، در رابطه با افزایش نیروها در افغانستان گفت: در چند هفته آینده تصمیم برای شمار دقیق نیروهایی که به افغانستان اعزام می‌شوند، اتخاذ خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری دانشجو، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان ناتو درباره دیدار سران این سازمان در بروکسل و پیامدهای آن در افغانستان گفت که با ایجاد برنامه عملیاتی در مبارزه با تروریسم توافق کردیم و عملیات نظامی ناتو در افغانستان را حفظ خواهیم کرد.
وی با تاکید بر اینکه عملیات ناتو دیگر رزمی نیست و به آموزش، کمک و مشورت تغییر یافته، اظهار داشت: اعضای ناتو متعهد شده‌اند که از ادامه این ماموریت حمایت کنند؛ برخی دیگر از اعضا نیز از آمادگی خود برای اعزام نیروهای بیشتر خبر داده‌اند.
استولتنبرگ ادامه داد که این ماموریت برای آموزش نیروهای امنیتی افغان، ایجاد ثبات در افغانستان، مبارزه با طالبان و تروریسم است. ناتو حمایت خود را از طریق مشاوره و حمایت مالی و اقتصادی از نیروهای امنیتی و ارتش افغانستان ارائه می‌کند.
دبیرکل سازمان ناتو درباره اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان نیز گفت: ناتو هنوز به مرحله تصمیم‌گیری برای شمار دقیق این نیروها نرسیده‌ است و در چند هفته آینده تصمیم اتخاذ خواهد شد.
وی درباره نقش ناتو نیز اظهار داشت: ناتو در افغانستان به آموزش، توانمند‌سازی و حمایت از نیروهای افغان برای مبارزه با گروه‌های تروریستی کمک می‌کند. شاهد هستیم که نیروهای افغان حرفه‌ای و متعهد هستند و به گروه‌های تروریستی از جمله داعش چندین بار حمله کرده‌اند. اکنون داعش مناطق بسیار کوچکی از افغانستان را تحت کنترل دارد اما باید این گروه تروریستی را جدی گرفت.
دبیرکل ناتو ادامه داد: این موارد بخشی از دلایل حمایت ناتو از نیروهای مسلح افغان است و آمریکا نیز به عنوان عضوی از ناتو عملیات ضد تروریستی را با همکاری ارتش افغانستان انجام می‌دهد.
استولتنبرگ با ارائه پاسخ مثبت درباره طرح تقویت نیروی هوایی افغانستان اعلام کرد: یکی از دلایل حضور ما طرح «بررسی دوره‌ای ماموریت» و تقویت نیروی هوایی افغانستان است. ما شاهد افزایش هواپیما، بالگردها و خلبان‌ها بودیم. همچنین برای تقویت نیروی هوایی افغانستان متمرکز هستیم. نیروهای هوایی افغان ظرفیت و قابلیت مهمی برای مبارزه با طالبان و گروه‌های تروریستی در افغانستان دارند.
دبیرکل ناتو درباره فساد در نیروهای امنیتی افغانستان و اصلاحات برای مبارزه با این پدیده نیز گفت: مبارزه با تروریسم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، بنابراین ما از هر تعهد حکومت وحدت ملی توسط رئیس‌جمهور غنی و رئیس اجرایی «عبدالله عبدالله» برای مبارزه با فساد استقبال می‌کنیم.
استولتنبرگ اظهار داشت: از تاسیس مرکز مبارزه با فساد و به‌ویژه سیستم‌های تشخیص هویت هوشمند که مشکل سربازان خیالی را حل می‌کند نیز استقبال می‌کنیم.
مقام ارشد ناتو درباره حمایت روسیه از طالبان در افغانستان نیز تصریح کرد: گزارش‌های رسانه‌ای وجود دارند اما اما شواهدی در دست نداریم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала