اختلاف اعضای ناتو در افغانستان بر سر چیست؟

© Flickr / UD/Frode Overland Andersenاجلاس ناتو در بروکسل
اجلاس ناتو در بروکسل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آخرین نشست ناتو در بروکسل در حالی پایان یافت که این سازمان نتوانست به هیچ نتیجه‌ای درباره‌ راهبرد آینده‌ خود در قبال افغانستان دست یابد.

ناتو که در حال حاضر ۱۳ هزار نیرو در افغانستان دارد، ماموریت رزمی خود را در اول جنوری ۲۰۱۵ پایان داد و پس از آن وظیفه اصلی آن آموزش و مشورت‌دهی به نیروهای امنیتی افغانستان بوده است. از جمله ۳۹۹ کشوری که در این ماموریت شرکت دارند، آمریکا ، ایتالیا و آلمان بیشترین سهم را در تشکیل نیروهای ناتو در افغانستان دارند. با این حال آمریکا بویژه از زمان روی کار آمدن ترامپ تاکید بیشتری را بر افزایش شمار نظامیان سایر اعضای ناتو در افغانستان دنبال می‌کند. تاکیدی که با مخالفت دیگر اعضا از جمله کشور مهمی چون آلمان روبرو شده که صراحتاً مخالفت خود را با افزایش تعداد نظامیان این کشور در افغانستان ابراز کرده است.
از طرف دیگر ژنرال جان نیکلسون، فرمانده آمریکایی و ناتو در افغانستان، برای آن چه شکستن "بن‌بست جنگ" در این کشور عنوان کرده، خواستار اعزام پنج هزار نیروی نظامی بیشتر شده است.
انتظار می‌رفت در نشست بروکسل، سران ناتو در مورد اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان تصمیم بگیرند اما دبیرکل ناتو دیروز گفت که تصمیم نهایی دراین مورد "ماه آینده" گرفته خواهد شد. به نظر می‌رسد که این تاخیر بیانگر عدم توافق نظر اعضای ناتو بر سر اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان باشد؛ چنانچه صدراعظم آلمان پیشاپیش اعلام کرده است که این کشور در نظر ندارد نیروی بیشتری به افغانستان بفرستد.
ناتو می‌گوید با در نظر داشت فعالیت‌‌های بیش از ۲۰ گروه "تروریستی" در افغانستان، این سازمان نمی‌گذارد افغانستان بار دیگر به پناهگاهی امن برای "تروریستها" تبدیل شود. همچنین هرجیت ساجن، وزیر دفاع کانادا، نیز می‌گوید که ناتو به این نتیجه رسیده که استراتژی این سازمان در افغانستان نتیجه بخش بوده، به همین دلیل بر ادامه حمایت از مردم افغانستان تأکید دارد.
با وجود این ادعایی که رهبران ناتو در مورد موفقیت‌آمیز بودن ماموریت این سازمان در صحنه عملیاتی افغانستان دارند، اما شواهد امر حاکی از وضعیت دیگری است. در حال حاضر بخش قابل توجهی از خاک افغانستان تحت کنترل گروه‌های شورشی و مسلح مخالف دولت مرکزی است و در عمل دولت کابل نفوذ بسیار محدودی در مناطق مرزی بویژه در شمال افغانستان دارد.
همچنین تقاضا برای افزایش نیروی نظامی ناتو در افغانستان از جانب برخی اعضا از جمله لندن و واشنگتن، خود نشان دهنده عدم موفقیت این سازمان بویژه طی چند سال گذشته بوده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала