دولت برای پایدار شدن کابل زون های اقتصادی می سازد

© AFP 2023 / ROBERTO SCHMIDTافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دولت افغانستان درنظر دارد به منظور رشد اقتصادی در ولایت های همجوار پایتخت و پایدار شدن شهر کابل، در نزدیکی های دروازه های ورودی این شهر زون های اقتصادی بسازد.

این زون های اقتصادی براساس ماسترپلانی که در سال 2009 میلادی تهیه شده بود، در ولایت های پروان، کاپیسا، میدان وردک و لوگر در نزدیکی دروازه های وردی به شهر کابل ساخته خواهند شد. مقام های دولتی معتقدند که حل مشکلات موجود در شهر کابل از جمله مشکل کمبود آب، ازدحام ترافیکی، فعالیت های اقتصادی و عدم دسترسی به مارکیت های اقتصادی بدون ایجاد زون های اقتصادی در ولایات همجوار ممکن نیست. به گفته این مقام ها تمام فعالیت های اقتصادی در یک منطقه شهر کابل متمرکز شده و این مساله منجر به ازدحام ترافیکی در این شهر شده است.
الهام عمر هوتکی رییس اداره انکشاف زون پایتخت، می گوید که دولت در حال حاضر روی پنج برنامه به منظور ساخت این زون های اقتصادی کار می کند. به گفته او، تاکنون در افغانستان زون های اقتصادی به شکل معیاری آن ایجاد نشده اما زون های اقتصادی که در ولایات همجوار کابل ایجاد خواهند شد، معیاری خواهند بود. آقای هوتکی که روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد، افزود که دولت افغانستان برای نخستین بار می خواهد تا زون های اقتصادی معیاری در نزدیکی دروازه های شهر کابل بسازد. وی گفت: "زون های اقتصادی متشکیل از ساحات تفریحی، ساحات صنعتی خفیفه و سلیقه، ساحاتی برای بسته بندی موادی که صادر می شود، خواهد بود و زمینه صادرات محصولات داخلی ما را فراهم می کند. برنامه اول ما این است که بتوانیم در سطح زون پایتخت همین زون های اقتصادی را ایجاد بکنیم."
الهام عمر هوتکی می افزاید که کار ساخت نخستین زون اقتصادی در منطقه باریک آب ولایت پروان سال گذشته آغاز شده و برای فعالیت یک هزار فابریکه تولیدی این زون طراحی شده است. به گفته او، روند توزیع زمین برای ساخت فابریکه های تولیدی در زون باریک آب از ماه سنبله، یعنی سه ماه دیگر آغاز می شود. او تاکید کرد که این زون های اقتصادی از زیربناهای اصلی از جمله آب، برق، سرک و سیستم کانالیزاسیون برخوردار خواهد بود. 
رییس اداره انکشاف زون پایتخت گفت که کار ساخت زون اقتصادی در ولسوالی محمدآغه ولایت لوگر در نزدیکی کابل نیز امسال آغاز شده است. آقای هوتکی که کار عملی احداث سرک این زون اقتصادی تا یک ماه دیگر آغاز خواهد شد.
هم چنین یک زون اقتصادی و لوجیستیک در میدان شهر ساخته خواهد شد. رییس اداره انکشاف زون پایتخت می گوید که کار دیزان این زون نیز به پایان رسیده و قرار است امسال کار عملی برای ساخت این زون آغاز گردد. 
الهام عمر هوتکی گفت که اولین "شهر اقتصادی" نیز در ولسوالی سروبی کابل ساخته خواهد شد. او تاکید کرد که این شهر اقتصادی از تمام تسهیلات لازم برخوردار خواهد بود.
دولت افغانستان باساخت زون های اقتصادی در نزدیکی دروازده های ورودی شهر کابل انتظار دارد تا سطح تولیدات داخلی را افزایش داده و به وضعیت اقتصادی شهروندان افغانستان تغییراتی ایجاد کند. الهام عمر هوتکی می گوید که با افزایش تولیدات داخلی، عواید سرانه نیز بالا رفته و سطح بیکاری در افغانستان کاهش می یابد. از سویی هم با اجرای طرح ساخت زون های اقتصادی، فرصت های شغلی بیشتری در ساحات پرجمعیت ایجاد شود.
رییس ادراه انکشاف زون پایتخت معتقد است که با ایجاد این زون های اقتصادی از مشکل تراکم جمعیت در شهر کابل و هم چنین ازدحام ترافیکی نیز کاسته خواهد شد. آقای هوتکی می گوید با ایجاد هر زون اقتصادی بیشتر از بیست هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد. وی گفت: "یگانه مرجع و ساحه ای که به شکل هنگفت فرصت کاری ایجاد می کند، زون های اقتصادی است. تنها یک زون اقتصادی باریک آب در درازمدت در حدود بیست و دو هزار فرصت کاری می آفریند و در کوتاه مدت این رقم کمتر می باشد و در حدود شش هزار خواهد بود. اما وقتی که فابریکه ها سرپای خود ایستاد می شوند و به تولید اعظمی خود می رسند، 22 هزار شغل تنها در یک زون ایجاد خواهد شد که این یک رقم هنگفت است."
رییس اداره انکشاف زون پایتخت هم چنین گفت که طی سال های اخیر شهرک های زیادی در داخل شهر کابل ساخته شده اما در هیچ یک از این شهرک زمینه های فعالیت اقتصادی درنظر گرفته نشده است. 
الهام عمر هوتکی در عین حال می گوید که انکشاف زیربناها در شهر کابل از دیگر برنامه های زون پایتخت است. 
این اقدامات در حالی رویدست گرفته می شود که باشندگان کابل هم اکنون با مشکلات زیادی از جمله کمبود آب، ازدحام ترافیکی، نبود فرصت های شغلی، آلودگی بیش از حد هوا، تراکم بیش از حد جمعیت، عدم دسترسی به زیربنا از جمله سرک، کانالیزاسیون و دیگر خدمات شهری دست و پنجه نرم می کنند. براساس آمارهای غیررسمی، هم اکنون در شهر کابل که نزدیک به هفت میلیون جمعیت زندگی می کنند، در حالی که این شهر برای حدود سه میلیون جمعیت در نظر گرفته شده بود.
نویسنده: دای فولادی

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала