احمد سعیدی: حکمتيار لقمة راحتی برای اشرف غنی نخواهد بود

© Photo / ارگغنی حکمتیار
غنی حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طوماری را که روند سبز به رهبري امر الله صالح امضا کرده است با عث تقويت موضع حکمتيار در بين طرفدارانش مي شود.

احمد سعیدی مبصر سیاسی افغان در یک تحلیلی در مرود پروسه صلح با حکمتیار نوشته: پروسه ويا پروژه صلح حکومت افغانستان با آقاي حکمتيار خيلی طولانی وزمانگير بود، اما سر انجام به واقعيت پيوست واين پروژه، پای حکمتيار را به کابل باز کرد.
به نظر آقای سعیدی توافق با حکمتيار يا عدم توافق با او، تأثيری بر امنيت و بهبود وضعيت جاری نخواهد گذاشت، اما اين توافق می تواند به حکومت وحدت ملي پس از شکست بد در گفتگوهای صلح با طالبان امکان مانور سياسی و تبليغاتی را فراهم کند تا با استفاده از اين امکان، در صدد کمرنگ کردن شکست در مذاکرات با طالبان باشد. آقای حکمتيار از همان روز ورود به کابل واستقبال رسمی حکومت ازوی وارد بازی ها وگاهی مغالطه های سياسی شد وبا سخنرانی های پيهم صحبت های پر شوروگاه پراکنده، طرفدارانش را به وجد در آورد. رقبای سياسی اش را به تحرک وا داشت.اما در صحبت هايش گاهی هم طور تفصيلی از گذشته صحبت نکرد واظهار ندامتی هم در کار نبود وآنچه برای خودش ومخاطبين با ارزش به نظر می رسيد همانا فراموش کردن گذشته ونگاهی به آينده بود که می تواند ارزش صلح را بلند ببرد واين که آيندة اين صلح چه خواهد بود تا هنوز در هاله‌يی از ابهام قرار دارد.

چین حکمتیار و طالبان برای سفر به پکن دعوت کرد - اسپوتنیک افغانستان
چین حکمتیار و طالبان را برای سفر به پکن دعوت کرد

این مبصر سیاسی ادامه دادهمی گوید: آينده چگونه رقم خواهد خورد؟ در کار زار های انتخاباتی دوره قبل چپ وراست افراطی حتا ملا های افراطی وسنت گرا کنار هم آمدند ويک جبهه مشترک را جهت پيروزی بر حريفان راست ميانه وچپ ميانه ساختند و اشرف غنی، رييس جمهوری افغانستان، از توافق صلح با حزب اسلامي حکمتيار در پی احيای تعلقات تباری و قبيله‌يی و بهره‌برداری از آن نيز هست. فکر می کنند غلجايی ها که کمتر امکان رسيدن به قدرت در افغانستان را داشته اند، از رسيدن اشرف غنی به قدرت و رياست‌جمهوری خوشحال اند و در وجد. اين تحول و تغيير، اشرف غنی را وادار کرده است. با استفاده و با همکاری و همسويی با حکمتيار، توده‌های جامعه‌ی پشتون را در راستای سياست‌های خودش بسيج و از آنها به‌عنوان قدرت مردمی در تحولات کلان سياسی بهره‌برداری کند. بر اساس اين نگاه، حکمتيار از معدود افرادی است که توانايی بسيج سياسي در ميان مردم روستايی و قبيله‌يی پشتون را دارد که در پانزده سال گذشته کسی نتوانسته از عهده‌ی آن برآيد. داکتر عبدالله هم که خودرا راست ميانه معرفی می کند وبا افراد وشخصيت های چپ ميانه چون نورالحق علومی وسائر احزاب چپ اتحاد وايتلاف صورت گرفت، آن هم زير نام اصلاحات وهمگرايي که در دور دوم توانست برخي راستي هاي ديگر از جمله عده اي از رهبران مجاهدين را نيز با خود همراه سازد که اين مسير نسبتاً در سياست معمول است.
غنی حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان
حکمتیار قسمی رفتار می‌کند که گویا حکومت به او تسلیم شده نه او به حکومت

واما اين که آينده چگونه رقم خواهد خورد وراه اين دوستان در کجا از هم جدا مي شود، به دقت وتحليل تجربي نياز دارد که بايد گذشته وآينده را به هم پيوند داد.
او می گوید: من فکر می کنم حکمتيار لقمة راحتي براي اشرف غني نخواهد بود چون حکمتيار در طول تاريخ، دوم بودن را در رقابت هاي سياسي قبول نداشته ، در خارج از کشور چندين بار حکومت مجاهدين شکل گرفت واو هميشه مي خواست فرد اول باشد وخودرا بر تر از همه مي پنداشت. در آن زمان حکومت پاکستان برايش نمونه والگو بود يعني حکومت صدارتي نوع پاکستان. هميشه رييس جمهور حضرت مجددي وصدراعظم حکمتيار، يعني حکمتيار رقيب با قدرت را تحمل کرده نمي تواند. به همين دليل در انتخابات آينده، حکمتيار رقيب درد سر ساز براي اشرف غني به حساب مي آيد چون ديگر افراد حزب اسلامي ومناطقي که طور سنتي از اشرف غني حمايت کردند. با حضور حکمتيار از بانک رأي اشرف غني خارج مي شوند..وقرائني که بدست آمده، اين احتمال را تقويت مي کند که جناب رييس جمهور بعد ازين در صدد خورد کردن حکمتيار است تا در آينده برايش درد سر ساز نباشد.
گلاره؛ از فیشن زنان تا مخالفت با حکمتیار و ستایشی از دختران مبارز کردی عراقی - اسپوتنیک افغانستان
گلاره؛ از فیشن زنان تا مخالفت با حکمتیار و ستایشی از دختران مبارز کردی عراقی

سعیدی ادامه داده می نویسد: جسارت امر الله صالح ويا روند سبز که طومار عدالت خواهي بر عليه حکمتيار را امضا کرده است هم از حمايت اشرف غني آب مي خورد، ورنه نيازی نبود تا روند سبز طومار سرخ را روی دست گيرد واز عدالت وانتقام حرف به ميان بياورد. البته اين مسائل را آقای حکمتيار به درستی می داند چون او هم در داخل نظام شخصيت هاي مؤثری دارد. از رياست پارلمان شروع تا وزراء وسفرا ی زياد که در گذشته عضويت حزب اسلامی را داشتند وحا لا هم به نوعی از حکمتيار حمايت می کنند وحکمتيار هم حضور خودرا در کابل شانس طلايی دانسته به آسانی ميدان را براي حريفان ترک نخواهد کرد.
مروری بر اختلافات اخیر جمعیتی‌ها در افغانستان و چرایی حذف «عبدالله» - اسپوتنیک افغانستان
مروری بر اختلافات اخیر جمعیتی‌ها در افغانستان و چرایی حذف «عبدالله»

جهت گيري آينده: طوماری را که روند سبز به رهبري امر الله صالح امضا کرده است با عث تقويت موضع حکمتيار در بين طرفدارانش مي شود.شما مي دانيد که افراد حزب اسلامی دليل دوری آن را از کابل به دوش شخصيت هاي ارشد پنجشير می اندازند. حالا که امر الله صالح سر دمدار عدالت خواهی عليه حکمتيار است، غير مستقيم حزب را بسيج مي سازد چون افرادحزب اسلامی عليه تصميم گيری های افرادی چون صالح خيلي حساسيت دارند وبا تمام قوا ونيرو عليه مخالفان سنتي وقديمي شان مبارزه مي کنند.اين در حاليست که جمعيت اسلامي هم امر الله صالح را جزء از بدنه جمعيت نمي داند ودر کار زار رقابتي، آن را تنها خواهد گذاشت مگر اين که تنها پنجشير ازوي حمايت کند. 
اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
گلبدین حکمتیار و اشرف غنی با هم به تفاهم رسیده اند
از سويي هم برخي شخصيت هاي مؤثر از پنجشير، هم از حکمتيار حمايت مي کنند مانند جنرال دين محمد جرأت وهما يون جرير وغيره لذا آينده آنچنان که اشرف غني وتيم آن محاسبه کرده اند نخواهد بود.احتمالاً جهت هاي فکري طور موازي با هم حرکت خواهند کرد مثلاً چپي ها چه افراطي وچه ميانه در يک صف قرار خواهند گرفت وراستي ها هم قطع نظر از خصوصيات تباري وقومي، دست يکديگر را خواهد گرفت وچه بسا که در نهايت امر کا نديدای واحدی را حمايت خواهند کرد.

لذا اشرف غنی از همين حالا در صدد خورد کردن حکمتيار و وضعيف ساختن برخی حريف هاي سياسی اند که سال ها از حضور شان در حکومت رنج برده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала