نگرانی باشندگان بلخ از عدم دسترسی به مراکز درمانی

© Photo / کسرانگرانی باشندگان بلخ از عدم دسترسی به مراکز درمانی
نگرانی باشندگان بلخ از عدم دسترسی به مراکز درمانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
باشنده‌گان بخش‌های دور دست در ولایت ولایت بلخ از دسترسی نداشتن آسان به مرکزهای درمانی شکایت دارند و می افزایند که مرکزهای درمانی فاصله‌های زیادی دارند که سبب شده اند بیماران شان را از دست هند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، شماری از باشنده‌گان بخش‌های دور دست ولایت بلخ از دسترسی نداشتن آسان به مرکزهای درمانی شکایت دارند و می‌گویند که با مرکزهای درمانی فاصله‌های زیادی دارند که سبب شده است در مواردی بیماران شان پیش از رسیدن به درمانگاه‌ها، جان دهند.

ده‌ولی یکی از روستاهای ولسوالی بلخ است که ده‌ها کیلومتر با مرکز ولسوالی فاصله دارد و قرار است آنجا یک مرکز بهداشتی اساسی ساخته شود. روستا نیشینان اما از دست رسی نداشتن آسان به خدمات بهداشتی شکایت دارند.

عبدالعلیم ۳۰ ساله که در این روستا کشاورز است و چهار فرزند دارد، می‎گوید که در روستای‌شان مرکز درمانی وجود ندارد آنان ناگزیر استند بیماران شانرا به مرکز ولسوالی و یا شهر مزارشریف، انتقال دهند.

وی افزود: "اوشتوکا (کودکان) سینه‌بغل می‌شوند آنها را به (درمانگاه) برده نمی‌توانیم اوگار (بدتر شدن وضعیت صحی) می‌شوند همگی، کلینیک می‌خواهیم."

گفته می‎شود که ۱۵ روستا در فاصلۀ نسبتأ کم با هم قرار دارند، جمعیت این روستاها نزدیک به شش‌هزار خانواده می‌رسند، تمامی این روستانیشینان برای درمان ناگزیراند که به مرکز ولسوالی بروند.

راه‌های این روستاها نیز دشوار گذر است، جاده‌ها آسفالت نشده‌اند و دهقانان می‌گویند که از نظر اقتصادی با تنگدستی روبه‌رو استند.

گل‌احمد باشندۀ دیگر اروستای ده‌ولی در این باره می‎گوید: "یک مریض خود را نمی‌توانیم از اینجا تا شفاخانه بلخ انتقال دهیم، بسیار مریض‌های ما از بین رفتند."

بر بنیاد اطلاعات ولسوال بلخ، بیشتر از ۲۰۰ هزار جمعیت در ۱۵۳ روستا در این ولسوالی بود و باش دارند، اما مرکزهای بهداشتی پاسخگوی نیازمندی‌های این جمعیت نیستند.

امیرمحمد وقار، ولسوال بلخ در این مورد بیان داشت: "شش کلینیک قبلأ داشتیم، یک کلینیک به تازه‌گی ساخته می‌شود که ۱۵۳ قریه و تقریبأ بیشتر از ۲۰۰ هزار جمعیت داردُ این کلینیک‌ها کافی نیست.؛
مسؤولان صحت در بلخ می‌گویند که تمامی باشنده‌گان این ولایت زیر پوشش خدمات بهداشتی قرار دارند. اما بخش‌های هم استند که مردم دسترسی آسان به خدمات بهداشتی ندارند که این مشکل به زودی از میان برداشته خواهد شد.

میرویس ربیع، رییس صحت عامه بلخ در این باره می‎گوید: "در بیست بخش ولایت بلخ مردم دسترسی آسان به خدمات صحی ندارند که قرار است به زودی در آنجاها کلینیک ساخته شود."

 

وی اضافه کرد: "با اضافه شدن ۲۰ مرکز صحی در ۲۰ نقطه ضعیفه میزان دسترسی مردم به خدمات صحی به فاصله پائین‌تر از یک ساعت می‌رسد، یعنی مردم کمتر از یک ساعت می‌توانند به مرکز صحی برسند."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала