شهری کابل که آبش از پاکی زبان زد بود، حالا 70 درصد آن آلوده است

© Sputnikرنگ آب دریای کابل خون‌آلود شد
رنگ آب دریای کابل خون‌آلود شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان می‌گوید که 70 درصد آب‌‎های زیرزمینی کابل پایتخت افغانستان غیربهداشتی و غیرقابل استفاده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا،‌ مسئولان این اداره می‌گویند آب‌های زیرزمینی پایتخت افغانستان عمدتا آلوده به مواد کیمیاوی و باکتری‌ها است و به گفته پزشکان این امر باعث ابتلای مصرف‌کنندگان این منابع آبی به بیماری‌های مختلف می‌شود.

مسئولان می‌گویند، آب‌های زیرزمینی این شهر به گونه روزافزون آلوده می‌شود. به گفته آنان اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، ساکنان کابل با خطر جدی کمبود آب سالم مواجه خواهند شد.

Красивая спящая девушка - اسپوتنیک افغانستان
چی نوع آب و هوا تداخل با خواب دارد

محمد کاظم همایون، رئیس برنامه اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان می‌گوید، که دولت در این زمینه باید اقدام فوری کند. او تأکید کرد که اگر به این مشکل فورا رسیدگی نشود، ممکن است کابل کاملا فاقد آب سالم شود.

در حال حاضر، اکثر شهروندان کابل از آب‌های زیرزمین استفاده می‌کنند. همایون افزایش جمعیت کابل، فقدان مدیریت سالم در این زمینه، فقدان هماهنگی میان ادارات، فساد اداری و عدم اجرای قانون را دلایل عمده آلودگی آب‌های زیرزمین عنوان می‌کند.

مسئولان اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان همچنین هشدار می‌دهند که علاوه بر کابل، آب‌های زیرزمینی برخی از شهرهای بزرگ دیگر این کشور هم به گونه روزافزونی آلوده می‌شوند.

بنا بر برآوردها، بیش از پنج میلیون نفر در شهر کابل زندگی می‌کنند اما در این شهر کانالیزاسیون و سیستم منظم تخلیه زباله وجود ندارد.

مسئولان، چاه‌های فاضلاب غیراصولی را از دیگر عوامل عمده آلودگی آب‌های زیرزمینی کابل و دیگر شهرها می‌خوانند.

دسترسی به آب سالم دغدغه بزرگی برای بسیاری از ساکنان شهر کابل است. شهری که در سال‌های اخیر بدون پلان و برنامه رشد کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала