در هوا «بشقاب های پرنده» حکمروایی دارند وبرروی زمین طالبان

© Flickr / Erik Rasmussenدر هوا «بشقاب های پرنده» حکمروایی دارند وبرروی زمین طالبان
در هوا «بشقاب های پرنده» حکمروایی دارند وبرروی زمین طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در نهایت در اسمان افغانستان اشیای ناشناس یا "بشقاب هاپرنده" که مدت زمانی زیادی ذهن اروپاییان را در هیجان نگهداشته بود به پرواز درامد.

پیتر گنچروف کارشناس مسایل افغانستان درین مورد از مسکو نظرش را ارائه میدارد.
به گفته مقامات جوزجان تنها در ماه ثور حد اقل در سه ولایت شمالی افغانستان — جوزجان، فاریاب و سر پل هوا پیما های ناشناس که گویا برای نیرو های "دولت اسلامی" صندوق های سلاح و مهمات را پرتاب مینمود، ظاهر شدند.
یکی از نمایندگان شورای ولایتی ولایت غزنی بطور اشکار از موجودیت هلیکوپتر های بدون کدام نشانه خاص در منطقه « واغاز و خوگیانی » که تحت کنترول تروریست ها قرار دارد خبر داد.
بطور معمول تزریق چنین اطلاعاتی از جانب رسانه های افغانی، کارشناسان، سیاستمداران و اغلب مقامات افغانستان اشاره به جانب روسیه است.
گاهی حضور چرخ بال های روسی در بدخشان و گاهی هم نیرو های استخباراتی و خاص روسیه در ننگرهار، همه اینها حتما در لفافه «ارتباط روسیه با طالبان» گفته میشود.
بروز سه شنبه، وزارت امور خارجه روسیه مجبور شد در سایت خود بیانیه ای نماینده رسمی آن وزارت ماریا زاخاروا را در مورد این "اشیاء ناشناس پرنده در آسمان افغانستان" که گفته میشود در حمایت از شبه نظامیان محلی "داعش" قرار دارند به نشر بسپارد.
ماریا زاخاروا گفت: در زمینه کمپاین ضد روسی رسانه های غرب و افغانستان که هدف شان متهم نمودن روسیه به حمایت از طالبان است ، دبیر کل ناتو یینیس ستولتنبرگ و رئیس سازمان اطلاعات وزارت خارجه امریکا وینسنت استیوارت اظهار نمودند که انها هیچ مدرکی در ین خصوص در دسترس ندارند.
نماینده وزارت خارجه روسیه میگوید: در این ارتباط یک سوال طبیعی برای ناتو و ایالات متحده ناشی میگردد و ان اینکه ایا انها در مورد هواپیما های ناشناس در آسمان افغانستان چیزی میدانند یا خیر؟ کشوری که در آن بیش از 15 سال نیرو های نظامی آمریکا و ناتو قرار دارند اما نیروی هوایی افغانستان بطور مزمن فاقد تجهیزات هوایی و پرسونل مسلکی واجد شرایط پرواز میباشد.
تا زمانیکه در اسمان افغانستان دور از مجازات و با هر نوع مصوئنیت انواع مختلف "اشیای ناشناس" حکمروایی کند ، با توجه به جغرافیای طبیعی این سه ولایت — جوزجان ، فاریاب و سر پل برای ما این سوال مطرح میگردد: این ها از کجا شدند؟
اگر اینها " بشقاب های پرنده " از روسیه باشند پس انها همزمان مجبور به نقض هوایی چند کشور در ابتدا کشور های اسیای مرکزی و سپس افغانستان میشوند. بعید است که چنین تخلف دور از توجه عشق اباد ، تاشکند و افغانستان واقع گردد.
مسئله دیگر اینکه — اگر هواپیما ناشناس، به خصوص هلیکوپتر ها در افغانستان در حال پرواز است. پس گفته میشود بله، پرابلم نقض حریم هوایی کشورهای مستقل بدیهی به نظر میرسد.
تقریبا همه کارشناسان افغان برین باورند که ضعیف ترین حلقه در شمال افغانستان در مرحله اول دوشنبه است که نگرانی های خود را در خصوص انتقال فعالیت های تروریستی از ولایات جنوبی افغانستان به ولایات با ثبات شمال پنهان نمیدارند. به ویژه در ولایات همجوار تاجکستان — کندز ، تخار ، و بدخشان. وضیعت سیاسی در تمام ولایات افغانستان بطور کل غیر قابل پیشبینی میباشد.
باید گفت که برای این کار، دوشنبه، یک دلیل دارد. با وجود مخالفت بیپایان نیروهای دولت افغانستان با طالبان و گروه های مختلف تروریستی، طالبان، حداقل 50٪ از خاک افغانستان را تحت کنترول دارد.
قابل درک است که این "کنترل" ثابت نیست. برای این کار، نه طالبان، و نه هم جنگجویان دولت اسلامی هنوز قدرت کافی و نه هم حمایت کافی از مردم محلی را دارا است. اما مسئله هشدار دهنده اینست که حمایت کم وبیش باز هم وجود دارد.
مدرک و شواهد است که چه گونه " هوا پیما های ناشناس " بدون هیچ مشکلی در چشم ساکنین محلی این ولایات گویا برای طالبان و " دولت اسلامی" محموله ها را بار میکند ،
کابل فعلا ساکت است و مردم محلی در حالی انتظار استند که همه ای این کار ها چطور یایان خواهد یافت. هیچ تضمینی وجود ندارد — "تا" یک روز این کار در حمایت از طالبان به پایان خواهد رسید ، و کابل که در تمام این مدت سکوت اختیار نموده همه را به پای روسیه ختم خواهد نمود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала