بی ثباتی و ناامنی در افغانستان زمینه ساز حملات به آسیای مرکزی است

© Fotolia / David Alaryبی ثباتی و ناامنی در افغانستان زمینه ساز حملات به آسیای مرکزی است
بی ثباتی و ناامنی در افغانستان زمینه ساز حملات به آسیای مرکزی است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مارس ساری اف کارشناس قرقیزستان وضعیت افغانستان را فاجعه بارعنوان کرده گفت:در حال حاضر وضعیت در افغانستان خیلی وخیم است و مقامات کشور های آسیای مرکزی آماده مقابله با هر گونه حملات تروریستی در قلمرو خود باشند.

به گزارش سپوتنیک ،ساری اف  با اشاره به تمرینات "ضد تروریستی —2017" در تاجکستان گفت: این تمرینات نه تنها نمایش قدرت بلکه تلاشی برای آماده سازی نیروهای مسلح منطقه آسیای مرکزی به حمله احتمالی شبه نظامیان می‌باشد.

ساری‌اف در ادامه گفت: در رسانه‌ها اخباری منتشر شده که رهبران سازمان‌های افراطی از شرکت روسیه در کمپین نظامی سوریه ناراحت هستند.

این کارشناس افزود: افراطی‌ها از هواداران خود برای بی‌ثبات سازی روسیه و انتقال جنگ به قلمرو آن دعوت می‌کنند و تجمع شبه نظامیان داعشی در شمال افغانستان نیز به این خاطر است.

ساری‌اف با بیان این که تروریست‌ها قصد دارند از طریق تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان به روسیه دست یابند، گفت: تمام کشورهای ذکر شده باید نسبت به حمله احتمالی گروه‌های افراطی آماده باشند.

کارشناس سیاسی قرقیز ادامه داد: تمرکز گروه‌های افراطی به تدریج از سوریه به طرف آسیای مرکزی انتقال یافته زیرا سوریه عملا شکست خورده و در حال حاضر دیگر یک کشور واحد نیست بلکه به مناطق مستقل و حوزه‌های نفوذ تقسیم بندی شده است.

ساری‌اف افزود: بعد از شکست گروههای افراطی آنها به فکر مناطق دیگر برای حضور در آنجا برای اعمال افکار خود هستند.

وی در پایان گفت: سوال این جا نیست که آیا روسیه و چین قادر به حفاظت صلح و ثبات در آسیای مرکزی هستند و یا خیر، بلکه این است که حمله تروریست‌ها می‌تواند گروهک‌های افراطی زیرزمینی داخل منطقه را فعال سازد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала