سفیر پیشین امریکا در افغانستان: مدارا با پاکستان اشتباه و انفجار کابل بدون آگاهی و اجازه اسلام‌آباد ممکن نبود

© Sputnik / Minaسفیر پیشین امریکا در افغانستان: مدارا با پاکستان اشتباه و انفجار کابل بدون آگاهی و اجازه اسلام‌آباد ممکن نبود
سفیر پیشین امریکا در افغانستان: مدارا با پاکستان اشتباه و انفجار کابل بدون آگاهی و اجازه اسلام‌آباد ممکن نبود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفیر سابق آمریکا در افغانستان و عراق تاکید کرد که حمله کابل بدون آگاهی و اجازه پاکستان ممکن نبود بنابراین افغانستان و جامعه جهانی بویژه آمریکا اقدامات جدی انجام دهند.

به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیلزاد دیپلمات ارشد سابق و مشاور کنونی قصر سفید در مورد حمله تروریستی کابل به صدای‌آمریکا گفت: به سادگی می‌توان ثابت کرد که در برخی از موارد سازمان‌های اطلاعات ارتش پاکستان از شبکه حقانی به عنوان گروه نیابتی در جنگ افغانستان، استفاده کرده است.
وی تاکید کرد: اگر دولت افغانستان مدارک کافی برای دخالت سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی.اس.آی) در حمله مرگبار کابل ارائه کند باید بحث‌های جدی برای قرار دادن پاکستان در فهرست کشورهای حامی تروریزم روی دست گرفته شود.
خلیلزاد تصریح کرد: فشارهای دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی در 16 سال گذشته بر پاکستان برای قطع رابطه با تروریزم نتیجه مطلوبی را نداشته است، در نتیجه حکومت افغانستان، جامعه جهانی و بویژه آمریکا باید برای اقدامات جدی تلاش کنند.
دیپلمات آمریکایی افزود: فعالیت‌های مختلف تاکنون درباره پاکستان نتیجه‌ای نداشته است بنابراین ادامه آن نیز معقول نیست و باید سیاست هوشمندانه برای یک تغییر بزرگ اتخاذ کرد.
وی هشدار داد: اگر حکومت افغانستان و جامعه جهانی با این "حمله وحشیانه" رفتار مشابهی مانند سایر حملات داشته باشند، این کار اشتباهی است و فرصت مواخذه پاکستان در برابر اعمالی که انجام داده از دست خواهد رفت.
مشاور قصر سفید درباره پیامدهای اقدامات شدید علیه اسلام‌آباد نیز گفت: وضعیت جاری و حملات گروه‌های تروریستی در افغانستان غیرقابل تحمل است اما قرار دادن پاکستان در فهرست تروریزم و اقدامات نظامی در خاک این کشور نیز کمتر از آن چه خواهد شد که اکنون بر افغانستان تحمیل شده است.
وی با اشاره به کنفرانس «روند کابل» نیز اظهار داشت: این روند مفید واقع خواهد شد به شرط آنکه افغانستان و کشورهای شرکت‌کننده از پاکستان حسابرسی کنند در غیر اینصورت برگزاری چنین کنفرانسی ضایع کردن وقت است.
پس از بررسی‌های اولیه حمله کابل، حکومت افغانستان اعلام کرد که شبکه حقانی و سازمان اطلاعات ارتش پاکستان مسئول حمله مرگبار به ناحیه امن «وزیراکبرخان» بوده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала