اشرف‌غنی: اهداف و زمان اقدامات دشمن انتخاب شده است

© AFP 2023 / Jim Watsonاشرف‌غنی
اشرف‌غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان، در واکنش به وقوع سه انفجار پی‌هم در مراسم نماز جنازه سالم ایزیدیار فرزند ارشد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا، در یک پیام ویدیویی گفت که اهداف و زمان اقدامات «دشمن» انتخاب شده است.

سالم ایزدیار روز گذشته در جریان تظاهرات شماری از معترضان که در واکنش به حادثه خونین چهارشنبه گذشته و ناتوانی دولت در تامین امنیت شهروندان برگزار شده بود،‌ در نتیجه شلیک نیروهای امنیتی کشته شد. در این تظاهرات آن طوری که مقام‌های امنیتی می‌گویند که پنج تن از معترضان کشته و چهار تن دیگر زخمی شد‌ند.
مراسم نماز جنازه و خاک‌سپاری سالم ایزیدیار بعد از ظهر امروز در هدیره‌ای در نزدیکی سرای شمالی برگزار شد. زمانی که این مراسم در جریان بود، سه انفجار پی‌هم در میان شرکت‌کنندگان این مراسم به وقوع پیوست. در میان شرکت‌کنندگان این مراسم برخی از مقام‌های ارشد دولتی از جمله عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی، شماری از اعضای کابینه و شورای ملی نیز حضور دارند.
وزارت امور داخله افغانستان اعلام کرده که در این انفجار شش تن از شرکت‌کنندگان در مراسم نماز جنازه سالم ایزدیار کشته و هشتاد و هفت تن دیگر زخمی شده‌اند. هنوز گروهی مسوولیت این انفجارها را به عهده نگرفته و گروه طالبان انجام این حملات را رد کرده است. دولت افغانستان نیز تاکنون به گروه خاصی به عنوان عامل این حادثه اشاره نکرده است.
اشرف‌غنی در این پیام ویدیویی خود که از طریق تلویزیون ملی افغانستان به نشر رسید، نسبت به وقوع حوادث خونین تروریستی اخیر در شهر کابل به ویژه در مراسم نماز جنازه امروز ابراز تاسف کرد و گفت که اهداف دشمن تنها کشتن غیرنظامیان و افراد بی‌گناه نیست. آقای غنی خطاب به شهروندان این کشور به ویژه قربانیان و بازماندگان حوادث تروریستی اخیر در شهر کابل گفت: «اهداف دشمن و زمان اقدامات آنها انتخاب شده است. آنان تنها در پی کشتن مردم بی‌دفاع و بی‌گناه ما نیستند؛ بلکه هدف بزرگ‌تر شان برپا کردن آشوب و بلوای همگانی است. آنچه که در لیبیا،‌ مالی، سومالی، یمن، سوریه و دیگر مناطق جریان دارد نتیجه همین استراتیژی ویرانگر است. در این شرایط خاص که افغانستان توانسته است وحدت و همبستگی جهانی را در سطوح مختلف با خود داشته باشد، و نیز کنفرانس پروسه کابل در راه‌ است، دشمن تمرکز خود را براین نهاده است که با اعمال جنایت‌بار خود جنگ روانی را شدت ببخشد و سبب شود که احساسات مردم ما در جهت چند دستگی قرار بگیرد و افغانستان فرصت‌های بزرگ خود را در عرصه جهانی از دست بدهد.»
اشرف‌غنی هم‌چنین افزود اقداماتی که می‌تواند برنامه‌های تروریستان را به ناکامی بکشاند، حفظ آرامش و اتحاد میان شهروندان افغانستان است. به گفته آقای غنی، یکی از اهداف مهم تروریستان ایجاد تفرقه‌های قومی در میان شهروندان است. رییس‌جمهور افغانستان می‌گوید: «ما باید بیدار باشیم تا دشمنان خون‌خوار را که حتا به کودکان خردسال رحم نمی‌کنند و حتا در نماز جنازه بر نمازگذاران حمله می‌کنند، فرصت پیدا کنند تا از احساسات پاک مردم ما استفاده کنند. ما باید اجازه ندهیم که به‌دامی بی‌افتیم که آنان برای کشور ما پهن کرده‌اند.»
اشرف‌غنی در عین‌حال اعتراف کرد که کاستی‌های زیادی در کارهای مسوولان دولتی به ویژه نهادهای امنیتی وجود دارد. او گفت که قبول دارد تا اصلاحات اساسی در نهادهای امنیتی و دیگر ادارات صورت گیرد. رییس‌جمهور غنی گفت این اصلاحات «عنقریب» انجام خواهد شد.
رییس‌جمهور افغانستان هم‌چنین ابراز داشت که او می‌پذیرد با کسانی که در انجام مسوولیت‌های شان کوتاهی کرده و در هرسطحی که قرار دارند، برخورد قاطع صورت گیرد.
اشرف‌غنی در این پیام ویدیویی خود به اعتراضات خشونت‌بار روز جمعه در شهر کابل نیز اشاره کرد و گفت که شهروندان حق دارند از عملکرد دولت در هر سطحی نظارت داشته باشند،‌ اما به گفته او،‌گیره‌ که با دست باز شود،‌ نیاز نیست که با دندان باز کرد. وی گفت: «گیره که بادست باز شود، نیاز نیست که با دندان باز کنیم. نیاز نیست که جوانان پاکطینت شاهد رنج‌های بیشتر باشند. نیاز نیست تا جوانان عزیز با برداران امنیتی خود مقابل شوند و صف یک پارچه ملت ما در برابر تروریستان رخنه بردارد.»
دیو آدمی‌خوار
اشرف‌غنی ‌هم‌چنین به همکاری بیشتر میان شهروندان و نیروهای امنیتی افغانستان تاکید کرد که رهبران حکومت وحدت ملی و نیروهای امنیتی در همکاری با شهروندان گروه‌های تروریستی را که او از آن به عنوان «دیو آدمی‌خوار» یاد کرد، از پا در آورند. وی در عین‌حال تاکید کرد که شهروندان افغانستان در همکاری با دولت می‌توانند از زیر آوار کمر راست کرده و روزهای خونین امروزی را به روزهای خوش تبدیل کنند.
وی گفت که هیاتی نیز به منظور بررسی حوادث روز جمعه تعیین شده است. در این هیات لوی سارنوالی و خانواده‌های قربانیان حضور خواهند داشت.
هم‌چنین داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز، لحظاتی پس از سه انفجار خونبار در مراسم نماز جنازه امروزی گفت که انتحارکنندگان در میان شرکت‌کنندگان این مراسم جابجا شده بودند. آقای عبدالله که خود نیز در این مراسم شرکت داشت، نزدیک به یک ساعت پس از وقوع انفجارها، در یک کنفرانس خبری گفت که حوادث چهار روز اخیر در شهر کابل‌ نشان می‌دهد که دشمنان افغانستان در تلاش ایجاد تفرقه‌های قومی در این کشور هستند. آقای عبدالله می‌گوید: «دشمنان افغانستان در همین زمان هم چیزی را که آرزو دارند این است که مردم افغانستان بنام‌های مختلف باهم درگیر شوند.»
شهر کابل طی چهار روز اخیر شاهد خونین‌ترین حوادث امنیتی بوده است. روز چهارشبنه گذشته، در نتیجه انفجار یک تانکر بمب‌گذاری شده در نزدیکی سفارت آلمان در حوزه دهم امنیتی شهر کابل، نزدیک به نود نفر کشته و هم‌چنین 460 تن دیگر زخمی شدند. دو روز پس از آن، در جریان تظاهرات پنج اعتراض کننده کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند. در این اعتراضات نوزده تن از نیروهای امنیتی نیز در نتیجه برخورد این نیروها با معترضان زخمی شده‌اند.
دولت افغانستان می‌گوید که انفجار روز چهارشنبه توسط شبکه تروریستی حقانی به کمک حلقاتی در سازمان استخباراتی پاکستان،‌ آی‌اس‌آی،‌ صورت گرفته است.

نویسنده‌: دای‌فولادی

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала